روند رو به رشد آسیب های اجتماعی در سالهای اخیر ، فارغ از نگاه جنسیتی موضوعی است که جا دارد در دستگاه حاکمیتی مورد توجه و تامل قرار گیرد . در این میان شیب تند رشد در برخی از آسیبهای اجتماعی از جمله اعتیاد در بین زنان ، نیاز مند توجه ویژه و همراستا شدن سیاستگذاریها و اقدامات اجرایی تمامی دستگاههای نظام جمهوری اسلامی است.
تنظیم فهرست انتظارات زنان و و دختران ، راه اندازی سامانه پیامکی 101 ، راه اندازی کارگروههای تخصصی به عنوان اتاق فکر معاونت ، تدوین پیش نویس سند سیاستی اجرایی، اشتغال پایدار زنان و... ازجمله مواردی است که معاون رئیس جمهوری در امور زنان به آنها اشاره می کند و از دغدغه هایش برای ما می گوید که جلوگیری از روند رو به رشد آسیب های اجتماعی در سالهای اخیر آن هم فارغ از نگاه جنسیتی یکی از آن دغدغه هاست. آنچه در ذیل می خوانید مصاحبه پایگاه اطلاع رسانی دولت با شهیندخت مولاوردی به مناسبت هفته دولت است.
یکی از مهمترین موضوعات در حوزه زنان بهبود وضع گذران اوقات فراغت زنان و دختران است. بفرمایید اقدامات معاونت امور زنان در این خصوص تاکنون چه بوده است؟
ماده 230 قانون برنامه پنجم توسعه که در سال پایانی اجرای آن قرار داریم14 محور را مورد توجه قرار داده است که معاونت امور زنان و خانواده از طریق تفاهم نامه همکاری مشترک با دستگاههای اجرایی باید اقدامات قانونی انجام دهد از آن جمله اوقات فراغت است. دختران بخشی از گروه هدف ما را تشکیل می دهند. بخشی از موضوعات دختران را در سنی که مشمول تعریف جوان می شوند با وزارت ورزش و جوانان مشترک هستیم.از سوی دیگر با وزارتخانه های مختلف ما اشتراک معنایی و مصداقی داریم. در آموزش و پرورش دختران دانش آموز هستند که شامل آن ها هم می شود و تفاهمنامه های همکاری معاونت با آموزش و پرورش امضا شده و در حال انجام است. از همان اوایل شروع به کار به این نتیجه رسیدیم برای پوشش تحصیلی دختران بازمانده از تحصیل و بحث توانمند سازی و حمایت از دختران در مدارس شبانه روزی و مناطق محروم حتما ورود داشتیم. همچنین در خصوص دختران دانشجو و فارغ التحصیل با وزارت علوم و معاونت علمی و فناوری نیز اخیرا تفاهمنامه ای سه جانبه داشته ایم که برنامه های اجراییش در حال تدوین است. با معاونت ساماندهی امور جوانان و با دکتر گلزاری مذاکراتی داشتیم و برنامه هایی را اجرا کردیم ولی به تفاهمنامه نرسیده بود که اخیرا معاونت جدید پیشنهاداتی را مطرح کرده که به زودی با امضای تفاهمنامه به سمت اجرا می رویم .
تقریبا در این دو سال توانسته ایم فهرست انتظارات و مطالبات زنان و دختران را تنظیم کنیم. سامانه پیامکی 101 هم که اخیرا برای دریافت نظرات و پیشنهادات و مطالبات اعلام شده قطعا به ما در این زمینه کمک خواهد کرد که این فهرست را به روز داشته باشیم.
در فصل جدید فعالیت معاونت در دولت یازدهم به نظرمان رسید علاوه برای فعالیتهای روزمره و معمول معاونت در قالب چارت رسمی و تشکیلاتی به راه اندازی کارگروههای تخصصی به عنوان اتاق فکر معاونت اقدام کنیم که یکی از این کارگروهها به صورت تخصصی به بررسی مسایل و مطالبات و انتظارات دختران و ارائه راهکارهای لازم جهت برون رفت از وضعیت موجود می پردازد و طبق آیین نامه فعالیت کارگروهها مجموعه ای از ماموریتها را در دستور کار خود قرار داده است که تقویت ارتباط با بدنه جامعه هدف و شناسایی صاحبنظران و کارشناسان و نهادهای مدنی فعال در آن حوزه نمونه ای از آن است. ابتدا قرار بود به عنوان کارگروه دختران کلمه جوان هم اضافه شود که نهایتا عنوان کارگروه دختران شد الان سن ازدواج بالا رفته وخیلی از دختران ما خودسرپرست هستند و وقتی ما می گوییم دختران جوان آن ها از تیررس فعالیت های ما خارج می شوند این اولین گام بود. این کارگروه یکی از اولین اقداماتی که در دستور کار خود قرار داد بررسی اولویت آسیب هایی بود که دختران را تهدید می کند. نتیجه بررسی ها بحران هویت را تایید کرد. البته بحران هویت تنها خاص دختران نیست، این بحرانی ست که جوانان جامعه را درگیر کرده است. اینکه این مساله از کجا ناشی می شود نیازمند بررسی کارشناسانه است باید ببینیم چه علت و عللی جامعه ما را به اینجا رسانده که جوانان ما از هویت لازم برخوردار نیستند و با بحران هویت مواجه شده اند؟آسیب شناسی های انجام شده و بررسی های صورت گرفته نشان می دهد که مجموعه حاکمیت در زمینه هویت بخشی به دختران؛ هم هویت دینی و هم هویت ملی، یعنی هویت ایرانی-اسلامی موفق نبوده است. از نظر ملی تمام مفاخر را از جوانانمان گرفته ایم و به آنچه که می توانند به عنوان یک پشتوانه و پیشینه تمدنی و تاریخی کشورمان افتخار کنند کم بها داده ایم و به مرور کمرنگ تر کرده ایم این موارد می توانست در احساس غرور، افتخار ملی و هویت بخشی به جوانانمان موثر باشد. ما حتی در زمینه هویت مذهبی آنچنان که باید و شاید نتوانستیم موفق باشیم و در واقع الگوی درست و قابل قبول و جوان پسندی ارائه ندادیم که به اتکای آن بتوانند این هویت را داشته باشند.به موازات این بحث غنی سازی وپر کردن وقات فراغت جوانان و بویژه دختران مطرح است که سالمترین راه آن تربیت بدنی و ورزش است.بویژه آنکه بررسیها و شواهد عینی حکایت از شیوع افسردگی در میان دختران دارد و تحلیل گران یکی از دلایل خودکشی ها و خودسوزی ها و نیز پایین آمدن سن مصرف مواد مخدر در میان دختران و نیز تغییر الگوی مصرف آنها از مواد سنتی به مواد صنعتی و روانگردان را در همین موضوع جستجو می کنند که دختران ما را که به دنبال شادی ونشاط و هیجان کاذب هستند به کام خود فرو برده است.بر این اساس معاونت اقداماتی را در دستور کار خود قرار داده است که مختصرا اشاره می شود:
1) انعقاد تفاهم نامه ها و موافقت ها با دستگاههای اجرایی
بخشی از فعالیت‌های معاونت امور زنان و خانواده در حوزه دختران مربوط به انعقاد موافقت‌نامه‌ها و تفاهمنامه‌ها بوده است که از جمله آن‌ها به انعقاد موافقتنامه همکاری با وزارت جهادکشاورزی است. بر اساس این موافقت‌نامه، توانمندسازی زنان صاحب ایده و تسهیل‌گران توسعه روستایی از طریق آموزش‌های نوآوری، خلاقیت و کارآفرینی برای 180 زن روستایی و دختران روستایی فارغ التحصیل کشاورزی در 3 استان اصفهان، چهارمحال و بختیاری و مرکزی مدنظر قرار گرفت.
