استاد علوم سیاسی گفت:  : بروز اختلاف ها و دیدگاهها در جامعه نتیجه  بازتر شدن فضای کشور در دولت 11 است و به طور طبیعی رقابت ها و اختلاف ها وجود دارد . و قطبیت به واسطه  این است که می گذارند  دیگران هم اظهار نظر کنند

به گزارش خبرنگار حوزه احزاب ایسکانیوز حسین الله کرم دبیرکل جمعیت انصار حزب الله و عضو هیات علمی دانشگاه تهران با صادق زیبا کلام استاد علوم سیاسی در خبرانلاین به مناظره نشستند.

الله کرم در ارزیابی عملکرد دولت  طی دوسال گذشته بیان کرد: در طول  دو سال فعالیت دولت شاهد بازتولید سيستم مخرب جناحي از گذشته بودیم و این درحالی است که آقای روحانی با شعار اعتدال می خواست جلوی افراط و تفریط را بگیرد اما سیستم مخرب جناحی تقویت و به جای تعادل و اعتدال حاکميت دو جريان تندرو و اعتدال گرا  مشاهده می کنیم  به گونه ای که نیروهای انقلابی تبدیل به دشمن شده اند و صحبت از پایداری کردن تبدیل به فحش  سیاسی شده است.

 

دبیرکل جمعیت انصار حزب الله با بیان اینکه روحانی درپی اصلاح سیستم قطبی شدن کشور بود اما متاسفانه سیستم جناحی حاکم شد تصریح کرد:در مجلس به جای اینکه حرف های تند بزنند سر یکدیگر داد می زنند و این وضعیت ناشی  ادبیات  همراه با تحقیر و تضعیف  و نامحرم دانستن  مردم  در ساختا ر سیاسی دولت  نشات می گیرد و با غرور تمام می شود .

تحقیر و توهین  حاصل پیرمردگرایی دولت است


وی ادامه داد: رابطه غرور و تحقیر  وضعیت  دوقطبی شدن را  تندتر کرده و حالت خشونت آمیز در جامعه پیش می آورد. وقتی آقای روحانی

آقاي روحاني منتقدان را  بي سواد و نادان و بی کار و بی عقل خطاب می کنند ناشی از ادبیات  تحقیر آمیزی است که در جامعه توسط جریانی موسوم به اعتدال حاکم شده است  و رقابت تند گذشته بین نیروهای سیاسی را به حرکت دوقطبی  خشونت آمیز تبدیل کرده است.در نتیجه  قطبی شدن جامعه  به شکاف دولت ملت  منجر می شود.

الله کرم گفت: چگونه است که صادق زیبا کلام و برادرش سعید که هر دودر خارج  تحصیل  کرده  و اکنون مشغول فعالیت هستند یکی  باسواد  و دگری را بی سواد تلقی می کنند؟ و افرادی مثل آقاي دکتر عسگرخاني بي سواد و بي عقل نيستند.

وی با اشاره به تجمع اعتراضی برخی از دانشجویان دانشگاه امیر کبیر برای حضور آیت الله هاشمی بیان کرد:  روش غرور و تفرعني را ديديم که ديروز در دانشگاه عليه اشرافيت شعار دادند و این جریان نخبه سالار برای مردم جایگاهی قایل نیست و این حاصل دست آورد سیاست داخلی است  که متاسفانه روش تحقیر و توهین در داخل در برابر دشمن  منجر به تواضع و لبخند شده است .

 

عضو هیات علمی دانشگاه تهران افزود :به  دشمن 40 ساله  لبخند مي زنند و تواضع نشان می دهند اما در داخل با هم عقیده و کساني که جزو نظام و نماينده مجلس هستند تضعیف و تحقیر می کنند این روش صحيح نيست لذا  اگر بخواهم علت يابي کنم اين روش به خاطر پيرمردگرايي دولت است .و گته کرباسچی مبنی بر اینکه  ما ارتباطی با متولدین دهه 70 بع بعد نداریم  موید پیرمرد گرایی آنهاست که در بدنه خود رابطه ای با جوانان ندارند.

