رییس سازمان سینمایی گفت:یکی از خوشبختی‌های ما این است که توضیح دادن اهمیت فیلم و سینما دیگرضرورت ندارد و علما و روحانیون و مراجع و نمایندگان و مدیران به این مهم اذعان دارند
به گزارش ایسکانیوز، دومین اجلاس سراسرسی مدیران کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ها با حضور مدیران سینمایی و مدیران کل ارشاد سراسر کشور در هتل پارسیان انقلاب برگزار شد.

"حجت الله ایوبی" در این مراسم با اشاره به برگزاری جلسات مشترک میان مدیران کل ارشاد و مدیران سینمایی اظهار کرد: این جلسات امید بخش و نوید بخش است و بوی امید را همه احساس می کنند.

وی یادآور شد: اگر چه سفرهای استانی من زیاد نیست اما باید فایل سازمان سینمایی را متفاوت ببینید و این سازمان در بین دیگر معاونت‌های وزارت ارشاد، به دلیل تنوع مشکلات و بحران‌های متعدد و پی در پی شرایط متفاوتی دارد. شاید نتوانستیم خدمت خیلی از دوستان در استان‌های مختلف برسیم اما خدمت هریک از دوستان رسیدم و مدیران فرهیخته‌ای را دیدم.

رییس سازمان سینمایی تاکید کرد: قاطبه مدیران از مشروعیت کافی بین نخبگان و اهالی فرهنگ برخوردارند و خود نخبه هستند و این مهم در های فرهنگ را باز می‌کند.

ایوبی خطاب به مدیران کل ارشاد ادامه داد: همدلی بین شما و مردم و مدیران و استانداران و شهرداران وجود دارد نوید بخش روزهای خوبی برای فرهنگ و هنر است.

وی عنوان کرد: ما و شما به میانه راه رسیدیم و انتظاری که وجود دارد این است که پروژه‌های مانده به اجرا برسد و این روحیه درشما دیده می‌شود.

معاون وزیر ارشاد در امور سینمایی اضافه کرد: به رغم اینکه می‌دانیم دنیای ارتباطات است بسیاری از کارهای انجام شده باید بیشتر مورد گفت‌وگو قرار گیرد و در جلساتی مشترک هر روز یک معاونت با مدیران کل ارشاد ارتباط داشته باشد و شما با حضور در موسسات مختلف و خانه سینما و گفت وگو با دبیران جشنواره‌های مختلف، با آنان در مسیرهای مختلف گفت وگو کنید و با هنرمندان و سینماگران برجسته به بحث بنشینید.

ایوبی گفت: یکی از خوشبختی‌های ما این است که توضیح دادن اهمیت فیلم و سینما دیگرضرورت ندارد و علما و روحانیون و مراجع و نمایندگان و مدیران به این مهم اذعان دارند.

وی تصریح کرد: اگر به دو سال پیش برگردیم فضای بدگمانی و تردید در مدیریت سیاسی کشور به دلیل اتهام زنی‌ها درباره سینما به وجود آمده بود و عده‌ای می‌خواستند بخشی از نظام را به نتیجه برسانند که سینما نمی‌خواهیم اما امروز وقار به سینما برگشته و ادبیات سینمای امروز را با سال‌های گذشته مقایسه کنیم.

رییس سازمان سینمایی در ادامه با اشاره به فعالیت‌های انجام شده در عرصه سینما اظهار کرد: اختلافات تهیه‌کنندگان در شرف حل و این اختلاف عمیق شده و بی مورد تهیه کنندگان رو به اتمام است.

ایوبی ادامه داد: پروژه بزرگی که به کمک مدیران کل ارشاد می‌تواند به سرانجام برسد اقتصاد سینما است؛ در چهار سال دولت دهم، عدد مخاطبان به زیر ۷ میلیون تن و فروش سینماهای سراسر کشور به زیر ۳۰ میلیارد تومان رسیده بود که این زنگ خطر و یاس کامل برای سرمایه گذاران محسوب می‌شد.

وی توضیح داد: در سال ۹۳ ، ۷۰ درصد افزایش مخاطب داشتیم و نفر اول در دنیا در این زمینه هستیم که چنین افزایش مخاطبی داشتیم و چین و ترکیه در رده‌های بعدی قرار دارند.