امضای تفاهم‌نامه با وزارت آموزش و پرورش
این تفاهم نامه به منظور اجرای طرح‌های توان‌افزایی زنان و خانواده از جمله طرح حمایت از طرح‌های مشاوره‌ای، تربیتی، فرهنگی مرتبط با امور زنان و خانواده از طریق شناسایی آسیب‌ها و تعیین امکانات مورد نیاز جهت ارایه خدمات راهنمایی و مشاوره ای به دانش آموزان دختر در معرض خطر در 8 استان، تهیه اطلس شیوع انواع آسیبهای روانی- اجتماعی دانش آموزان دختر به تفکیک مناطق جغرافیائی تحت پوشش، طرح حمایت از برنامه‌های آموزشی و طرح‌های فرهنگی برای تعمیق باورهای دینی و تحکیم و پویایی خانواده در قالب آموزش مهارت‌های زندگی به دختران دانش آموز کم‌توان ذهنی دوره ابتدایی و ارایه آموزش‌های مرتبط به والدین دارای فرزند کم‌توان ذهنی در 7 استان کشور منعقد شده است.
همچنین سیاستگذاری و برنامه‌ریزی برای نقش‌آفرینی بیشتر زنان و دختران از طریق ایجاد ارتباط دو نهاد و هم‌افزایی منابع و امکانات در این راستا، ارتقای کیفی و کمی مدارس دخترانه روستایی، عشایر و مناطق محروم و حمایت از دختران بازمانده از تحصیل از موضوعات دیگر تفاهم نامه با وزارت آموزش و پرورش با معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری است.
معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری موافقتنامه‌ای را نیز با وزارت آموزش و پرورش با موضوع «بهبود وضعیت بهداشتی دانش آموزان دختر مدارس شبانه روزی (مناطق محروم کشور) و تهیه بسته های بهداشتی(طرح بشری)» از طریق تهیه بسته‌های بهداشتی برای تعداد 10 هزار نفر دانش‌آموزان محروم دختر در پایه‌های اول، دوم و سوم دوره اول متوسطه مدارس شبانه‌روزی کل کشور در 1041 مدرسه شبانه روزی دخترانه منعقد کرده است.
امضای تفاهم نامه با وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی
این تفاهم‌نامه جهت اقدام به منظور تسهیل تشکیل و فعالیت تعاونی‌های بانوان و تشکل‌های محلی و خوشه‌های شغلی ویژه زنان و دختران کارآفرین و صاحبان ایده و زمینه‌سازی لازم برای حمایت از تعاونی‌های زنان روستایی و عشایری در راستای توسعه اشتغال پایدار، اقدام برای شناسایی، آموزش و ترویج کارآفرینی برای زنان و دختران فارغ‌التحصیل و حمایت موثر از زنان خلاق و نوآور منعقد شده است.
حمایت از طرح های زنان و دختران نخبه و کارآفرین با اولویت مناطق روستایی و عشایری و هماهنگی با دستگاه‌های اجرایی، استانداری‌ها، نمایندگان مجلس، بخشهای دولتی و غیردولتی و دانشگاهی و تشکیل بانک اطلاعات جامع فارغ‌التحصیلان جویای کار زنان کارآفرین و گروه های آسیب پذیر از دیگر بندهای این تفاهمنامه است.
انعقاد موافقتنامه با وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی
این موافقتنامه با موضوع سنجش وآموزش دانش آموزان دختر مدارس شبانه روزی (مناطق محروم) از طریق سنجش و شناسایی سلامت جسمی و رفتاری10 هزار و 109 نفر از دانش‌آموزان دختر دوره اول متوسطه و انجام معاینات بالینی و شناسایی رفتارهای پرخطر و .... در آنان، آموزش مباحث بهداشتی به 10 هزار 109دانش آموز تحت پوشش طرح در مدارس یاد شده و تهیه و توزیع بروشور و کتاب توسط تیم تخصصی وزارت بهداشت در 4 استان آذربایجان غربی، خراسان شمالی، سیستان و بلوچستان و هرمزگان منعقد شد.
امضای تفاهمنامه با سازمان حفاظت از محیط زیست
این تفاهم نامه با هدف بسیج سرمایه اجتماعی جامعه زنان و دختران برای حفاظت و احیای محیط زیست با تاکید بر برنامه ششم توسعه و ایجاد ساز و کارهای لازم برای ایفای نقش موثر زنان و دختران جهت دستیابی به محیط زیست سالم و توسعه پایدار منعقد شد.
انعقاد تفاهمنامه با وزارت راه و شهرسازی
این تفاهمنامه با موضوع توانمندسازی زنان و دختران در سکونتگاههای غیررسمی و بافت های فرسوده منعقد شد.
انعقاد تفاهمنامه با کانون وکلا
این تفاهمنامه در جهت ارایه خدمات از طرف کانون وکلا و مشاوره حقوقی معاضدت قضایی به زنان و دختران به امضا رسید.
انعقاد تفاهم نامه همکاری سه جانبه
این تفاهمنامه سه جانبه با معاونت علمی و فناوری رییس جمهور و وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری و معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری در خصوص توسعه و ساماندهی پژوهش های زنان و ارتقای توانمندی‌های زنان نخبه و مدیر منعقد شد. در این تفاهم نامه تقویت همکاری‌های بین دستگاهی به منظور اجرای برنامه‌ها و فعالیت‌های لازم الاجرا در ارتباط با زنان و دختران اعم از زنان نخبه دارای استعداد برتر ، دانشگاهی، پژوهشگر و فرهیخته مورد توجه قرار گرفته است.
