دانشجوی دوره دکتری بیابان‌زدایی دانشگاه یزد در یک اقدامی مبتکرانه توانست یکی از بوردهای دستگاه طیف‌نگار فلورسنس اشعه ایکس (ایکس.آر.اف) که دچار مشکل شده بود را با کمترین هزینه ممکن تعمیر کند.


به گزارش ایسکانیوز به نقل از، علی‌محمد قائمی‌نیا که به همراهی دکتر محمد اخوان‌ قالیباف، مدیر آزمایشگاه کانی‌شناسی و تجزیه عنصری دانشگاه یزد موفق به این اقدام شده است، در این باره گفت: دستگاه فلورسانس اشعه ایکس ( ایکس.آر.اف) که در تعیین کانی‌شناسی و تجزیه عنصری کاربرد دارد از معدود دستگاه‌های گران‌قیمت و ارزشمند آزمایشگاهی آنالیز مواد است که در سال‌های اخیر به دلیل محدودیت‌های تحریمی، هزینه تعمیر و نگهداری آن بسیار بالاست.


وی افزود: در سال جدید به دلیل نوسانات برق دانشگاه یزد و حساسیت زیاد دستگاه به نوسانات ولتاژ برق( سه فاز) یکی از بوردهای الکترونیکی دستگاه دچار مشکل شد که در نتیجه آن دستگاه قادر به دریافت دستورهای نرم‌افزار نبود.


قائمی‌نیا در خصوص حل این مشکل با بیان این که به دلیل تحریم‌های وضع شده این شرکت در ایران نمایندگی رسمی ندارد، گفت: برای تعمیر این دستگاه با آزمایشگاه‌های ایکس.آر.اف خارج از کشور تماس گرفته شد و این مشکل مطرح شد که نتیجه‌ای در بر نداشت، همچنین از شرکت‌های سرویس‌دهنده و تعمیراتی دعوت شد که برای حل مشکل این دستگاه، هزینه تعمیر حدود ۲۰ میلیون تومان مطالبه کردند.


این دانشجوی دکتری در ادامه افزود: در نهایت با حمایت معاون پژوهشی و فنآوری دانشگاه تصمیم گرفته شد که با استفاده از تخصص موجود در دانشگاه یا در سطح استان نسبت به تعمیر این دستگاه اقدام شود.


وی با اشاره به کارگاه تخصصی شناخت عناصر با اشعه ایکس که سال گذشته با حضور مدرس آلمانی برگزار شد، افزود: برگزاری این کارگاه که به همت معاونت پژوهشی و فناوری و امور بین‌الملل دانشگاه برگزار شد زمینه‌ای شد تا برای تعمیر این دستگاه با دکتر اشلودز مدرس آلمانی مشورت شود و با راهنمایی‌های وی و پی‌گیری‌های مستمر توانستیم عیب دستگاه را مشخص کنیم و با استفاده از بورد الکترونیکی فرسوده در انبار دانشگاه و نصب آن روی دستگاه توانستیم قطعه معیوب را بیابیم و با خرید قطعه معیوب با هزینه‌ای حدود ۲۷‌ هزار تومان مشکل این دستگاه را حل کنیم.


به گفته قائمی‌نیا، در حال حاضر با پیگیری‌های مداوم و مستمر مدیر آزمایشگاه، این آزمایشگاه به دستگاه منبع تغذیه بدون وقفه یو.پی.اس نیز مجهز شده است که این دستگاه علاوه ‌بر ثابت نگه‌داشتن ولتاژ ورودی، در مواقع قطع برق نیز با استفاده از ۳۲ باتری دستگاه را تغذیه می‌کند.


همکار آزمایشگاه کانی‌شناسی و تجزیه عنصری دانشگاه یزد با بیان این که این آزمایشگاه مجهز به دستگاه آنالیز مواد با نام "اس‌۴‌.اکسپلورر" است در خصوص توانایی‌های این دستگاه، گفت: به وسیله این دستگاه ‌می‌توان عناصر جدول تناوبی از بور با عدد اتمی ۵ در بالای جدول تا اورانیوم با عدد اتمی ۹۲ در پایین جدول را در نمونه‌ها کشف و جستجو کرد.


وی افزود: در این دستگاه غلظت هریک از عناصر موجود در نمونه‌ها به صورت درصد تا پی.پی.ام نشان داده می‌شود و این کار در زمان اندک در حدود ۱۰ دقیقه به انجام می‌رسد.


به گفته این دانشجوی دکتری در حال حاضر امکان آنالیز مواد به صورت قطعات جامد و یا قرص‌های پرسی از مواد پودرشده آلی و معدنی وجود دارد و این دستگاه با توان یک ‌کیلووات با استفاده از لامپ اشعه ایکس با پنجره‌ای از جنس بریلیم به ضخامت فوق نازک ۷۵ میکرون به کشف و اندازه‌گیری عناصر می‌پردازد.


وی افزود: همچنین هفت کریستال آنالیزکننده موجود در دستگاه به جدایش طول موج‌های ساطع‌شده از نمونه می‌پردازد که توانایی ویژه‌ای را برای اندازه‌گیری عناصر سبک و سنگین به دستگاه می‌دهد.


قائمی‌نیا تصریح کرد: پس از آماده‌سازی نمونه‌ها و قراردادن آنها در دستگاه، با استفاده از نرم‌افزار آنالیز دستگاه مشخصات هریک از نمونه‌ها برای دستگاه تعریف می‌شوند و دستگاه به طور خودکار بهترین شرایط اندازه‌گیری و روش ارزیابی را انتخاب می‌کند.


به گفته وی، امکان معرفی ۶۰ نمونه به دستگاه وجود دارد و دستگاه با استفاده از بازوی رباتیک خود، نمونه را به محل آنالیز که تحت شرایط خلا است، انتقال می‌دهد.


وی اظهار کرد: به دلیل هزینه زیاد سرمایه‌گذاری اولیه، مراکز دانشگاهی معدودی دارای این دستگاه هستند و بیشتر، کارخانه‌های عظیم صنعتی و معدنی قادر به تهیه این دستگاه برای کنترل کیفی خطوط تولید و تعیین عیار کانی‌ها و عناصر مورد نظر خود هستند.


گفتنی است، قائمی‌نیا با ثبت اختراع دستگاه رسوب‌گیر فرسایش بادی با قابلیت ثبت جهت رسوب به عنوان اختراع سطح سه، تحت پوشش حمایتهای بنیاد ملی نخبگان است.


20101

کد خبر: 321805

وب گردی

وب گردی