نسخه شبیه خوانی «به جنگ رفتن حجر بن عدی» کاری از عنایت الله قاسمی در هفدهمین جشنواره نمایش های آیینی و سنتی اجرا می شود.

شبیه خوانی

به گزارش ایسکانیوز، عنایت اله قاسمی که قرار است شبیه خوانی به «به جنگ رفتن حجر بن عدی» را در جشنواره اجرا کند، گفت: داستان شبیه خوانی ما بخشی از زندگی حجر بن عدی است که به بعد از جنگ نهروان می پردازد. زمانی که خوارج در جنگ از حضرت علی (ع) شکست می خوردند، معاویه مطلع می شود که کوفیان بخاطر خستگی و خساراتی که در آن جنگ داده اند، یارای لشکر کشی به شام را ندارند. پس معاویه برای نا امن کردن اراضی حکومتی حضرت با صرف هزینه هایی شروع به جنگ افروزی هایی در عراق، حجاز و یمن می کند.
وی در ادامه افزود: وقتی خبر به امام علی (ع) میرسد که در مرزهای تحت فرمان شما این کار شکنی ها و قتل وقارت ها صورت پذیرفته ایشان که می دانند مردم کوفه بعد از گذراندن جنگ از تک و تا افتاده اند به حاشیه شهر کوفه به نام غربین می رود که انصار در آنجا ساکن هستند و حجربن عدی را با 3هزار نفر لشکر مامور رسیدگی به این امور می کند.
این شبیه گردان ادامه داد: حجربن عدی به سمت اراضی که مورد تهاجم قرار گرفته می رود، لشکر شام با دیدن سپاه حجر از ترس فرار میکند اما حجربن عدی آنها را تعقیب کرده و بالاخره در یک دشت جنگی بین آنها در میگیرد که شکست سنگینی را به لشکر شام وارد می آورند. شامیان شبانه فرار میکنند و حجر بن عدی با پیروزی به سمت کوفه باز میگردد.
قاسمی در خصوص نوشتن نسخه و پیشینه آن گفت: وقتی از تخریب مزار ایشان توسط داعش در سوریه مطلع شدم خواستم تا شبیه خوانی او را اجرا کنم اما از انجا که نسخه ی آماده ای از ایشان نیافتم تصمیم گرفتم که با استناد بر کتاب های تاریخ نسخه ای بر اساس دلاوری های او بنویسم . اساس برداشت من از کتاب هیت المتفین است البته کتاب زندگی نامه حجربن عدی را هم خواندم و نسخه فعلی را جهت اجرا آماده کردم.
عنایت اله قاسمی که دوست دارد جشنواره نمایش های آیینی و سنتی به صورت سالانه اجرا شود گفت: امیدوارم حمایت بیشتری ازین جشنواره صورت پذیرد تا جشنواره به صورت سالانه برگزار شود من در دو دوره پیش هم با شبیه خوانی های «به جنگ رفتن محمد حنفیه» و «پهلوان ایرانی شیر دل» حضور داشته ام. من حدود 400 نسخه شبیه خوانی غریب از سطح ایران گردآوری کرده ام و امیدوارم شرایطی در خصوص انتشار آنها در این جشنواره پیش بیاید.
در این شبیه خوانی مظفر قربان نژاد، حجت اله میناوند، حشت روحی و حبیب ماهری موافق خوان و حسین حیدری، عبدالله بدیهی، رضا بیگی و حمید حیدری مخالف خوان هستند. از دیگر عوامل شبیه خوانی می توان به امیر صدیقی نوازنده ترومپتو رضا فراهانی نوازنده طبل اشاره کرد. همچنین آقای رجبی جامه دار این شبیه خوانی را به عهده دارند.
گفتنی است هفدهمین جشنواره نمایش های آیینی و سنتی از 4 تا 10 شهریور ماه 1394 به ریاست علی نصیریان و دبیری داوود فتحعلی بیگی در تهران برگزار می شود.

503

503
کد خبر: 322310

وب گردی

وب گردی