انعقاد تفاهم نامه با سازمانهای مردم نهاد در موضوع دختران
رویکرد معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری توجه به همکاری با سازمان‌های مردم نهاد در حوزه مسائل زنان و دختران است و در حوزه دختران نیز از ظرفیت سازمان‌های مردم نهاد بهره برده است، که امضای تفاهمنامه با موسسه اجتماعی و فرهنگی یاس، جمعیت زنان فرزانه استان کرمان، موسسه فرهنگی قرآن و عترت سرای معصوم البرز، کانون خیریه کارآفرینان مهر نیز در همین راستا صورت گرفت. این تفاهم نامه‌ها به منظور توانمندسازی موثر زنان و دختران آسیب پذیر، ارتقای سلامت جسمانی و روانی زنان و دختران، سواد آموزی، اشتغال و کارآفرینی به امضا رسید.
2) اقدامات حقوقی
- تدوین پیش نویس سند سیاستی، اجرایی، اشتغال پایدار زنان با تاکید بر زنان سرپرست خانوار و دختران فارغ التحصیل دانشگاهی با اولویت در مناطق محروم جهت ارائه برای تصویب در شورای عالی اشتغال
- ارائه لایحه تشدید مجازات اسیدپاشی به مجلس، درخواست تخصیص اعتبار خاص برای درمان قربانیان اسیدپاشی ، دیدار با دو تن از قربانیان اسید پاشی
- تدوین پیش‌نویس پروژه اجرایی پیشگیری از ناقص‌سازی جنسی دختران
- پیشنهاد تشکیل کمیته پیشگیری و اقدام علیه رویه های سنتی مضر برای سلامت دختران
- اقدام و پیگیری در حوزه حقوق کودک که در این راستا، بررسی میثاق حقوق کودک در اسلام و نحوه پیوستن ایران به آن ، ارائه گزارش اقدام علیه کار کودک، واکاوی علل و پیامدها به رییس جمهور، تهیه و پیشنهاد سیاست های کلی نظام در حوزه حقوق کودک و مشارکت در نهایی سازی سند ملی حقوق کودک
- ارائه پیشنهادات اصلاحی در خصوص جایگاه زنان و کودکان و خانواده در منشور حقوق شهروندی
- ارائه گزارش «مونث بودن دیه را نصف کند» به رییس جمهور درباره وضعیت دختران دانش آموز شین‌آبادی
- ارائه لایحه تعیین مرجع ملی صیانت و حمایت از زنان و دختران در برابر خشونت به کمیسیون لوایح (متعاقب پیگیری تصویب لایحه تامین امنیت زنان در برابر خشونت)
- ارائه پیشنهادات اصلاحی پیش نویس سند ماده 227 قانون برنامه پنجم توسعه (امنیت زنان و کودکان در روابط اجتماعی)
- ارائه پیشنهادات مربوط به اصلاح مواد و آیین نامه قانون حمایت از کودکان و نوجوانان بی سرپرست و بدسرپرست
- ارائه پیشنهاد جهت تعین تکلیف هویت و تابعیت فرزندان (دختران و پسران) حاصل از ازدواج زنان ایرانی و مردان خارجی
- پیشنهاد اصلاحیه نسبت به قانون مبارزه با قاچاق انسان جهت درج در لایحه اصلاح کتاب پنجم قانون مجازات اسلامی بالاخص جهت جرم انگاری اقدام کسانی که تحت عناوین مجاز قانونی از قبیل ازدواج موقت ، فرزند خواندگی موجبات خروج زنان و دختران و اطفال را از مرزهای به منظور بهره کشی فراهم می‌کنند .
3) اقدامات در حوزه بین الملل
- حضور فعال در اجلاس 58کمیسیون مقام زن با موضوع دستاوردها و چالشهای تحقق اهداف توسعه هزاره برای زنان و دختران
- تهیه گزارش کشوری ایران در موضوع دستاوردها و چالشها در تحقق اهداف توسعه هزاره برای زنان و دختران و ارائه به نشست 58 کمسیون مقام زن بصورت کتابچه انگلیسی
- انعکاس مواضع درباره مسایل مرتبط با زنان وخانواده در ایران و جهان از طریق صدور بیانیه (دو مورد در «محکوم کردن اقدامات رژیم صهیونیستی در نوار غزه» و «محکوم کردن ربودن دختران نیجریه ای توسط گروه بوکوحرام)» و مکاتبه با دبیرکل سازمان ملل و مدیر اجرایی نهاد زنان ملل متحد
- حضور در کمپین جهانی مقابله با ختنه دختران
4) اقدامات در حوزه اوقات فراغت
- پیشنهاد تشکیل کمیته مشترک جهت تعیین ضوابط و سازوکار لازم به وزارت ورزش و جوانان به منظور ورود دختران به استادیوم های ورزشی
- بررسی امضای تفاهمنامه همکاری مشترک با وزارت علوم، تحقیقات و فناوری پیرامون تقویت و توسعه فعالیت‌های ورزشی دختران دانشجو
- پیامهای تبریک در موضوعات کسب مدال‌های کاروان ورزشی توسط بانوان در بازی های آسیایی و پارا آسیایی
- پیشنهاد بستر سازی و ترویج و توسعه ورزش همگانی و قهرمانی دختران برای برنامه ششم توسعه
5) سایر اقدامات
- تشکیل کارگروه بررسی وضعیت زنان و دختران متعاقب دستور رییس جمهور و وظیفه تعیین شده برای کمیسیون امور اجتماعی و دولت الکترونیک و شورای عالی رفاه و تامین اجتماعی
- تشکیل کارگروه دختران در معاونت زنان و خانواده ریاست جمهوری با رویکرد تعامل با دختران و بررسی مشکلات ، موانع و موفقیت ها
- پیگیری رفع مشکلات اجرایی حق عائله‌مندی دختران مجرد از سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور
- بررسی مشکلات دختران دانش آموخته جویای کار و دختران روستایی
- انجام بازدیدهای متعدد از مراکز نگهداری ویژه دختران بدسرپرست و بی سرپرست و مراکز مرتبط با زنان و دختران آسیب دیده
- برگزاری نشست با حضور دختران شهدا و بازدید از کاشت نهال به نام دختران و پدران شهیدشان در باغ گیاه شناسی ملی ایران به مناسبت روز دختر
- بررسی و ارائه خدمات به زنان و دختران بهبود یافته از اعتیاد جهت پایداری بر سلامت و پاکی از مواد
- حضور در تمامی جشنواره های فرهنگی و ورزشی دختران دانشجو
- ضرورت تدوین برنامه استراتژیک در حوزه ورزش دختران برای دستیابی به راهبردهای عملیاتی و اجرایی در کارگروه ورزش معاونت زنان و خانواده ریاست جمهوری با هدف توسعه فرهنگ ورزش و ارتقاء سلامت جسمانی و روانی دختران و تغییر ساختار تشکیلاتی ورزش دختران دانش آموز و توجه به توسعه و گسترش ظرفیت های کمی و کیفی ورزش دختران در سراسر کشور به ویژه در مناطق محروم روستایی
6) برنامه‌های در دست اقدام
- امضای تفاهمنامه با وزارت ورزش و جوانان در زمینه دختران جوان و ورزش آنان
- پیگیری راه‌اندازی کلینیک‌های سلامت با رویکرد زمینه‌سازی ارائه خدمات متمرکز و جامع مشاوره های تخصصی با رویکرد تمرکز در پیشگیری از بیماری و کنترل و مدیریت عوامل خطر سلامت زنان با تاکید بر عوامل شایع و فراگیر در زنان به منظور ارتقا سطح پیشگیری در نظام سلامت زنان و دختران در ابعاد جنسی، روانی و اجتماعی در دوره‌های مختلف عمر.