معاون وزیر ارشاد تاکید کرد: این در حالی است که این افزایش مخاطب در چین با سینمای هالیوود انجام شده اما ما با سینمای ملی این اتفاق را رقم زدیم.

ایوبی افزود: وقتی آمدیم زیر ۲۰۰ سینمای فعال در سراسر کشور داشتیم و امروز ۳۲۲ سینمای فعال داریم و چند سالن از سوی بخش خصوصی در حال ساخت است.

وی یادآور شد: ما به یک جمع بندی قطعی رسیدیم که پردیس‌هایی مانند کوروش می توانند به اقتصاد سینما کمک کنند و هر سرمایه گذاری را که می‌بینید نشانی مجتمع کورش را بدهید. آمدن بخش خصوصی به سینما نوید بخش است و در این صورت ارتباط مردم با سینماگران موثر بوده و فیلمسازان برای مردم فیلم خواهند ساخت.

رییس سازمان سینمایی عنوان کرد: همه سینماهای کشور با همراهی ادارات کل دیجیتال شد که اتفاق خوبی بود و سالن دارهایی که همواره در شهرستان‌ها ناراضی بودند امروز به دلیل فروش آثار سینمایی راضی هستند.

ایوبی ادامه داد: این نشانه‌هایی است که سینما به سبد خانوار در حال بازگشت است. سینما جایی برای کانون خانواده است تا اعضای خانواده به تماشای فیلم‌های ایرانی بنشینند. این خلایی است که جهان مجازی ایجاد کرده و نیازمند آن هستیم.

وی با بیان اینکه گروه هنر و تجربه از کارهای خوب این دوره است گفت: سینمای ایران در دنیا با این سینما (هنر و تجربه) می شناسند. این سینما را نمی‌توان از اکران محروم کرد و اکران گسترده این آثار نیز مشکلاتی ایجاد می‌کرد و از این رو گروه هنر و تجربه تشکیل شد و امروز اکران فیلم های هنر و تجربه موجب به وجود آمدن پاتوق‌های بسیار خوب برای سینماگران است و اگر در جایی در استانی این ظرفیت وجود داشته باشد می توانیم شاهد تشکیل چنین پاتوق هایی باشیم.

رییس سازمان سینمایی در ادامه به اقدامات انجام شده در راستای احیای سینمای کودک اشاره کرد و یادآور شد: در سینمای کودک شورای راهبردی سینمای کودک و نوجوان تشکیل شده و جلسات هر هفته این شورا به دبیری فرشته طائر پور برگزار می شود.

ایوبی افزود: بزرگان سینما در این جلسات حضور دارند و خروجی‌های این شورا مشخص است و یکی از نتایج این شورا، جداسازی جشنواره فیلم کودک و نوجوان است.

این مسوول با اشاره به برگزاری المپیاد در همدان ادامه داد: برگزاری این المپیاد کار بسیار خوبی است و شور و شوق بسیار قابل توجهی ایجاد شده است.

وی عنوان کرد: قصد داریم سینمای کودک و خانواده را جدا کنیم و از فیلم‌های کودک و خانواده در قالب کودک و مستند حمایت کنیم و امیدواریم اتفاق خوبی در این زمینه رخ دهد و این سینما دوباره احیا شود.

رییس سازمان سینمایی درباره تاسیس مدرسه ملی سینما نیز گفت: سینمای ایران در جایی قرار دارد که تجربه‌اش را باید برای نسل بعدی نهادینه کند و تجربه سینمای ایران به کشورهای همسایه و کشورهای دیگر صادر شود و بسیاری از کشورهای اروپایی دوست دارند بدانند که سینمای ایران چگونه به این جایگاه رسیده است.

ایوبی در ادامه با تاکید بر لزوم توجه به شبکه نمایش خانگی گفت: از کارهایی که در حال پیگیری است اقدامات ستاد صیانت از محصولات سینمایی در مقابله با قاچاق آثار است. قاچاقچیان روزگار خوبی داشتند اما با فعالیت ستاد این روزگار تمام شده است. اگر سینمای خانگی راه بی‌افتد و ۵۰۰ میلیارد تومانی که در بازار قاچاق می‌چرخد به سینمای ایران بازگردد اتفاق خوبی خواهد افتاد.