وی گفت: صاحبان تفرعن بايد از مرسي در س عبرت بگیرند وبدانند السیسی نیستند و باید یاد بگیرند که به جوانان نیز احترام بگذارند.مگر آقاي روحاني چندسالشان بود که جایگاه هایی نظیر  نماینده مجلس ، رییس شورا ی عالی امنیت  و در جنگ مسولیت به او سپرده شد.

الله کرم در انتهای صحبت هایش  از گرداننده جلسه با ابیان اینکه فکر نمی کنم زیبا کلام در این باره حرفی داشته باشد سوال بعدی را بپرس به طعنه گفتاینها  طرفدار رضا خان هستند ذاتشان همین است  و اکنون خوشش آمد که من این حرف ها را زدم  اینها دوست دارندالله کرم و جنوب شهری ها  دست تحقیر به سینه شان  خورده شود  و باید در جنگ کشته می شدند؛ اما الان بی صدا آمدند در عرصه سیاست  و معتقدند تنها خارج رفته ها  بیایند  ترجیح می دهم او حرفی نزند  چون باید در زمین من حرف بزند

 احمدی نژاد مدال طلا در ادبیات توهین آمیز می گیرد


 درادامه صادق زیباکلام پیرامون عملکرد دولت یازدهم گفت: عرصه داخل شامل حوزه های متفاوتی می شود. اینکه بخواهیم ظرف 20 ماه گذشته صحبت های رییس دولت را  بررسی کنیم که کلماتی را نسبت به منتقدین به کار بردند کار چندان  شایسته ای نیست لذا بسیاری در زمان بیان این مباحث  اعتراض  کردهاند که چنین  ادبیاتی را به کار نبرید  من نیز دو نامه سرگشاده به رییس جمهور در اینباره نوشتم.و ما نباید بل بگیریم که 6 ماه پیش روحانی گفته مخالفان هسته ای بی سوادن و چماق کنیم.

استاد علوم سیاسی با بیان اینکه در جامعه به کار بردن ادبیات متناسب که احترام به طیف مقابل و جود داشته باشد کم رنگ است تصریح کرد: فقط اقای روحانی از این ادبیات استفاده نکرد،بلکه ایت الله علم الهدی رکورد اقای روحانی را با اختلاف می شکند و احمدی نژاد با اختلاف زیادی در توهین  رکورد هر دو را می شکند. اگر روحانی مدال  برنزو علم الهدی نقره بگیرند  احمدی نژاد د رتوهین و تحقیر مدال  طلا می گیرد.

وی ادامه داد: این ادبیات تنها درداخل انجام نمی شود بلکه شاهدیم که مسولان چگونه رهبران کشورها یدیگر را مورد خطاب قرار می دهند  و فکر نمی کنم استفاده از لحن غیر دیپلماتیک  و عامیانه و توهین آمیز را صرفا روحانی استفاده کرده باشد متاسفانه همه در این زمینه استادیم. استفاده می شود. بنابراین از این لحن فقط آقای روحانی استفاده نکرده اند بلکه اکثر ما به کار می بریم.

زیبا کلام تاکید کرد :به یاد نمی آورم که رئيس دولت اصلاحات حتی یک بارنسبت به مخالفین خود از این ادبیات در هشت سال ریاست جمهوری و چه بعد از آن استفاده کرده باشد،لذا  یک رابطه معنادار بین استفاده از لحن توهین آمیز و منش سیاسی وجود دارد. اصولگرایان استفاده بیشتری ا زادبیات توهین آمیز داشته‌اند .

وی با اشاره به اعتقادی در مسیحیت مبنی بر اینکه "کشتن یک نفر کشتن همه است بیان کرد:اگر روحانی یک بار از ادبیات مذکور استفاده کرد و احمدی نژاد 200 مرتبه توجیه نمی کند و حجت این است که  هیچ گاه روحانی نباید از ادبیات موهن استفاده کند  .

زیبا کلام در پاسخ به الله کرم مبنی بر دوقطبی شدن جامعه توسط سیاست های روحانی گفت: این حرف را قبول ندارم. اگر گروهها و جریانات سیاسی در جامعه باشد  برای کشوری که داعیه مرم سالاری دارد بدیهی است که تعدد نظرات وجود دارد و مگر اینکه  کسانی مثل سردار الله کرم فکر کنند در جمهوری اسلامی تنها یک گونه فکر و ان صرفا تفکر حکومت باشد.