متاسفانه برخی آسیب های اجتماعی ویژه زنان گسترش یافته است. معاونت امور زنان برای کاهش و حتی جلوگیری از این آسیب ها چه برنامه هایی دارد و چه اقداماتی را تا کنون انجام داده اید؟
روند رو به رشد آسیب های اجتماعی در سالهای اخیر ، فارغ از نگاه جنسیتی موضوعی است که جا دارد در دستگاه حاکمیتی مورد توجه و تامل قرار گیرد . در این میان شیب تند رشد در برخی از آسیبهای اجتماعی از جمله اعتیاد در بین زنان ، نیاز مند توجه ویژه و همراستا شدن سیاستگذاریها و اقدامات اجرایی تمامی دستگاههای نظام جمهوری اسلامی است.
گروههای درگیر در آسیبهای اجتماعی را نمی توان محدود به سن یا جنس خاصی نمود اما این واقعیتی انکارناپذیر است که بنابر پاره ای دلایل بروز آسیبهای اجتماعی در برخی جمعیت ها از جمله زنان، جوانان و کودکان از اهمیت بیشتری برخوردار است.
از دیدگاه جامعه شناختی نیز زنان به واسطه سیطره تاریخی نگاه مردسالارانه در اکثر جوامع همواره در معرض بسیاری از آسیبهای اجتماعی آشکار و پنهان اجتماعی قرار داشته و از این نظر آسیب پذیرتر بوده اند. اگر چه به گواهی اطلاعات کمی آسیبهای اجتماعی در بین زنان همواره در رتبه هایی بسیار پایین تر از میزان آن در بین مردان بوده اما دو نکته اساسی در این خصوص قابل توجه است:
اول – با ورود جوامع و به طور خاص ایران به فرآیند گذار از سنت به مدرنیته و به اقتضای این انتقال آسیبهای اجتماعی و خروج از هنجارها افزون تر شده و از تنوع بیشتری برخوردار شده است به عبارت دیگر فارغ از نگاه جنسیتی رشد آسیب های اجتماعی در جوامع در حال توسعه فزاینده است.
دوم – اگر چه آسیبهای اجتماعی در بین زنان تابعی از جریان کلی رشد آسیبها در جامعه است اما شواهد و آمارها نشان از این دارد که در برخی از انواع آسیبها روند رشد در زنان بیش از جمعیت مردان است.
معاونت امور زنان و خانواده به لحاظ جایگاه سیاستگذاری و نقش هماهنگ کننده ای که می باید در راستای ورود به حوزه آسیب های اجتماعی ایفا کند ، بر خود لازم می داند که ضمن توجه دادن به وظایف ذاتی دستگاههایی که متولی بحث آسیبهای اجتماعی هستند و امتناع از ورود به حوزه کاری این دستگاهها در جایگاه فرا دستگاهی خود ، وظایف خویش را با پیگیری های لازم در این خصوص به انجام رساند. ضمن این که وضعیت موجود آسیبهای اجتماعی و مشکلاتی که دستگاههای متولی برای کنترل و کاهش آسیب ها با آن روبرو هستند شرایط را به گونه ای رقم زده است که معاونت تشخیص می دهد در برخی حوزه ها در کنار دستگاههای متولی قرار گرفته و تا حد امکان حیطه زنان و خانواده را در این دستگاهها یاری کند. همچنین پر واضح است که در دولت تدبیر و امید تقویت فعالیتهای مردمی و تشکل های مردم نهاد جایگاه ویژه ای دارد و حمایت از این تشکل ها به عنوان یک اصل و به عنوان شاخصی از اعتماد متقابل مردم و دولت یکی از اصلی ترین استراتژی های ما در برخورد با مقوله آسیب های اجتماعی است لذا فعالیتهای معاونت را در حوزه آسیب های اجتماعی به ویژه در آسیب های اولویت دار ازجمله اعتیاد ، خشونت ، زنان آسیب دیده ، زنان مناطق حاشیه نشین و .... می توان به سه مقوله تقسیم بندی کرد که در ذیل به برخی اقدامات معاونت به عنوان نمونه اشاره می شود :
الف ) فعالیتهای حقوقی در راستای رفع خلاهای قانونی در قالب ارائه لایحه به دولت
تدوین گزارش مطالعاتی – راهبردی با عنوان تأملی بر بایسته های نظام حقوقی در حوزه جرائم اسیدپاشی با تأکید بر ترمیم مؤثر خسارات وارد به قربانیان و ارائه به رییس جمهور و درخواست تخصیص اعتبار خاص برای درمان قربانیان
ارائه لایحه تعیین مرجع ملی صیانت و حمایت از زنان در برابر خشونت به کمیسیون لوایح (متعاقب پیگیری تصویب لایحه تأمین امنیت زنان در برابر خشونت)
ارائه نظرات کارشناسی درخصوص پیش نویس نهایی سند ماده 227 قانون برنامه پنجم (امنیت زنان و کودکان در روابط اجتماعی)
پیشنهادات اصلاحی در خصوص منشور حقوق شهروندی و جایگاه و حقوق زنان، کودکان و خانواده در آن و ارائه مشکلات اجرایی آن به معاونت حقوقی ریاست جمهوری
ب) انجام اقدامات مشترک با همکاری دستگاههای متولی با هدف کنترل و کاهش آسیب های اولویت دار و پیامدهای آن در قالب انعقاد موافقتنامه :
حمایت از ایجاد بانک اطلاعات جامع زنان بهبود یافته از اعتیاد در 6 استان پر اعتیاد کشور با همکاری ستاد مبازره با مواد مخدر
ü تحقیق و مطالعه و طراحی مدل مطلوب برای نوع و نحوه ارائه خدمات به زنان بهبودیافته از اعتیاد، جهت پایداری بر سلامت و پاکی از مواد در 6 استان پر اعتیاد کشور با همکاری ستاد مبارزه با مواد مخدر