وی یادآور شد: این در حالی است که فروش سینمای ایران سالانه ۶۰ میلیارد تومان است.

رییس سازمان سینمایی اظهار کرد: ستاد مبارزه با قاچاق فیلم به دبیری سید مصطفی ابطحی در سه چهار ماه گذشته اقدامات خوبی در تهران انجام داده و فضا برای قاچاقچیان در تهران ناامن شد اما در شهرستان ها، شبکه های قانونی کار نمی کنند و در استان‌ها شبکه مویرگی عقیم است.

ایوبی تاکید کرد: در برخی استان‌ها قرار است کار مبارزه با قاچاق فیلم شروع شود و اگر این اتفاق در استان‌ها نیز رخ دهد این اتفاق کار بزرگی خواهد بود.

وی درباره راه اندازی" وی او دی "در کشور به همراهی وزارت ارتباطات و وزارت ارشاد اسلامی توضیح داد: این کار درخشانی است که ساختارهای آن ایجاد شده و همه مردم با اپراتورهای مختلف می‌توانند فیلم های سینمای ایران را با هزینه های اندک که قابل مقایسه با خرید سی دی نیست انتخاب کنند.

رییس سازمان سینمایی ادامه داد: وقتی یک خانواده به راحتی به تاریخ هزاران فیلم سینمای ایران دسترسی داشته باشند سینمای ایران احیا خواهد شد.

ایوبی درباره تمرکز زدایی در عرصه فرهنگ و هنر یادآور شد: نماد تمرکز زدایی شما(ادارات کل فرهنگ و هنر) هستید و بخش‌هایی از فعالیت‌ها را باید به شما واگذار کنیم. حاضریم بخشی دیگر از فعالیت‌ها را به شما واگذار کنیم.

وی درباره ضرورت برگزاری جشنواره‌ها در استان های مختلف نیز گفت: سالانه در سینمای ایران نزدیک به ۵۰ فیلم به نمایش می‌رسد و سالانه ۴۰۰ فیلم با احتساب آثار ویدیویی تولید می کنیم و جشنواره ها فضای مناسبی برای دیده شدن این آثار است از این رو آماده تفویض اختیارات و برگزاری جشنواره های مختلف در استان ها هستیم.

رییس سازمان سینمایی ادامه داد: تمام استان هایی که فکر می کنند که ظرفیت صدور مجوز ویدیویی را دارند به آقای حبیب ایل بیگی معاون ارزشیابی و نظارت آثار سینمایی اعلام کنند. ما به دنبال تقویت فیلمسازی در استان‌ها هستیم و تولید فیلم های ویدیویی کم هزینه است و این اتفاق در استان‌ها مناسب خواهد بود.

ایوبی درباره جشنواره‌های ملی توضیح داد: این انگیزه وجود دارد که این رویدادها در استان‌های مختلف برگزار شود؛ جشنواره کودک در اصفهان برگزار خواهد شد و المپیاد تخصصی نوجوانان در همدان برپا می شود.

وی درباره استفاده از مجتمع‌های فرهنگی به عنوان سالن سینمایی یادآور شد: در کشوری که ۳۲۲ سالن دارد یک سالن هم غنیمت است. تاکنون ۱۵ مجتمع فرهنگی را تجهیز کردیم. امسال در حرکتی بزرگتر با همراهی بنیاد مستضعفان و شرکت نور تابان به دنبال تجهیز مجتمع‌های بیشتری هستیم و اگر موانعی پیش نیاید و بنیاد و شرکت نور تابان به تعهدات خود عمل کنند ۱۰۰ مجتمع تا ۳ ماه آینده به سالن ها افزوده می شود.

رییس سازمان سینمایی تاکید کرد: باید برای اداره این مجتمع‌ها فکر کنیم و آداب سینما شدن و مدیریت سینما شدن این مجتمع‌ها در استان‌های مختلف باید مشخص شود. این سالن‌ها زیر نظر شما و در عین حال توسط نهادهای با انگیزه اداره شود تا سینماگران احساس کنند ۱۰۰ سالن به سینماها افزوده شده است.