وی تاکید کرد: بروز اختلاف ها و دیدگاهها در جامعه نتیجه  بازتر شدن فضای کشور در دولت 11 است  البته به این معنا نیست که اینجا نروژ، فرانسه و لندن شده است و مطبوعات آزاد شده اند. فقط در کل فضا کمی بهتر  از دوران احمدی نژاد شده است و به طور طبیعی رقابت ها و اختلاف ها وجود دارد . و قطبیت به واسطه  این است که می گذارند  دیگران هم اظهار نظر کنند

استاد دانشگاه تهران با اشاره به فضای دولت نهم و دهم بیان کرد:دوران دولت قبلی کسی جرات نداشت بگوید بالای چشم هسته ای ابرو است اما الان با خیال راحت می گویند که توافق از ترکمنچای بدتر است. جرات نداشتیم بپرسیم  آقای جلیلی نتیجه مذاکرات شما چه شد؟ اما اکنون عراقچی و ظریف باید به طور شفاف جزئیات را کاملا روشن بازگو کنند اگر این را قطبی میدانید در جامعه را ببندیم بگوییم یک صدا باشد و در ان صورت رقابت و و دوقطبی وجود ندارد .

 رابطه دولت با اصولگراها رابطه یک طرفه همراه با  ادبیات توهین است


 حسین  الله کرم در واکنش به صحبت های زیبا کلام مبنی بر عدم توهین در ادبیات رییس دولت اصلاحات گفت: رییس دولت اصلاحات ، در آخرین جلسه دانشجویی اش به دانشجویان توهین کرد و گفت می گویم  از جلسه بیرون و دستگیرتان کنند.

وی پیرامون قطبی کردن  جامعه گفت:بازتولید سیسستم دوقطبی اکنون مطرح است   الان رقابت تبدیل به خشونت شده و دکتر حرف مرا تحریف کرده است. اینکه بگوید مردم در دوره احمدی نژاد اجازه حرف زدن نداشتند و الان آزادی شده را مردم نمی پذیرند. مردم در همه دوران انقلاب می توانستند حرف بزنند. اتفاقا در دولت قبلی در همان مجلس تندترین حرف ها زده شد.ولی الان یک جریان تحقیر می شود و نوعی تفرعن حاکم است.

وی با انتقاد به زیبا کلام که وی را سردار خطاب کرد گفت: با کلمه سردار الله کرم خطاب کردن من سعی دارد  م طرف مقابلش را خشونت طلب نشان دهد و من متاسفم . که مثلا یک نظامی چرا باید بیاید دانشگاه یا حرف سیاسی بزند . اتفاقا من در علم در یک درسی شاگردشان بودم. از نظر آکادمیک ایشان دکتری صلح گرفته . اینکه چطور این دکتری را گرفتند را فقط خودشان می دانند اما من هم دکتری مدیریت استراتژیک دارم و هم دکتری علوم سیاسی.البته من افتخار می کنم که سردار هستم. من دنبال جهاد بودم الله کرم جزئی از این مملکت است که برابر دشمن ایستادگی کرده و بعد هم همراه جامعه خندیده و گریه کرده و دست به توهین نزده اما همچنان این توهین ها را از سوی مقابل می بینیم . نکات دیگر هم دارم اما پیش خودم نگه می دارم. برای استادم احترام قائلم و مطالبش را می گذارم برای بعدها بین خودمان.

در ادامه الله کرم درباره نسبت اصولگرایان با دولت گفت :رابطه دولت با اصولگراها رابطه یک طرفه همراه با  ادبیات توهین  تخریب و تهدید بوده و  توهین به مجلس اصولگرا صورت گرفته است.

وی در تفسیر حرف رییس جمهور در سال نومبنی بر اینکه  مجلسی شایسته ملت را بسازیم تشریح کرد: ایشان یک حقوقدان است و می داند چه حرفی را می زند. مثل آقای زیباکلام که مرا سردار می خوانند و می دانند چرا چنین واژه ای به کار می برند.