شناسایی آسیب ها و تعیین امکانات مورد نیاز دختران دانش اموز در 8 استان با همکاری وزارت آموزش و پرورش
حمایت از برگزاری هشتمین کنگره بین المللی دانش اعتیاد و برگزاری پانل تخصصی با حضور صاحبنظران داخلی و خارجی در حوزه زنان و اعتیاد در بخش دولتی و غیردولتی با همکاری دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی
ج) حمایت از سازمانهای مردم نهاد فعال در موضوع آسیب های اجتماعی در قالب فعالیتهای آموزشی و اعطاء اعتبارات تشویقی :
آموزش 360 مدیر سازمانهای غیردولتی فعال در حوزه زنان و خانواده پیرامون حمایتهای اجتماعی مورد نیاز زنان بهبود یافته از اعتیاد در شش استان قم، فارس، مازندران ، سیستان و بلوچستان ، البرز و خراسان رضوی مجموعاً 2880 نفر ساعت
توان افزایی فرهنگی و اجتماعی خانواده های زندانیان در سطح شهرستان زاهدان و ارائه آموزش به تعدادی از خانواده های زندانیان و معدومین توسط یکی از سازمانهای مردم نهاد فعال در استان با حمایت این معاونت
حمایت از اجرای دوره های آموزشی پیشگیری و کاهش سوء مصرف مواد مخدر توسط سازمانهای مردم نهاد و مشاوره در سطح شهرستان های استان سیستان و بلوچستان
فعالیتهای مذکور تنها معدودی از اقدامات معاونت در حوزه آسیب های اجتماعی است که در دو سال گذشته انجام شده است و لازم است یاد آور شویم که برنامه های آتی معاونت نیز در بازه زمانی دو ساله تدوین شده که در چند نمونه از مهمترین آنها را می توان به شرح زیر عنوان نمود :
• توان افزایی سازمان های مردم نهاد فعال درحوزه پیشگیری از آسیب های اجتماعی زنان و خانواده
• برگزاری کارگاه های آموزشی برای سمن های فعال در حوزه پیشگیری از آسیب های اجتماعی زنان خانواده
• توان افزایی اقتصادی خانواده های زندانیان در دو بخش آموزش مهارت های شغلی و ایجاد اشتغال در 6 استان
• ارائه آموزش های حرفه ای برای حدود 1500 نفر از خانواده زندانیان در 6 گروه آموزشی
• ایجاد فرصت شغلی پایدار برای 500 خانواده زندانی از طریق اعطای تسهیلات مورد نیاز شغلی
• بهسازی محیط و فرایند آموزش در زندانها
• بهره گیری از توان 31 سازمان مردم نهاد در فرایند آموزش فرزندان زنان زندانی
• برگزاری دوره های آموزشی توان افزایی برای زنان زندانی
• ارائه آموزش های حرفه آموزی و مهارت های شغلی برای زندانیان زن
• زمینه سازی جهت ایجاد فرصت شغلی پایدار زنان زندانی (از طریق اعطای تسهیلات مورد نیاز شغلی)
• برگزاری دوره های آموزشی توان افزایی برای زنان در مراکز بازپروری و توانبخشی
• توانمند سازی زنان آسیب دیده
• ساماندهی و توانمندسازی وضعیت زنان کارتن خواب
• تدوین برنامه جامع راهبردی حوزه های مختلف ( بهداشت ، تامین اجتماعی و ...)در سکونت گاههای غیر رسمی
• کنترل وضعیت بهداشت و سلامت زنان در سکونت گاههای غیر رسمی
البته لازم به یاد آوری است که کلیه فعالیتها و برنامه های فوق در راستای همکاری با دستگاههای متولی و در قالب انعقاد موافقتنامه و تفاهم نامه اجرا خواهد شد.
یکی از دغدغه های شما در معاونت امور زنان موضوع بیمه زنان خانه دار است در خصوص آخرین اقدامات صورت گرفته در این حوزه بفرمایید؟
در کشور ایران دامنه¬ی پوشش و عرضه¬ی خدمات در نظام بیمه اجتماعی علی¬رغم ضرورت همگانی بودن بیمه¬های اجتماعی جهت تأمین حقوق اقتصادی و اجتماعی افراد، صرفا مبتنی بر بازار کار و اشتغال است وبا وجود ضرورت همگانی بیمه اجتماعی در اصل21 و 29 قانون اساسی و بند (ی) ماده 1 و بند (د) ماده 3 و تبصره 2 ماده 3 قانون ساختار نظام جامع رفاه و تأمین اجتماعی مصوب 1383، ماده 27 قانون برنامه پنجم توسعه، هنوز موفقیتی در تعمیم پوشش بیمه ای به برخی از اقشار جامعه که در زمره شاغلین رسمی بازار کار و مزد بگیران نیستند به عمل نیامده است . علت اصلی این امر ماهیت بیمه اجتماعی است که وابسته به سه رکن "کارفرما، مزد و حقوق رسمی، کارگاه معین " است.
در این میان با وجود نقش موثر و انکار ناپذیر زنان خانه دار در پیشرفت اقتصادی و اجتماعی کشور، کار آنان جزء مشاغل رسمی به حساب نمی آید و به عنوان جمعیت غیر فعال از لحاظ اقتصادی محسوب می شوند و تولیدات این گروه از زنان به عنوان جمعیت غیر فعال در محاسبات ملی به دلیل غیر بازاری بودن تولیدات خانگی سنجش و محاسبه نمی گردد و لذا تحت پوشش حوزه


بیمه ای تامین اجتماعی قرار نمی گیرند،این در حالی است که بر اساس آموزه‌های دینی و ارز ش‌های فرهنگی ایرانیان، وظایف زنان در خانه و خانواده در جایگاه همسر و مادر، بسیار با اهمیت است و به طور غیر مستقیم زنان در کاهش هزینه‌های خانواده تاثیر گذار  است.