ایوبی گفت: در جلسات متعدد با دیوان محاسبان در استان های مختلف اعلام شد که استفاده از این مجتمع‌ها ایرادی ندارد و این مجتمع‌ها می توانند بلیط بفروشند و منع قانونی در این زمینه وجود ندارد.

وی توضیح داد: آقای بابک رضایی به عنوان مشاور امور استان‌ها معرفی شده و وی رابط ما با شما است و آقای رمضانعلی حیدری خلیلی قائم مقام امور اجرایی سازمان نیز پیگیر امور هستند.

رییس سازمان سینمایی تصریح کرد: فرصت‌های مدیریتی به سرعت می گذرد و قدیمی‌های ارشاد می دانند که این جلسات برگزار شده و می گذرد و امیدوارم با همدلی و همراهی در این عرصه مهجور فرهنگ با محوریت افراد فرهیخته در استان های مختلف، اقدامات ماندگار کنیم و از این دوران کوتاه مدیریتی یادگاری بر جای بماند.

ایوبی ادامه داد: گاه مدیران دوران عمر کوتاه مدیریتی خود را صرف آیین‌نامه‌ها می کنند؛ من بیشتر عمل گرا هستم . خطر را به جان پذیرفتیم و اعلام کردیم که برنامه‌های پیش رو چیست از این رو درخواست داریم دفترچه سیاستگذاری سازمان سینمایی را مطالعه کنید.

وی توضیح داد: اگر مجتمع های فرهنگی از سوی انجمن های سینمای جوان اداره شود قطعا موفقیت‌هایی حاصل خواهد شد. الگوی پیشنهادی برای تشویق بخش خصوصی در سالن سازی داریم که به مدیران کل پیشنهاد خواهیم کرد.

رییس سازمان سینمایی درباره برگزاری جشنواره فیلم فجر در استان‌ها نیز اظهار کرد: جشنواره فیلم فجر، هم جشنواره است و هم جشن ملی سینمای ایران و جذاب‌ترین برنامه ایام دهه فجر، جشنواره فجر است. بسیاری از تهیه کنندگان موافق نمایش فیلم ها در ایام این رویداد در استان ها نیستند اما من موافق این مهم نیستم و معتقدم رونمایی از فیلم‌های خوب در شهرستان ها به فروش آن کمک می کند و سالی که جشنواره در استان ها برگزارشده شاهد رونق سینما در آن شهر بوده‌ایم.

ایوبی تصریح کرد: اعتبارات لازم را از استان‌های خود بگیرید و امیدوارم با مذاکرات و رایزنی ها بتوانیم امسال شاهد برگزاری جشنواره فیلم فجر در استان ها باشیم.

برگزاری جشنواره‌ها در شهرستان‌ها

"رمضانعلی حیدری خلیلی" قائم مقام اجرایی رییس سازمان سینمایی نیز در این مراسم اظهار کرد: تفویض اختیارات به استان ها در ۱۴ محور مشخص شده است. تفاهم‌نامه‌های سینمایی با استانداران ظرفیت جدیدی را برای فعالیت مدیران کل استان ها ایجاد می کند و ۱۲ استان درخواست مباداله تفاهم نامه داشتند و تا امروز تفاهم نامه کردستان و ایلام امضا شده و تفاهم‌نامه‌های دیگری در شرف امضا است و اولین جلسه کمیته استانی سینما با انعقاد تفاهم‌نامه‌ها برگزار می‌شود.

وی یادآور شد: اجرای سیاست های راهبردی سازمان در حوزه جشنواره های موضوعی با هماهنگی با مدیران کل ارشاد در حال انجام است.

قائم مقام اجرایی سازمان سینمایی توضیح داد: تاکنون جشنواره فیلم های ویدیویی یاس در مازندران، جشنواره فیلم کودک در اصفهان، المپیاد فیلمسازی نوجوانان در همدان، جشنواره فیلم های علمی در خوزستان، جشنواره فیلم و عکس نماز و نیایش در قم، جشنواره فیلم های دینی در خراسان رضوی، جشنواره فیلم و عکس دوستی (کاسپین) در گیلان و آفرین واره فیلم و عکس محرم (عاشورایی) در زنجان برگزار شده است.