الله کرم ادامه داد: وقتی رئیس جمهور این حرف را می زند ، یک حقوقدان این حرف ها را در سال انتخابات می زند می خواهند برای شورای نگهبان مشکل ایجاد کنند.وقتی می گویند خبرگانی برای افکار عمومی بسازیم ، این ها حرف های روحانی است و معطوف منفی و موضع تضعیف دارد.

وی افزود آنها می گویند جوی در مطبوعات حاکم کنیم که شورای نگهبان نتواند رد صلاحیت نکند ، یعنی می خواهند جلوی قانون را بگیرند. البته به طیف رضاخانی نمی شود ایرادی گرفت و این دوستان اصولا قانون را قبول ندارند رابطه تحقیربا قانون دارند.

دبیرکل جمعیت انصارحزب الله با اشاره به انتقاد اصلاح طلبان از وزارت کشور گفت: الان درباره وزیر کشور مدام فشار می آورند که وزیر را تغییر بدهند ، می خواهند در آنجا دوره تاج زاده را تکرار کنند . اصلاح طلب چرا  وزارت کشور را می خواهند؟ مگر نگفتند وزیر از زعمای کشور است. آیا حسن روحانی را قبول ندارند یا مشی او را نمی پذیرند؟

دربرابرکسانی که به اعتبار اصلاح طلبان به روحاني راي دادند مسئوليم


در ادامه مناظره زيباکلام در تصریح طیف های سیاسی گفت: دو طيف اصلي يعني اصلاح طلبان و اصولگرايان هستند، اگر اصولگرايان را در يک طيف قرار بدهيد و جريانات تند و راديکال اصولگرايي در يک طرف طيف و اعتدالگرايان يک طرف ديگر هر قدر که از طرف اصولگرا به سمت معتدل برويم رابطه دولت بهتر مي شود.لذا رابطه دولت با رئيس مجلس یعنی لاريجاني، باهنر، کاظم جلالي، توکلي خوب است. به ميانه طيف که مي رسيم جریان موتلفه قرار دارند. با آن ها نه خيلي بد بوده و نه خيلي خوب بوده است. از موتلفه که رد مي شويد و به انتهاي طيف اصولگرا مي رسيم که جريانات تندرو مانند طرفداران آيت الله مصباح و احمدي نژاد و پايداري مي شود رابطه خوبی ندارند آن ها سعي کردند تخريب و انتقاد کنند..

وی  با بیان اینکه دولت روحاني حاصل تلاش‌هاي اصلاح طلبان است گفت: اصلاح طلبان هاشمي و رئيس دولت اصلاحات در انتخابات 92 با تمام توان از روحانی حمايت کردند ؛عارف با اکراه کنار رفت و راه براي آقاي روحاني باز شد. در مجموع هرگونه حساب کنيد، اصلاح طلبان نقش زيادي در به وجود آمدن دولت داشتند.

زیبا کلام افزود:اصلاح طلبان با خيلي از سياست هاي دولت از جمله تلاش ها در جهت حل مسئله هسته اي با از بين رفتن فضاي امنيتي دانشگاه ها ، سیاست خارجی موافق هستندو به طور طبیعی نیزجاهايي هست که اصلاح طلبان انتقاد دارند و همراهي نمي کنند. به عزل و نصب صورت گرفته و نگرفته  در وزارت کشور انتقاد دارند.

وی بابیان اینکه  در کل اصلاح طلبان از عملکرد 20 ماهه روحاني راضي هستند گفت: فعالان ستادهاي روحاني و اصلاح طلبان از عزل و نصب هايي که صورت گرفته و آن هايي که صورت نگرفته ناراضي هستند براي آن ها توضيح مي دهم که ما اعتقادي به اينکه  بلدوزر وار عزل و نصب ها را تغيير دهيم نداريم. اين بخشي از گلايه هاي اصلاح طلبان است که به وزارت کشور باز مي گردد. گله بعدي درباره زندانيان سياسي و رفع حصر است. همه مي دانند که دست آقاي روحاني نيست. اما گلايه شان هست که آيا دغدغه اين ها را هم دارند يا نه.