با وجود اهتمام دولت‌های پیشین و گذراندن مصوبات متعدد علت بلا نتیجه ماندن بیمه زنان خانه دار، مواردی از قبیل اتکا به درآمد خانوار، عدم تناسب سهم بیمه شده با وضعیت درآمدی خانوار و بالا بودن میزان سهم بیمه شونده، عدم تعیین دستگاهی خاص و ثابت به عنوان متولی طرح، مقطعی بودن طرح¬ها و عدم استمرار، عدم وجود بودجه پایدار و عدم ثبات ردیف بودجه¬ای خاص در راستای اجرای این طرح، عدم طراحی مکانیزم تخصصی و سازوکار بیمه ای برای کلیه افرادی که شاغل در اقتصاد رسمی نیستند و فاقد کارفرما هستند و به تبع مشمول صندوق¬های بیمه¬ای موجود نیستند، است بیمه زنان خانه دار از طریق بیمه اجباری نظیر سنوات قبل بر اساس بیمه حرف ومشاغل آزاد توسط سازمان تامین اجتماعی به دلیل سهم اندک دولت و بار مالی چندان با استقبال مواجه نشد و ایجاد صندوق خاص نیز به دلیل ممنوعیت قانونی و پیش بینی در بودجه سالانه واختصاص اعتبار به دلیل نوسان درآمدهای دولت و امکان عدم استمرار طی سالیان متمادی، بر طرف کننده مشکل نخواهد بود . تجربه اغلب کشور‌های جهان نشان داده که برای پوشش بیمه اجتماعی افرادی که فاقد کار فرما بوده و درآمد ثابتی ندارند، به جای بیمه اجباری از بیمه اجتماعی همگانی (فراگیر ) می توان استفاده کرد. آیین نامه بیمه فراگیر که پیش نویس آن توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تدوین گردید، با تغییراتی به صورت طرح از سوی نمایندگان مجلس تحت عنوان ( بیمه اجتماعی فراگیر) مطرح شد، در این طرح بحث برقراری حداقل بیمه اجتماعی برای افرادی که تحت پوشش صندوق¬های بیمه‌ای قرار ندارند، مورد توجه قرار گرفته است که زنان خانه¬دار نیز به عنوان یکی از مشمولین طرح بودند ، این طرح از سوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی به جهت بار مالی و شمول اصل 75 قانون اساسی و عدم حضور نماینده دولت برای دفاع از طرح از موضع دولت رد شد.
این معاونت جلسات مشترکی را با نمایندگان وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، سازمان بهزیستی و کمیته امداد جهت تدوین و ارایه طرح پیشنهادی نمایندگان مجلس به صورت لایحه برگزار نمود که نمایندگان دستگاه ذیربط اعلام نمودند طرح اولیه ی نمایندگان که در خصوص ادغام صندوق بیمه عشایر و روستایی و ایجاد صندوق جدید استبه دلیل مخالفت صندوق عشایر و روستایی و پیش بینی دقیق ساز و کارهای اجرایی بیمه عشایر و روستایی و سایر مشمولین طرح بایستی مورد بررسی دقیق تر قرار گیرد، ضمن آنکه بر اساس ماده 27 قانون پنجم توسعه وزارت ذیربط مکلف به تدوین لایحه بیمه چند لایه و استقرار نظام جامع رفاه و تامین اجتماعی استکه این امر مستلزم روند طولانی مدت است که با نزدیک شدن به زمان اتمام مدت برنامه پنجم توسعه نیز این تکلیف تاکنون توسط وزارت ذیربط انجام نشده است و ضمن آنکه تکلیف قانونی صریحی در قوانین برای دستگاه ذیربط در خصوص بیمه زنان خانه دار پیش بینی نشده است.لذا با این رویکرد گزارش مفصلی از اقدامات انجام شده از دولت هفتم تاکنون به معاون اول رئیس جمهور طی نامه شماره 94069 مورخ 19/8/93 تقدیم و 4 پیشنهاد نیز به انضمام آن ارایه که حسب صلاحدید دفتر دولت، موضوع به وزارت کار، رفاه و تامین اجتماعی ارجاع که حسب مکاتبات و نظر کارشناسی وزارت خانه مذکور، این وزارت خانه در حال تدوین پیش نویس بیمه چند لایه (اجتماعی پایه فراگیر) است که زنان خانه دار نیز به عنوان یکی از مشمولین این بیمه در نظر گرفته شده اند . لذا با طرح لایحه خاص در حوزه بیمه زنان خانه دار جهت جلوگیری از موازی کاری و تداخل وظایف موافق نیستند، این در حالی است که نمایندگان فراکسیون زنان مجلس پیگیر ارایه لایحه جداگانه ای از سوی معاونت را در این زمینه دارند.
موضوع کارآفرینی همواره یکی از مهمترین موضوعات در حوزه زنان است . معاونت امور زنان و خانواده در این خصوص چه اقداماتی انجام داده و مهمترین برنامه های این معاونت در این راستا چیست ؟
معاونت امور زنان و خانواده با بررسی وضعیت موجود که منجر به تدوین اطلس وضعیت زنان و خانواده شد توسعه کارآفرینی و فرصتهای اشتغال برای زنان را در دستور کار خود قرار داد که به نمونه ای از اقدامات مرتبط اشاره می شود:
طراحی برنامه های آموزشی و مهارتهای حرفه ای با همکاری وزارت جهاد کشاورزی که منجر به آموزش 180 نفر از زنان دارای ایده های کارآفرینی ، فارغ التحصیلان کشاورزی و تسهیلگران توسعه روستایی در 12 روستا و در 3 استان اصفهان ، چهار محال و بختیاری و مرکزی گردید .
طراحی و اجرای برنامه های آموزشی و مهارتی و فنی – حرفه ای با همکاری وزارت جهاد کشاورزی که منجر به آموزش کار آفرینی و خلاقیت به 1920 نفر از زنان روستایی در 31 استان کشور و آموزش کار آفرینی و خلاقیت به 390 نفر از زنان عشایر در استان های سیستان و بلوچستان /فارس /کرمان /گلستان /منطقه جیرفت و کهنوج گردید .
آشنایی با بازار و بازاریابی و افزایش فروش محصولات تولیدی زنان با همکاری وزارت صنعت، معدن و تجارت و موسسه ملی استاندارد که منجر به حمایت از برگزاری نمایشگاه نقش آفرینی زنان در توسعه پایدار با تأکید بر اقتصاد مقاومتی با حضور 400 زن کارآفرین در بخش خصوصی، تعاونی ها و سمن ها و فراهم سازی زمینه طرح مسائل و مشکلات توسط زنان کارآفرین و طرح برنامه ها و ظرفیت های دولت برای افزایش مشارکت زنان در توسعه گردید . و همچنین تشکیل 30 خوشه شغلی حداقل 6 نفره متشکل از حرفه آموزان قالیبافی و زنان کارآفرین در هر استان و مجموعا 270 خوشه شغلی در 9 استان و تشویق و حمایت از ایجاد یک تشکل استانی در قالب صندوق کارآفرینی در هر استان (از تجمیع 30 خوشه شغلی ،180 نفر ) در هر یک از 9 استان و مجموعا 150 خوشه شغلی 1620 نفر در سطح کشور گردید .