حیدری خلیلی افزود: همچنین برگزاری جشنواره فیلم و عکس یادگار (میراث فرهنگی) – قزوین، جشنواره فیلم عکس اقوام در البرز، جشنواره فیلم هنر و تجربه در یکی از سه شهر بوشهر، اهواز و یا رشت، جشنواره فیلم اولی ها در تبریز و بخش بین الملل جشنواره فیلم فجر در استان فارس در دست بررسی است.

دقت در صدور مجوز آثار ویدیویی

"حبیب ایل بیگی "معاون ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی نیز در این جلسه اظهار کرد: مطالبه خیلی از دوستان تفویض صدور مجوز آثار ویدیوی است چنانچه در برخی استان‌ها این مهم هم اکنون در حال انجام است.

وی یادآور شد: نیاز شبکه نمایش خانگی سالانه ۸۰۰ فیلم و تولیدات ما در سینمای حرفه ای اندک است و در حوزه مجوز و درخواست مجوزها حدود ۱۵۰ فیلم در سال متقاضی ساخت در شبکه نمایش خانگی هستند که برخی از این آثار به تولید نمی رسند.

معاون ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی با تاکید بر لزوم توجه به امکان نمایش و بازگشت سرمایه آثار ویدیویی ساخته شده در شهرستان‌ها توضیح داد: امروز یک فیلم ویدیویی بلند بین ۱۵۰ تا ۲۰۰ میلیون حداقل هزینه دارد اما شبکه‌های ویدیویی معمولا برای عرضه این آثار روش های خاصی را به کار می برند و این نگرانی ایجاد می شود که هزینه ساخت فیلم فیلمسازان شهرستانی که عطش ساخت فیلم دارند بازگشت نداشته باشد.

ایل بیگی تاکید کرد: درخواست داریم اعضای شوراهای شما در استان‌ها این موضوع را به فیلمسازان گوشزد کنند. این گونه نباشد که با صدور مجوز، قرض ها و بدهی‌های فیلمسازان را بپردازید.

وی گفت: برای فیلم های بلند ویدیویی مطالعات بیشتری داشته باشید. نیاز شبکه نمایش خانگی به فیلم های فرهنگی و به دور از فضای آپارتمای نیاز دارد.

معاون ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی تصریح کرد: ما نظرات فعالان در استان‌ها را در زمینه شبکه نمایش خانگی شنیده‌ایم؛ متاسفانه شبکه مویرگی در تهران وجود دارد و حتا شبکه شاهرگی در بسیاری از استان ها نیز وجود ندارد.

ایل بیگی تاکید کرد که همراهی با ستاد صیانت می‌تواند به ارتقای شبکه نمایش خانگی کمک کند.

رشد ۷۰ درصدی مخاطبان سینمای ایران

مهندس "مجید مسچی" مدیر عامل موسسه سینما شهر نیز در این جلسه اظهار کرد: ۱۹۵ سینمای فعال و ۳۲۲ سالن با ظرفیت ۱۱۲ هزار صندلی در سراسر کشور در حال حاضر فعال است.

وی اظهار کرد: تمامی این سالن‌ها سیستم دیجیتال دارند و سینمایی در کشور به شکل آنالو نمایش فیلم ندارد؛ از این ۳۲۲ سالن ۱۳۷ سالن سیستم صدای دالبی دارند و ۱۹۵ سینما از ۱۲۵ سینما مجهز به فروش مکانیزه هستند و آمار فروش سینماها را به صورت روزانه دریافت می کنیم.

مدیرعامل موسسه سینماشهر توضیح داد: تا پایان امسال همه سینماها به سیستم فروش مکانیزه مجهز می‌شوند. نصب نرم افزار و سخت افزار در سینماهای متقاضی به صورت رایگان انجام می‌شود و سینماها پرداختی ندارند. این دغدغه تهیه کنندگان است تا سوء تفاهم ها درباره فروش آثار سینمایی برداشته شود.