وی افزود:ما نمي توانيم بگوييم که دولت آقاي روحاني به ما مربوط نيست. ما نسبت به کساني که به اعتبار ما رفتند به روحاني راي دادند مسئوليم. اگر اصلاح طلبان به روحاني راي نمي دادند او دو ميليون هم راي نمي آورد.

زیباکلام ادامه داد:دولت آقاي روحاني چشم و تن و بدن و روح و جان همه اصلاح طلبان است. اگر روحاني موفق نشود، کساني که به دعوت اصلاح طلبان به روحاني راي دادند مي توانند به او بگويند چرا دوباره به حرف شما گوش کنيم. ما بايد با جان و دل از دولت روحاني حمايت مي کنيم.

حسین الله کرم در پاسخ به زیباکلام که گفت روحانی بدون حمایت اصلاح طلبان دومیلیون رای نداشت، گفت: بسیاری از ارای روحانی به دلیل دوقطبی به وجود آمده بود و بسیاری از اصولگرایان مثل لاریجانی و ناطق نوری به سمت ایشان چرخیدند. کل آرای اصلاح طلبان 17، 18 میلیون بیشتر نبود.

مجری برنامه سوالی مبنی بر اینکه آقای الله کرم شما اشاره به این موضوع داشتید که دولت آقای روحانی باید از حکومت مرسی در مصر درس بگیرد، منظورتان از این موضوع چه بود یعنی ممکن است برخورد با دولت روحانی آنقدر عمیق باشد؟که حسین الله کرم بیان کرد: من می‌خواهم ابتدا آقای زیبا کلام این سوال را پاسخ دهد که زیباکلام در جواب به این پرسش گفت: برخی از مثال‌هایی که اصلا مطرح می‌شود پذیرفته نیستند که اینکه ما امروز مطرح کنیم باید از سرنوشت مصدق، مرسی دست بگیریم که ما اصلا به عمق مناسبات توجه نکردیم.

استاد علوم سیاسی گفت: ما می‌بینیم که امروزه هرجا که تحولات در منطقه و جهان به چارچوب‌ها و اصول‌ها در جمهوری اسلامی ایران نزدیک است آن‌ها می‌گویند از ما الهام گرفته‌اند بعد که مشکلاتی پیش می‌‌اید می‌گویند فلان چیز در آن‌ها به ما نمی‌خورد بنابراین مطرح کردن این موضوعات بدون توجه به چارچوب‌های اصلی، اصلا درست نیست. مصر شرایط بسیار متفاوتی از ایران دارد و در آنجا ارتش بسیار قوی و متفاوت با ایران است.مناسبات اجتماعی ما مناسبات خاص خود را دارد .

حسین الله کرم نیز بیان کرد من به هیچ وجه بحث درس گرفتن را مطرح نکردم و بحث من نیز این بود که همانگونه که آقای مرسی نسبت به جوانان که حمایتگران آن بودند به پیرگرایی روی آورده بود امروز نیز دولت به پیرگرایی روی آورده است ما باید از این گونه موضوعات عبرت بگیریم همانطور که در دولت احمدی‌نژاد با درآمدهای بسیار نتوانسته‌ایم حرکتی انجام دهیم و مشکلات پیش آمد باید عبرت بگیریم که درآمد بالا بدون نظارت چه نتیجه‌ای داشت.

 فساد در ایران ناشی از اقتصاد دولتی است


صادق زیبا کلام پیرامون  برخورد و مواجه دولت با مساله فساد گفت: من معتقدم فساد در ایران به علت اقتصاد دولتی است و ما چندین سال است از زمان دولت قبل اززمان پهلوی با اقتصاد دولتی و فساد آن درگیر هستیم و تا زمانی که مشکل اقتصاد دولتی در ایران حل نشود فساد همچنان باقی است.هرچقدر عزم جدی برای مبارزه با آن وجود داشته باشد اگر همه تاجران نیز اعدام شوند باز هم این فساد وجودارد و روز به روز بیشتر شده است. بر طبق آمار‌ها متوجه می‌شویم فساد در کشور روز به روز بیشتر شده است این مساله نشان نمی‌دهد که مسوولان نمی‌خواهند مبارزه کنند بلکه به فساد دولتی بر می‌گردد.