تشویق و حمایت از ایجاد تشکل / سازمان مردم نهاد با رویکرد اقتصادی با همکاری موسسه ملی استاندارد که منجر به فراهم کردن زمینه ایجاد حداقل یک سمن یا سازمان مردم نهاد محلی ویژه زنان کارآفرین در هر استان و 9 سازمان مردم نهاد در سطح کشور گردید .
حمایت از برگزاری اولین همایش ملی و نمایشگاه نقش آفرینی زنان در توسعه پایدار با همکاری وزارت صنعت و معدن و تجارت ، اتاق بازرگانی ایران ، شورای شهر تهران ، بانک کشاورزی و معاونت توسعه روستایی مناطق محروم کشور
انعقاد موافقتنامه اجرایی با وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی جهت اجرای طرح ملی- منطقه ای و اجرای 1 پروژه تحت عنوان "حمایت از تعاونیهای زنان فعال در صنعت تولید پوشاک اسلامی و برگزاری نمایشگاههای محصولات تولیدی تعاونی های زنان"
حمایت از برگزاری دهمین همایش بین المللی و نمایشگاه کارآفرینی زنان در حوزه صنایع دستی ، آموزش اشتغال و کارآفرینی با همکاری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری
حمایت از برگزاری یازدهمین همایش ملی"کسب و کار و کارآفرینی زنان" آموزش اشتغال و کارآفرینی برای 500 نفر در حوزه گردشگری در ارگ جدید بم و کرمان با همکاری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری
راهبری طرح جامع توانمندسازی زنان سرپرست خانوار با هدف آموزش کارآفرینی در دستور کار معاونت است (پایلوت شهر ری)
حمایت از برگزاری نشست با موضوع کارآفرینی زنان با همکاری سازمان های مردم نهاد کارآفرین در فرهنگسرای رازی تهران و آموزش در حوزه کارآفرینی و اشتغال زایی برای 8000 نفر طی 17 روز
حمایت از برگزاری نشست با موضوع کارآفرینی زنان با همکاری انجمن ترویج علم ایران
مهمترین برنامه های آتی معاونت امور زنان و خانواده در حوزه توسعه کارآفرینی و فرصتهای اشتغال به شرح ذیل است:
تدوین گزارش های سیاسی (policy paper) درباره مسایل خاص زنان در بازار کار (8 جلد گزارش)
پیگیری ایجاد تعادل جنسیتی در بازار کار (در برنامه ششم توسعه)
حمایت از تأسیس شرکتهای دانش بنیان توسط زنان و فارغ التحصیلان دانشگاهی و معرفی آنها به صندوق شکوفایی و نوآوری (همکاری با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری)
برگزاری نشست های منطقه ای و کارگاه های آموزشی تقویت همکاریهای شبکه ای و تخصصی سازمانهای مردم نهاد زنان و خانواده
ارتقای دانش استانداردسازی ، مهارت و توانمندیهای فردی، اجتماعی، اقتصادی، خانوادگی و حرفه ای و توسعه ای زنان (با همکاری با سازمان ملی استاندارد ایران)
حمایت و مشارکت در برگزاری دوره ها و کارگاههای آموزشی با هدف توانمندسازی و توان افزایی سازمانها و اشخاص حقیقی و حقوقی با موضوع زنان روستایی (با همکاری معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری)
توسعه کارآفرینی و ارتقای مشارکت زنان در بخش خصوصی با همکاری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی / صنعت، معدن و تجارت / کارگروه کارآفرینی و اشتغال معاونت
تصویب و اجرای سند سیاستی – اجرایی اشتغال پایدار زنان
 مهمترین چالش مهم خانواده از نظر شما چیست؟
خانواده مهم ترین پایه و نهاد اجتماعی است که هنوز جایگاه مهم و مقدسی در جامعه ما دارد و علی رغم اینکه هم پای تغییرات اجتماعی ناشی از کشمکش های جهان سنتی و مدرن, تغییراتی پذیرفته، بیش از سایر نهادها در چارچوب کارکردی و مورد انتظار خود عمل نموده است. اما در عین حال با چالش‏هایی روبرو است.
طبق بررسی های صورت گرفته ، خانواده در کشور با چالش های زیر روبروست:
1. تاخیر ازدواج و در نتیجه افزایش سن ازدواج و تجرد زیستی
2. افزایش نرخ طلاق و انحلال خانواده و به دنبال آن آسیب های مبتلا به فرزندان و زن ومرد دراین خانواده ها
3. افزایش خانواده های تک والد به ویژه خانواده های زن سرپرست و مسایلی که این خانواده ها با آن روبرو هستند.
4. فقر ناشی از بیکاری و تورم در جامعه که سهم قابل توجهی در تاخیر تشکیل خانواده و انحلال آن دارد.
در واقع سلامت جامعه در گرو سلامت خانواده است و خانواده ای پایدار و سالم است که بتواند در چارچوب کارکردی مورد انتظار خود عمل کند. چالش های برشمرده شده، کارکردهای خانواده را مختل کرده و تهدیدی برای دوام آن محسوب می گردند. همچنین ابهام و ناهماهنگی در نظام سیاست گذاری، برنامه‏ریزی، اجرا و نظارت در حوزه خانواده و نبود نگرش نظام مند و منسجم فرهنگی به سیاست‏گذاری و برنامه‏ریزی با محور خانواده ازدیگر چالش های اساسی این حوزه در کشور است.
در خصوص موضوع اشتغال جوانان به ویژه دختران تحصیل کرده که از دغدغه های رییس جمهوری نیز است بفرمایید این معاونت چه برنامه هایی دارد؟
کارگروهی در این زمینه در معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری تشکیل شده است که آماده سازی دختران فارغ التحصیل دانشگاهی برای ورود به بازار کار در دستور کار خود دارد. همچنین پیش نویس سند سیاستی - اجرایی اشتغال پایدار نیز به توصیه شورای عالی اشتغال آماده و به دبیرخانه آن شورا جهت بررسی و تصویب ارائه شده است. در این سند دختران فارغ التحصیل دانشگاهی با اولویت مناطق محروم یکی از گروههای هدف ماست.