مسچی ادامه داد: آمار فروش سینماهای سراسر کشور امروز با ۹۵ درصد دقت وجود دارد و برای اینکه دغدغه‌ای وجود نداشته باشد تا پایان امسال همه سینماها به سیستم مکانیزه مجهز می شود.

وی عنوان کرد: در شهر تهران ۵۸ سینماو ۱۳۸ سالن فعال با ظرفیت ۴۱ هزار صندلی داریم. همچنین از ۵۸ سینمای تهران ۵۱ فروش مکانیزه و از مجموع ۱۳۸ سالن نیز ۹۱ سالن صدای دالبی دارند.

مدیرعامل موسسه سینماشهر درباره افزوده شدن سالن ها به سینماها یادآور شد: در سال ۹۰ ۱۶ سالن به سینماهای سراسر کشور اضافه شد، در سال ۹۱ نیز ۵ سالن و در سال ۹۲ تعداد ۱۱ سالن به سینماها افزوده شد.

مسچی با اشاره به رشد قابل توجه سالن سازی در دو سال اخیر گفت: در سال۹۳ ، ۴۵ سالن به سالن های کشور افزوده شد. همچنین از ابدای سال ۹۴ تا امروز نیز ۹ سالن به سالن‌های سراسر کشور افزوده شده و تا پایان سال ۲۷ سالن دیگر به سینماها افزوده می شود.

وی با اشاره به فروش فروش روند امیدوار کننده سینماها اظهار کرد: در سال ۹۱ ، سینمای ایران ۲۶ میلیارد فروش داشته و تعداد مخاطبان سینما ۷ میلیون ۹۰۰ هزار مخاطب بوده است. همچنین در سال ۹۲ ، فروش سینما ۳۰ میلیارد اما تعداد تماشاگران ۷ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر بوده که این امر به دلیل افزایش قیمت بلیت سینما است.

مدیرعامل مدیرعامل موسسه سینماشهر تاکید کرد: در سال ۹۳، سینمای ایران ۵۳ میلیارد فروخت و تعداد مخاطبان سینما به ۱۲ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر رسید که این رقم رشد ۷۶ درصدی مخاطبان سینما را نشان می دهد.

مسچی درباره فروش سینما در ۴ ماهه نخست سال ۹۴ تصریح کرد: سینمای ایران در ۴ ماهه نخست امسال ۲۱ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان فروش داشته و تعداد مخاطبان سینما ۴ میلیون و ۱۰۰ هزار نفر بوده است. این رقم در مقایسه با سال ۹۳ که تعداد مخاطبان ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر و فروش سینما ۱۳ میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان بوده رشدی ۵۵ درصدی داشته است.

وی درباره سینماهای پرفروش کشور توضیح داد: در آمار فروش ، از ۱۰ سینمای پرفروش کشور ۸ سینما در تهران، یک سینما در مشهد و یکی در کرج است. همچنین سینماهای پرفروش کشور از ۱۱ تا ۲۰ سینما، به ترتیب ۸ سینما در تهران، ۱ سینما در اصفهان و ۱ سینما در مشهد است. همچنین سینماهای کشور از منظر فروش از ۲۱ تا ۳۰ سینما نیز شامل ۶ سینمای تهران، یک سینما در اصفهان، یک سینما در یزد، یک سینما در شیراز و یک سینما در گرگان می‌شود.

مدیرعامل موسسه سینماشهر تصریح کرد: فروش سینماهای تهران و شهرستان تقریبا مساوی است. سینماهای تهران در سال ۹۳ حدود ۳۳ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان و در شهرستان ها ۲۹ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان فروش داشته‌اند. یکی از دلایل تساوی فروش سینماهای تهران و شهرستان ها، دیجیتالی شدن سالن های سینمایی در سراسر کشور است.

مسچی درباره اکران ویژه فیلم ها در ماه رمضان نیز گفت: استقبال از فیلم ها در ماه رمضان در تهران بیشتر بود و اگر شهرستان‌ها نیز از اکران آثار در این ماه استقبال می‌کردند، وضعیت بهتر می‌شد.

