*دکتر مصطفی اقلیما

بر اساس  آمار وزارت بهداشت حدود 27 هزار مبتلا به ایدز در کشور وجود دارد که با توجه به نسبت استاندارد آمریکا تعداد مبتلایان در کشور (اعم از اعلام شده و اعلام نشده)50 هزار نفر خواهد شد.

به طور کلی درباره ایدز در ایران جز همان اوایل که راجع آن بحث و گفتگو شد هیچ کاری انجام نشده است و فقط در روز جهانی ایدز یک سخنرانی انجام می‌شود؛ این در حالی است که در کشور ما نرخ بیکاری بالا است و مواد مخدر در حال افزایش است و روابط انسانی و ازدواج به سختی انجام

می‌شود.

در ایران در روابط جنسی حتی میان همسران از وسایل پیشگیری جهت حفاظت اصلا استفاده نمی‌شود و در فرهنگ افراد جایی ندارد و بسیاری از جوانان و کودکان خیابانی به دلیل سوءاستفاده جنسی توسط افراد معتاد گرفتار ایدز شده اند.

برخی معتادان با برقراری روابط جنسی ناهنجار با کودکان خیابانی موجب انتقال ایدز به آنها می‌شوند.

البته زنان روسپی بیشتر مراقب هستند چون اصلا امکان ندارد اجازه دهند بدون وسایل پیشگیری با آنها رابطه برقرار شود اما چون جوانان به این مسئله توجه ندارند و آگاهی و اطلاعات آنها هم کم است بیشتر در معرض این بیماری قرار دارند.ایدز در میان خانم ها در 10 سال اخیرافزایش داشته  وعلت این امر این است که10 سال قبل تازه این بیماری در حال رواج در کشور بود و اکنون با افزایش روابط جنسی ناهنجار این بیماری در حال گسترش است.

اگر از معتادان که جای خود دارند بگذریم باید گفت جوانان بیشتر در معرض خطر هستند، به خصوص کسانی که برای دریافت پول با افراد مسن تر از خود که ممکن است معتاد هم باشند رابطه جنسی ناهنجار برقرار می‌کنند.

ما برای مقابله با ایدز هیچ کاری نه در مدارس و نه در وزارت بهداشت انجام ندادیم. من معتقدم باید درباره ایدز در مدارس و برای کودکان بالای 10 سال به بالا صحبت کرد. علت این کار این است که برخی از این کودکان در مناطق فقیرنشین زندگی می کنند و امکان سوءاستفاده جنسی از آنها وجود دارد. لذا باید به آنها اطلاعات و آگاهی داد.

ما در کشور سوءاستفاده جنسی به وسیله پرداخت پول داریم. برخی کودکان به دلیل فقر و دریافت پول ممکن است با افراد بزرگتر از خود رابطه جنسی ناهنجار برقرار کنند که اگر آن فرد بیمار باشد به آن کودکان نیز بیماری منتقل خواهد شد.

تعدادی از کودکانی که به عنوان بچه های کار وارد خیابان می شوند به فروش مواد مخدر روی می آورند و برخی به سمت دزدی می روند و برخی دیگر به دام روابط جنسی ناهنجار می‌افتند.

همیشه میان افزایش فقر و افزایش ایدز در جامعه رابطه مستقیم وجود دارد  درکشورهای افریقایی به دلیل افزایش فقر دارای بالاترین آمار ایدز نیز هستند آنهایی که شرایط مالی خوبی دارند از تمام لحاظ مراقب خود هستند و از آگاهی بیشتری نیز برخوردارند و به آینده نیز امید بیشتری دارند اما اگر می‌خواهیم آموزش ها در رابطه با ایدز جواب دهد در ابتدا باید کاری کنیم که مردم به زندگی آینده امیدوار باشند.

*استاد دانشگاه و رئیس انجمن علمی مددکاران اجتماعی ایران
کد خبر: 28868

وب گردی

وب گردی