ایسکانیوز: یافته های تازه نشان می دهند، مصرف روزانه آسپیرین ممکن است خطر ابتلا زنان به سرطان تخمدان را تا یک پنجم کاهش دهد.



محققان موسسه ملی سرطان آمریکا برای بررسی تاثیر مصرف آسپرین، استامینوفن و سایر داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی، داده های 12 مطالعه که بر روی بیش از هشت هزار زن مبتلا به سرطان تخمدان و 12 هزار زن سالم انجام گرفته بود -  18 درصد زنان آسپرین، 24 درصدشان ایبوپروفن و ناپروکسن و 16 درصد آنها استامینوفن مصرف می کنند - را تجزیه و تحلیل کردند.



پژوهشگران دریافتند زنانی که آسپرین مصرف می کنند 20 درصد کمتر از هم جنسان شان که چنین نمی کنند در معرض ابتلا به سرطان تخمدان قرار دارند.



خطر ابتلا به سرطان تخمدان در زنانی که دست کم یک بار در هفته داروهای غیر استروئیدی غیر آسپرین مصرف می کنند، 10 درصد کمتر است.



دکتر رابرت بریتون، استاد دانشگاه شیکاگو و اپیدمولوژیست موسسه ملی سرطان آمریکا گفت:« یافته های ما نشان می دهد مصرف روزانه آسپرین علاوه بر پیشگیری از بروز حمله قلبی، ممکن است احتمال ابتلا به سرطان تخمدان را کاهش دهد. »



او افزود: «اما تا مطرح شدن مصرف آسپرین به عنوان داروی کاهنده احتمال ابتلا به سرطان فاصله بسیار زیادی وجود دارد. »



کارشناسان اعلام کردند، افراد باید برای مصرف آسپرین با پزشک مشورت کنند تا از بروز عوارض - خونریزی دستگاه گوارش، سکته مغزی و ... - جانبی جلوگیری کنند.



به گفته انجمن سرطان آمریکا از بیش از 20 هزار زن آمریکایی که سالانه به سرطان تخمدان مبتلا می شوند، 14 هزار نفر جان می دهند.

کد خبر: 26026

وب گردی

وب گردی