وی در این باره یادآور شد: در سال ۹۲، یک میلیارد و ۶۴۰ میلیون تومان ماه رمضان سینماها فروش داشتند. این رقم در سال ۹۳ به دو میلیارد و ۵۰۰ میلیون و در سال ۹۴ به ۵ میلیارد و ۹۶۰ میلیون تومان رسید. فروش ماه رمضان سینماها از ماه فروردین در سال ۹۴ بیشتر بوده است. اگر این طرح با مشارکت شهرستان‌ها انجام شود رجوع مردم بیشتر می‌شود.

مدیرعامل موسسه سینماشهر درباره افزوده شدن ۱۰۰ مجتمع فرهنگی به سینماهای سراسر کشور اظهار کرد که این سالن‌ها در شهرهایی است که جمعیت بالای ۱۰۰ هزار نفر داشته باشند. همچنین خرید و نصب امکانات مورد نظر با بنیاد مستضعفان است و اعلام مجتمع‌ها با سازمان سینمایی است.

مسچی تصریح کرد: تجهیزات در برخی از این مجتمع‌ها در ماه های اخیر نصب شده اما مورد استفاده قرار نگرفته و باید از این امکانات استفاده شود. در یکی از سالن‌ها از اسفند تا تیر ۱۱ سانس فیلم نشان داده شده و این سالن ۲۰۰هزار تومان فروش داشته است.

وی گفت: در سینمای دنیا در آمریکا شاهد رشد منفی ۳.۹ درصدی مخاطبان در سال ۲۰۱۴ نسبت به سال قبل آن بوده‌ایم. همچنین چین پس از ایران با رشد ۳۷.۵درصدی بیشترین رشد مخاطب در سینمای دنیا را داشته است. بعد از ایران و چین، ترکیه با رشد ۲۹.۵ درصدی بیشترین رشد تعداد مخاطبان در سینما را داشته است؛ البته این آمار،بررسی تطبیقی مورد به مورد است و ربطی به طبقه بندی کلی فروش سینماها در کشور ندارد.

توجه به فیلمسازی در استان‌ها

"علیرضا تابش" مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی نیز در این جلسه اظهار کرد: نسل جدید نوجوانان فیلمساز اگر به جامعه سینمایی تزریق شوند آینده خوبی رقم می‌خورد و این نگاه بنیاد سینمایی فارابی که با همراهی انجمن سینمای جوانان ایران پیگیری می شود نشان از اهمیت فعالیت فیلمسازان در استان‌ها دارد.

وی یادآور شد: امسال سرفصل جدیدی به ماموریت های فارابی افزوده شد و امیدوارم بخشی از نوجوانان استانی را در ساخت فیلم ویدیویی حمایت کنیم.

مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی تاکید کرد: فیلم اولی ها نیز در بنیاد سینمایی فارابی حمایت می شوند و از نویسنده‌های فیلمنامه های متقاضی ارائه شده از شهرستان ها دعوت کردیم درباره نقاط ضعف و قوت فیلمنامه ها به بحث و گفت وگو بنشینیم.

تابش تصریح کرد: دوست داریم تولید در استان‌ها از سوی بنیاد سینمایی فارابی حمایت شود. همچنین در تلاشیم با همکاری سازمان گردشگری، بنیاد سینمایی فارابی بسته ویژه ای را خواهد داشت تا جلوه های فرهنگ ایران اسلامی در سینمای ایران بازتاب داشته باشد.

حمایت مدیران کل ارشاد از مبارزه با قاچاق فیلم

"سید مصطفی ابطحی " دبیر ستاد صیانت و حمایت از آثار سمعی و بصری با اشاره به کشف ۳ میلیون لوح قاچاق و انتظار برای دستور قضایی به منظور انهدام این لوح‌ها اظهار کرد: در حوزه تدوین قوانین کمیته حقوقی تشکیل دادیم. خواستار تشکیل ستاد صیانت در شهرستان‌ها هستیم و از طریق دبیر شورای فرهنگ عمومی مبارزه با قاچاق فیلم در دستور کار استان ها قرار می گیرد و استانداری ها نیز ماموریت پیدا می کنند این مهم را بررسی کنند.

وی یادآور شد: از مدیران کل توقع داریم برای ریشه کن کردن قاچاق ها پای کار بایستند. استان البرز، خراسات شمالی، قم و فارس بیشترین قاچاق را دارند.