حسین الله کرم نیز گفت: سیستم بازار آزاد نیز مانند اقتصاد دولتی مشکلات بسیار خودش را دارد. هرچند قبول دارم اقتصاد دولتی موجود بسیار مشکل آفرین بوده است.

وی تصریح کرد: زمانی که یک رییس جمهور عکسی از آن منتشر می‌شود که موقع دیدن مسابقه فوتبال و ظرف جلوی ان انواع بادام‌ها وجود دارد این خود نشان می‌دهد که ما باید به فساد و ضعف خود رجوع کنیم دولت نباید در دست اغنیا باشد زیرا همراهی قدرت وثروت باعث فساد است ما امروز باید روی افراد و اشخاص و نوع سبک زندگی آن‌ها تمرکز کنیم.

 

نیروهای حزب‌اللهی همواره به موضوع حجاب حساس هستند


حسین‌الله کرم در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه ارزیابی شما از وضعیت عفاف و حجاب و نگاه دولت و منتقدان به این مساله چیست گفت: من فکر می‌کنم مهمتر از این موضوع، موضاعاتی مانند مساله هسته‌ای است که باید به آن‌ها پرداخته شود. چرا می‌خواهید من در مورد این گونه موضوعات صحبت کنم اما اگر اصرار دارید در طول تاریخ اسلامی و ایرانی همیشه حجاب و ایران مورد احترام بوده است نسبت به فرهنگ برهنگی همیشه معترض بودیم. نیروهای حزب الله همیشه نسبت به همه موضوعات از جمله ارزشهای انقلاب اسلامی که حجاب نیز یکی از این ارزش‌ها حساس بودند و هرگاه احساس کردن به خطر می‌افتد، اعتراض خود را نسبت به این موضوع اعلام کردند. امروز حجاب در کشور ما یک بحث قانونی است که همه باید آن را رعایت کنند ما به غیر از حجاب نسبت به شکاف طبقاتی همیشه معترض بودیم و این یکی از دغدغه‌های مردم نیز هست.

چرا تا به حال  برای مسائل فرهنگی جلوی صدا وسیما و شورای انقلاب فرهنگی تجمع نکردید

زیبا کلام در مورد بحث حجاب و عفاف  گفت: ‌همه حرف‌های آقای الله کرم مبنی بر اینکه ما غیرت دینی داریم و نمی‌توانیم بی‌حجابی را تحمل کنیم ابعاد گوناگونی دارد این‌ها خودشان را نسبت به حجاب محق می‌دانند و هر کسی آن را رعایت نکند به آن اعتراض دارند.

وی افزود: حتما در نامه سرگشاده بعدی خود به آقای مطهری  در اینباره خواهم نوشت. می‌گویم که ما سی نهاد داریم که کارشان فرهنگی است که روی هم ۶ هزار میلیارد تومان بودجه را به خود اختصاص داده است که در بین این نهادها صداوسیما، بسیج، وزارت ارشاد، سازمان تبلیغات، شورای عالی فرهنگی و... وجوددارند. این بودجه در برابر بودجه محیط زیست که تنها ۱۷۴ میلیارد تومان است بسیار بودجه کلانی است اما من به اقای الله کرم می‌گویم شما که از غیرت دینی صحبت می‌کنید یک بار هم نشده است جلوی صداوسیما یا شورای عالی انقلاب فرهنگی، بسیج و غیره که بودجه بیشتری از دولت در بحث فرهنگی دارند تجمع کنید. همیشه جلوی وزارت ارشاد و دولت بوده‌اید چرا هیچ‌گاه از حوزه علمیه که ۷۰۰ میلیارد تومان بودجه فرهنگی دارد نپرسیده‌اید تا به حال با بحث فرهنگی و عفاف چه کرده‌اید؟ بنابراین موضوعات نشان می‌دهد که بحث شما سیاسی و جناحی است چراکه یک بار هم در طول هشت سال گذشته در دولت احمدی‌نژاد به بحث حجاب اعتراض نکردید.

 
کد خبر: 261715

وب گردی

وب گردی