مدیرکل بهزیستی استان تهران به آمار فرار دختران از منزل اشاره کرد و گفت: متأسفانه این پدیده روزبه‌روز در حال افزایش است و سالانه ۱۰ الی ۱۵ درصد از دختران بین ۱۴ تا ۱۸ سال از منازلشان فرار می‌کنند. به گزارش ایسکانیوز و به نقل از فارس، احمد دلبری در همایش نقش سلامت روانی-اجتماعی دختران در توسعه اجتماعی که پیش از ظهر امروز در سالن اجتماعات بهزیستی استان تهران و با حضور حبیب‌الله مسعودی فرید، معاون امور اجتماعی بهزیستی کشور و سیاوش شهریور، مدیرکل امور فرهنگی و اجتماعی استانداری تهران برگزار شد، گفت: سلامت در سه بُعد جسمی، اجتماعی و روانی تعریف می‌شود که در کشور ما کم‌تر به جزء اجتماعی آن پرداخته شده است. او گفت: در ۲۰ سال گذشته چه در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و چه در وزارت رفاه، ورود خوبی به حوزه روانی و اجتماعی با راه‌اندازی مراکز جدید شده است. مدیرکل بهزیستی استان تهران تأکید کرد: در سنوات گذشته بهزیستی استان با همکاری شهرداری طرح‌های خوبی را در حوزه شناسایی اختلالات روانی انجام داده است و بر اساس مطالعاتی که صورت گرفت، مشخص شد که افراد بالای ۱۵ سال از نظر اختلالات روانی وضعیت مناسبی را ندارند. دلبری گفت: اختلال روانی در بین زنان ۳۸ درصد و در بین مردان ۲۸ درصد طبق آمار اعلام شده است. او با تأکید مجدد بر این‌که وضعیت سلامت روان در تهران وضعیت مناسبی نیست، گفت: بر اساس آمار مرکز آمار، ۳۰ درصد از کشور ما را جوانان ۱۵ تا ۲۹ سال تشکیل می‌دهند که این تعداد جوان می‌توانند در توسعه کشور مؤثر باشند. مدیر کل بهزیستی استان تهران اضافه کرد: ۱۲ میلیون نفر از جمعیت کشور ما را جوانان ۱۵ تا ۲۹ سال تشکیل می‌دهند که می‌توانند عامل توسعه‌یافتگی باشند و اگر توجه نشود، می‌تواند برعکس عمل کند. دلبری در ادامه این همایش با بیان این‌که مسائل روانی اجتماعی منجر به مرگ‌ومیر نمی‌شود، گفت: اما این مسائل می‌تواند آسیب جدی را به جامعه و به ویژه جوانان وارد کند. او گفت: متأسفانه مسائل روانی اجتماعی در کشور ما در سال‌های اخیر مغفول مانده است و بایستی توجه ویژه‌ای به این مسائل شود.


1001_635172672939096250_s


مدیر کل بهزیستی استان تهران همچنین به برنامه‌های اجرا شده در حوزه مسائل روانی اجتماعی اشاره کرد و گفت: اگرچه این برنامه‌ها انجام شده است؛ اما ناکارآمد و نادرست بوده و نتوانستند کارایی لازم را داشته باشند. دلبری گفت: ما به دنبال بحث پیشگیری سطح یک در حوزه مدیریت و کاهش آسیب‌های اجتماعی هستیم و بنا داریم از ظرفیت سایر دستگاه‌ها برای این موضوع استفاده کنیم. او تأکید کرد: مشکل ما در حوزه‌های روانی اجتماعی سه محور اعتیاد، طلاق و خشونت هستند که باید برنامه‌های مدونی را برای این موارد پیش‌بینی کنیم. مدیر کل بهزیستی استان تهران با تأکید بر این‌که وضعیت مسائل اجتماعی روزبه‌روز به شکل‌های مختلف در حال افزایش است، بیان داشت: ما در سطح کشور توانمندی‌های بسیاری داریم که می‌توانیم از این ظرفیت برای کاهش آسیب‌های اجتماعی استفاده کنیم. دلبری با اشاره به این‌که جنس مسائل اجتماعی با مسائل زیستی متفاوت است، گفت: در سطح کشور موفقیت‌های زیادی در حوزه بهداشت انجام شده است که می‌توانیم از این ظرفیت در حوزه مسائل اجتماعی و روانی نیز استفاده کنیم. او در ادامه این همایش به آمار ازدواج و طلاق در سال گذشته اشاره کرد و گفت: ۶ درصد از ازدواج‌ها در سال ۹۳ کاهش و ۵ درصد از میزان طلاق‌ها در سال گذشته افزایش یافته است که بر اساس آمار در هر ساعت ۱۹ طلاق ثبت شده است. مدیر کل بهزیستی استان تهران گفت: طلاق در سال ۹۳ به شکل گسترده‌ای صورت گرفته است که آمار نشان می‌دهد که بیش‌ترین طلاق‌ها در سن ۲۵ تا ۲۹ سالگی بوده است که بر اساس همین آمار ۷۰ درصد از طلاق‌ها خاص افراد زیردیپلم و دیپلم بوده است. دلبری گفت: بر اساس آمار کم‌تر از ۱۰ درصد از زنان معتاد هستند؛ ضمن این‌که دو خطر جدی در حوزه اعتیاد زنان وجود دارد که از آن جمله می‌توان گاهش سن دختران معتاد اشاره کرد. او اضافه کرد: متأسفانه استفاده از مواد مخدر به مدارس نیز کشیده شده است و مصرف مواد مخدر در دختران از سنتی به صنعتی تبدیل شده است. مدیر کل بهزیستی استان تهران تأکید کرد: سازمان بهزیستی آمادگی دارد با همکاری استانداری و مراکز دولتی و غیردولتی برنامه‌های متعددی را در حوزه کاهش آسیب‌ها و فراهم کردن نشاط واقعی جامعه فراهم کند. دلبری همچنین به اقدامات دولت تدبیر و امید در حوزه مسائل اجتماعی اشاره کرد و گفت: باید اعتیاد از یک مسئله امنیتی به یک مسئله اجتماعی تبدیل شود و در این راستا سازمان بهزیستی برنامه‌هایی را اجرا کرده است.


436


او در ادامه این همایش به فرار دختران از منزل اشاره کرد و گفت: فرار دختران در سنین نوجوانی و جوانی شکل می‌گیرد و ما بنا داریم برای رفع این پدیده و آسیب الگویی از خانواده متعالی و توانمند شده را طراحی کنیم. مدیر کل بهزیستی استان تهران گفت: متأسفانه نقش بهزیستی کم‌تر به سمت صیانت خانواده‌ها رفته است و ما بنا داریم این موضوع را پررنگ‌تر در سطح خانواده‌ها انجام دهیم. دلبری به طرح پیوست خانواده در بهزیستی اشاره کرد و گفت: چند سال قبل نیز این طرح در شورای انقلاب فرهنگی مطرح شد؛ اما ابتر ماند و ما آمادگی داریم این موضوع را پیگیری کنیم. او در پایان اظهار امیدواری کرد که با همکاری استانداری تهران و سازمان بهزیستی توجه ویژه‌ای به سکونتگاه‌های غیررسمی و حاشیه استان تهران صورت گیرد.


105105

کد خبر: 317809

وب گردی

وب گردی