تمرکز زدایی

"فرید فرخنده کیش" مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران نیز در این دیدار با تاکید بر لزوم تمرکز زدایی از سینما اظهار کرد: نخستین گام در جهت تمرکز زدایی با تفویض اختیارات به مدیران استانی انجمن انجام دادیم.

وی در ادامه با اشاره به همراهی و همکاری دفاتر انجمن سینمای جوان با ادارات کل ارشاد یادآور شد: جایگاه ادارات کل به عنوان متولیان فرهنگی همواره تاکید شده است.

مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران توضیح داد: افتتاح حساب‌های دفاتر موجب شد هرگونه جذب اعتبارت در استان ها اتفاق بی افتد و جذب همکاری در استان ها با حمایت مدیران کل ارشاد موثر بوده است و برگزاری جشنواره های منطقه ای با حمایت های نیز از دیگر اتفاقات موثر است.

فرخنده کیش با اشاره به اثرات برگزاری جشنواره‌های منطقه‌ای در استان‌های مختلف تاکید کرد: شور و نشاط در هفته های فیلم در استان ها اتفاق افتاد که این امر برای ما بسیار قابل توجه بود.

وی آموزش تخصص مشاغل مختلف سینمایی را از دیگر اقدامات انجمن سینمای جوان قلمداد کرد.

"نصرت الله مرادی "معاونت توسعه مدیریت و منابع نیز در این دیدار درباره ساختار سازمان سینمایی و لزوم چابک سازی در سیستم اداری و چارت سازمانی تاکید کرد.

در ابتدای این مراسم سرابی مدیرکل ارشاد خراسان رضوی به نمایندگی از دیگر مدیران کل، مصوبات ادارات کل و پیشنهاد آنان را قرائت کرد.

بر این اساس، ۱۳ مصوبه اعلام و برای استان ها در سراسر کشور ارسال شد و از ۳۱ استان پاسخ های مربوطه، ۲۹ پاسخ دریافت شد. در نهایت ۱۳ پیشنهاد در جمع بندی نظرات ادارات کل ارشاد سراسر کشور ارائه می شود. کتابچه سیاست های سازمان سینمایی نیز برای ادارات کل ارسال شده است. تشکیل کارگروه‌های سینمایی در استان مورد تایید ادارات کل بوده و این مهم به تحقق سیاستگذاری سازمان سینمایی کمک می‌کند.

تعریف نسبت سازمان‌ها با ادارات کل نیز مورد تاکید بوده و با حضور آقای بابک رضایی به عنوان مشاور استان ها این موضوع حل شده و بهتر آنکه این مهم رسما به استان‌ها اعلام شود.

اعزام تیم کارشناسی از سازمان سینمایی در استان ها براساس ساز و کار مشخص و ارائه تقویم سفر استانی مورد تاکید است که البته آیین نامه سفر استانی رییس سازمان ارائه شده و استان‌های مورد نظر برای سفر رییس سازمان در سال ۹۴ مشخص شده است.

تقویت جایگاه سینمایی در کشور، تعیین انجمن سینمای جوان، نوسازی و بازسازی سالن های قدیمی و مشخص کردن نقش ادارات کل ارشاد و تفویض اختیارات به استان ها، حمایت از تولیدات سینمایی در استان ها، پیگیری تفاهم نامه سازمان سینمایی با ادارات کل ارشاد و برپایی نشست تخصصی مدیران ارشاد و کارشناسان سازمان سینمایی از دیگر پیشنهاداتی بود که در این جلسه مطرح شد.

سید" محمد مهدی طباطبایی نژاد"مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی ،" آرش امینی" مدیر بخش بین الملل سینمای ایران "حسین مسافر آستانه" مدیرعامل موسسه رسانه های تصویری،" علیرضا گل محمدی" مدیر کل امور مالی و ذیحساب سازمان، "علیرضا رضا داد" مشاور ارشد رئیس سازمان سینمایی ،" رضا بشر دوست" مدیر حراست سازمان سینمایی و " غلامرضا نعمتی" مدیر کل امور اداری و پشتیبانی از دیگر حاضران این جلسه بودند.
501

کد خبر: 313576

وب گردی

وب گردی