تهران-اسکانیوز:رئیس شرکت‌ها و موسسات دانش بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و دبیر کارگروه ارزیابی شرکت‌های دانش بنیان از تصویب معیارهای کالاها و خدمات دانش بنیان خبر داد.


صاحبکار خراسانی رئیس امور شرکت‌ها و موسسات دانش بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: معیارهای کالا و خدمات دانش بنیان به تصویب کارگروه ارزیابی و تشخیص صلاحیت شرکت‌ها و موسسات دانش بنیان و نظارت بر اجرا رسیده است که به همه کارگزاران ارزیابی شرکت‌های دانش بنیان ابلاغ شده و بر روی سامانه www.Daneshbonyan.ir نیز قرار گرفته است.


وی با اشاره به تقاضای شرکت‌ها برای استفاده از مزایای قانون حمایت از شرکت‌های دانش بنیان گفت: مهم‌ترین شاخص ارزیابی شرکت‌ها، تولید و فروش کالاها و خدمات دانش بنیان است و باید بر مبنای معیارهای مشخصی، کالاها و خدمات دانش بنیان را شناسایی کرد.


صاحبکار با بیان اینکه کالاها یا خدمات مورد تأیید، باید حائز همه شرایط باشند، گفت: این کالاها باید در حوزه فناوری‌های بالا و متوسط به بالا باشد، دارای پیچیدگی فنی بوده و تولید آن نیاز به تحقیق و توسعه هدفمند توسط یک تیم فنی خبره داشته باشد، همچنین برای حفظ توان رقابتی آن محصول در بازار، تحقیق و توسعه باید به صورت مداوم انجام شود.


به گفته وی همچنین عمده ارزش افزوده آن کالا یا خدمات باید ناشی از دانش فنی و نوآوری فناورانه باشد که ارزش افزوده عبارت است از ارزشی که در فرآیند تولید، به ارزش کالاها یا خدمات واسطه‌ای (مواد اولیه و قطعات مصرفی و ...) افزوده می‌شود.


دبیر کارگروه ارزیابی شرکت‌های دانش بنیان افزود: با توجه به لزوم تامین نیازهای کشور به خصوص در شرایط تحریم، کالاها و خدماتی که بدلیل تحریم‌های بین‌المللی به آن‌ها نیاز حیاتی وجود دارد به صورت ویژه مورد توجه قرار می‌گیرد و به فهرست کالا و خدمات دانش بنیان افزوده می‌شوند.


صاحبکار بر لزوم حفظ پویایی در فهرست کالا و خدمات دانش بنیان تاکید کرد و گفت: این معیارها برای همه حوزه‌های دانش بنیان مشترک است و در حوزه‌های تخصصی مانند حوزه ICT باید معیارهای تفصیلی‌تر هم تهیه شود و این فهرست باید بصورت مداوم و در بازه‌های زمانی مشخص به روز شود.


وی ادامه داد: شرکت‌های دانش بنیان و کارگزاران ارزیابی شرکت‌های دانش بنیان می‌توانند کالا و خدمات خود را با ذکر دلایل بر مبنای معیارهای مصوب کارگروه، پیشنهاد دهند تا در صورت احراز شرایط مورد حمایت قرار گیرند.

کد خبر: 31860

وب گردی

وب گردی