مدیر کل حفاظت محیط‌زیست خوزستان گفت: در بازدید مشترک کارشناسان محیط‌زیست و کارشناسان آب و برق استان خوزستان که در روز گذشته از محدوده تالاب انجام گرفت، با وجود کاهش سطح آب، تلفاتی از ماهی و آبزیان مشاهده نشد.
به گزارش ایسکانیوز و به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، موج، احمدرضا لاهیجان‌زاده با اشاره به این‌که تالاب هورالعظیم توسط دایک مرزی (خاک ریز) از شمال به جنوب در امتداد مرز ایران و عراق احداث شده است، گفت: این تالاب به دو بخش شرقی و غربی تقسیم شده است و حدود 127 هزار هکتار از 350 هزار هکتار کل مساحت هورالعظیم در خاک ایران قرار گرفته است.
او با بیان این که در چند روز اخیر اخبار و تصاویری بر روی برخی از سایت‌ها مبنی بر خشک شدن کامل تالاب هورالعظیم منتشر شده است، افزود: اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان خوزستان با اذعان به کاهش میزان آب تالاب و حوضچه‌های 1 و 2 این تالاب ارزشمند که ناشی از خشک‌سالی شدید سال آبی 93 و 94 است و همچنین گرمای کم‌سابقه تابستان امسال، که بیش از یک ماه دمای بالای 48 درجه و حتی 52 درجه را در منطقه شاهد بودیم باعث تبخیر شدید آب شده است.

photo_2015-08-16_16-10-04

هر 15 روز یک‌بار یک موج آب به سمت هور العظیم رها سازی شود
مدیر کل حفاظت محیط‌زیست خوزستان تأکید کرد: با همکاری سازمان آب و برق خوزستان حدود 2 هفته پیش یک موج آب با دبی 40 مترمکعب بر ثانیه به سمت قسمت‌های انتهای رودخانه کرخه از محل دریچه تنظیمی حمیدیه رهاسازی می‌شود که این موج آب مقداری تنش آبی هورالعظیم را خنثی کرده و برنامه‌ریزی شده است که هر 15 روز یک‌بار یک موج آب به سمت هور العظیم رها سازی شود.


کشت تابستانی در 60 هزار هکتار از اراضی کشاورزی حوزه آبریز کرخه ممنوع شد
لاهیجان‌زاده گفت: به علت خشک‌سالی شدیدی که در حوزه آبریز کرخه به وقوع پیوسته، کشت تابستانی در شهرستان‌های دشت آزادگان و هویزه که حدود 60 هزار هکتار اراضی کشاورزی شامل می‌شود، ممنوع شده و حوزه آبریز کرخه در حال حاضر یکی از بحرانی‌ترین حوزه‌های آبریز استان خوزستان را به خود اختصاص داده است و تالاب هورالعظیم آب مورد نیاز خود را از طریق این رودخانه تأمین می‌کند.
او تأکید کرد: سازمان آب و برق خوزستان با مدیریت و درایت، برنامه رهاسازی دوره‌ای آب را تا آبان‌ماه سال جاری که فصل گرما به پایان می‌رسد و آغاز فصل بارندگی در خوزستان است، دنبال می‌کند.


photo_2015-08-16_16-09-56


آتش‌سوزی در محدوده ایرانی تالاب هورالعظیم صورت نگرفته است
مدیر کل حفاظت محیط‌زیست خوزستان با اعلام این که در طی 10 روز گذشته در محدوده تالاب هورالعظیم بر اساس تصاویر مستند ماهواره‌ای و بازدیدهای مکرر میدانی، آتش‌سوزی در بخش عراقی این تالاب رخ داده است، افزود: در محدوده ایرانی هورالعظیم وقوع آتش‌سوزی نداشتیم و گزارشی مخابره نشده است.
این در حالی است که به نقل از مهر، علت مرگ هزاران ماهی در تالاب هورالعظیم عوامل دیگری معرفی شده‌اند.
معاون آبزی‌پروری و سرپرست جدید اداره‌کل شیلات خوزستان گفت: اکیپی فنی از کارشناسان شیلات و اداره‌کل حفاظت محیط‌زیست خوزستان، علت مرگ هزاران ماهی بومی در این تالاب را بررسی خواهد کرد و سپس نتیجه اعلام می‌شود.
محمود ایرج‌دوست گفت: علت مرگ هزاران قطعه ماهی با دو فرضیه آلودگی محیطی و ریختن سم کشنده توسط سودجویان بررسی و چنانچه افرادی مسبب این حادثه باشند، به مرجع قضایی معرفی می‌شوند.


photo_2015-08-16_16-12-13


ماهیگیری معیشت اصلی ساکنان اطراف این تالاب به شمار می‌رود
نشر تصاویر مرگ هزاران ماهی در تالاب بین المللی هورالعظیم در شبکه‌های اجتماعی، نگرانی عمیق دوستداران محیط‌زیست این استان را برانگیخته است.
تالاب هورالعظیم در سال‌های اخیر با عدم تأمین حق‌آبه ناشی از خشکسالی‌های شدید و آلودگی نفتی ناشی از استخراج نفت در این پهنه آبی روبه‌رو بوده است.
رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست استان خوزستان در بازدید از بخش‌های این تالاب که بین دو کشور ایران و عراق مشترک است، بر تأمین حق‌آبه این تالاب از محل رودخانه کرخه تأکید کرد.
قرار است امسال یک میلیارد و 200 میلیون مترمکعب آب برای تأمین حق‌آبه این تالاب رهاسازی شود.


105105

کد خبر: 317730

وب گردی

وب گردی