حدود یکسال از کشف شهر باستانی در منطقه محوطه فرودگاه امام خمینی(ره) خرم آباد می‌گذرد اما همچنان این محوطه باستانی بلاتکلیف و بی توجه رها شده است .
به گزارش ایسکانیوزوبه نقل از ایرنا، دره خرم آباد یکی از کهن ترین زیست بوم های جهان است چرا که حیات بشر در این دره به پیش از تاریخ و دوره پارینه سنگی کهن می رسد و تا زمان حاضر به صورت مستمر ادامه دارد، تپه باستانی فرودگاه خرم آباد با چهار دوره فرهنگی تاریخی یکی از آثار باستانی مهم لرستان است که در طرح توسعه فرودگاه این شهر به عنوان یک اثر باستانی مهم شناسایی و مورد توجه مسوولان کشوری و استانی قرار گرفت.
این سازه‎های عظیم خشتی دارای چهار دوره فرهنگی است و در محور طولی شمالی، جنوبی ساخته شده که متناسب با وضعیت زیست‎محیطی منطقه بوده است و علاوه بر داشتن نیایشگاهی در زیر خاک، دارای سکویی است که آثار باستانی متعددی در آن وجود دارد، مهمترین دوره تپه متعلق به پیش از تاریخ است که حدود سه مرحله تاریخی در این مقطع در سطح تپه وجود دارد.
اسکلت کشف شده در این تپه متعلق به دوره اسلامی است و قبرستانی در این سایت باستانی وجود دارد که به هزاره اول برمی گردد،کشف گور 3200 ساله و شیوه دفن این گور به صورت چمباتمه ای بود که در کنار آن یک ظرف آذوقه غذا و یک سنگ یادمان به دست آمد، این گور در نزدیکی نیایشگاه خشتی بزرگی پیدا شد که احتمال می رود در این محوطه تاریخی گورهای دیگری هم وجود داشته باشد.


photo_2015-08-12_09-44-23
کشف پیکرک های مفرغی با شکل قوچ، گاو نر و یک نمونه نادر سر روباه از دیگر یافته های این کاوش بود، دوره فوقانی این تپه به دوره اسلامی و لایه های زیرین به دوره های تاریخی متعلق است که با توجه به ویژگی‎های معماری و مواد فرهنگی، می‎توان وجود نیایشگاه کوچکی را در این بخش از تپه متصور شد.
بخش عمده‎ای از دیوارها حرارت دیده و در بخش شمالی تپه و در ترانشه لایه‎نگاری، سازه معماری با ویژگی‎های خاص پدیدار شده است،این فضا به صورت اطاقی با ساختار قلوه سنگ و سنگ لاشه بوده که در قسمت انتهایی آن سکویی به ارتفاع نیم متر از کف ایجاد شده است.


photo_2015-08-12_09-44-30
تپه باستانی فرودگاه خرم آباد گنجینه ای دیگری از ظرفیت های خفته در خاک لرستان است و به گفته کارشناسان اداره میراث فرهنگی لرستان این تپه هشت سال پیش در فهرست میراث فرهنگی ثبت شده است.


photo_2015-08-12_09-44-39
تپه باستانی فرودگاه خرم آباد موقعیت مناسبی برای ایجاد موزه روباز و گردشگر در لرستان دارد و با توجه به موقعیت خاص جغرافیایی این تپه در نزدیکی پاویون فرودگاه خرم آباد، این سایت بهترین فرصت برای بازدید مسافران داخلی و خارجی از این محوطه باستانی است ،نزدیکی این محوطه به فرودگاه به گونه ای است که مسافران منتظر در سالن فرودگاه می توانند از نزدیک نسبت به بازدید از این سایت تاریخی اقدام کنند.


photo_2015-08-12_09-44-51
وجود این محوطه تاریخی در نزدیکی فرودگاه خرم آباد ظرفیت های منحصر به فرد گردشگری به لحاظ معماری و اشیا کشف شده در شهرستان خرم آباد و در محوطه فرودگاه این شهر بوجود آورده است و فرصتی برای توسعه صنعت توریسم است که با همکاری همه دستگاه های اجرایی استان تحقق می یابد.


photo_2015-08-12_09-45-01
105105

کد خبر: 313939

وب گردی

وب گردی