برای اشتغال و کارآفرینی باید تغییر ذهنیتی در جوانان ما بوجود آید که به جای استخدام به توان و خلاقیت خود تکیه کرده و در توسعه جامعه نقش داشته باشند.
در سال های اخیر پمپاژ واردات ارزان با دلارهای نفتی؛ موجب شد زنان سهم زیادی را از اشتغال از دست بدهند و به تدریج تعداد زنان شاغل ما کاهش یافته به طوری که در سال گذشته تعداد زنان شاغل کشور به 3.1 میلیون نفر رسید که از این حیث در شرایط مناسبی قرار نداریم.
یکی از راه های خروج از این معضل کارآفرینی زنان و دختران است که می تواند در ذهن جوانان انقلابی به وجود آورد.با شبکه سازی، کار تیمی و تخصصی جوانان می توانند در شکستن تصورات کلیشه ای رایج درباره کار قدم بردارند که قطعا در حوزه زنان می توانیم این امر را تسری دهیم.
ضرورت تغییر نگرش نسبت به کار، شغل و بهره وری امری بسیار مهم است که در معاونت زنان و خانواده ریاست جمهوری به ویژه در حوزه دختران فارغ التحصیل توجه ویژه ای به این موضوع دارد و سعی شده از این ضرورت غفلت نشود.
سیستم دولتی ما کشش بیش از این را برای استخدام و کارمند دولتی بودن ندارد. در دولت یازدهم تمام توان خود را برای افزایش توانمندی اقتصادی زنان به کار می گیریم و سعی می کنیم نگاه را به شغل و کارآفرینی تغییر دهیم.
کارآفرینان موفق و بخش خصوصی و غیردولتی مسئولیت دارند به دولت برای تغییر این نگاه کمک کنند.
لطمه های زیادی در سال های اخیر از دلارهای نفتی خوردیم که پس از توافق هسته ای و نیاز کشور به جذب سرمایه گذاری خارجی، باید شرایط را طوری مهیا کنیم که برای آبادانی و توسعه کشور سرمایه جذب کنیم نه اینکه برای توسعه به سمت واردات و آن هم وارداتی بی رویه برویم که این موارد قطعا به اشتغال زنان آسیب زده است.
فرصت های جدیدی پیش روی ما قرار گرفته که باید با افزایش دسترسی به تکنولوژی و با ایجاد نگرش جدید و حفظ و ارتقای سرمایه انسانی بتوانیم کشور را با سرعت بیشتر به سوی پیشرفت و توسعه سوق دهیم که در این راستا، اقتصاد دانش بنیان مطرح می شود که دیگر در اینجا نمی توانیم بین زن و مردی که به دانش مسلح است، تفاوتی قائل شویم.
به وسیله فناوری جدیدی که در اختیار ما قرار گرفته است، کارآفرینان می توانند با سرمایه اندک درآمد بیشتری را رقم بزنند که این موضوع باید مورد توجه دختران فارغ التحصیل قرار گیرد و همه باید تلاش کنیم که به اشکال نوین، کارآفرینی را مورد توجه قرار دهیم.
دولت یازدهم به دنبال تحقق رویکرد تعادل جنسیتی است. برنامه ششم توسعه حول موضوعات خاص تدوین می شود با ذکر این ویژگی که محرک توسعه بوده و موانع را از پیش رو برخواهد داشت که خوشبختانه در این زمینه ظرفیت حوزه زنان و خانواده بسیار چشمگیر است.
موضوع افزایش مرخصی زایمان زنان شاغل یکی از دیگر موضوعاتی است که همواره مورد بحث و بررسی بوده است در این خصوص توضیح بفرمایید آخرین اقدامات صورت گرفته چه است؟
در خصوص موضوع افزایش مرخصی زایمان علیرغم مکاتبات و پیگیری فراوان از جمله مکاتبه شماره 5998 مورخ20/9/92 با رییس محترم جمهور و مکاتبه شماره 3689مورخ 30/5/92 با معاون اول رییس جمهور و مکاتبه شماره 4997 مورخ 6/8/92 و مکاتبه 961 مورخ 15/2/93 با معاونت نظارت و هماهنگی امور مجلس، مکاتبه شماره 31627 مورخ 25/3/93 و 70019 مورخ 19/6/93 با معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور و مکاتبه شماره 7027 مورخ 9/11/92 با کمیسیون امور اجتماعی دولت و تشکیل دو جلسه در کمیسیون مربوطه با حضور دستگاه‌های مرتبط و مکاتبات متعدد دیگر با دستگاههای اجرایی، اجرای این قانون به تشخیص دستگاهها به دلیل بار مالی محول شد . در حالی که در مکاتبه این معاونت با معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور در خواست گردید با صدور بخشنامه به صراحت تعیین محل اعتبار پرداخت مابه التفاوت سه ماه از محل اعتبارات دستگاه تکلیف گردد که اقدامی در این خصوص انجام نشده است . در این خصوص به دلیل عدم رویه واحد با وجود قانون مصوب مجلس و دولت و با وجود سیاست‌های نظام در راستای رفع موانع فرزند آوری آمار مکاتبات مردمی و دستگاهی به شرح ذیل است:
- در سال 92 پاسخگویی مردمی ( تلفنی )110 مورد و در سال 93 (70 مورد )
- مکاتبه با رییس جمهور و معاون اول 2 مورد
- مکاتبه با معاونت حقوقی در خصوص اخراج بانوان 16 مورد
- مکاتبات دستگاهی جهت اجرای قانون 9 مورد
- مکاتبه با معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور 12 مورد
برنامه معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری در خصوص افزایش چتر حمایتی از زنان سرپرست خانوار چیست؟
دفتر توانمندسازی زنان سرپرست خانوار در سازمان بهزیستی مستقر است و نهادهای حمایتی دیگری هم در این زمینه مسئولیت و وظیفه دارند. معاونت بنابر وظیفه ستادی خود مدیریت ظرفیت ها و هماهنگی وظایف دستگاههای متولی را عهده دار است. در طول سه دهه اخیر کشور تغییرات سریع جمعیتی، اجتماعی و اقتصادی را تجربه کرده است: رشد شهرنشینی ، الگوهای جدید مهاجرت داخلی، کاهش نرخ باروری ، تورم جمعیت جوان، سالخوردگی جمعیت و افزایش تعداد خانوارهای زن سرپرست از جمله مسایل نوظهور جمعیتی است که متأثر از تغییرات اقتصادی، اجتماعی کلان بوده و قابلیت تأثیرگذاری بر روند توسعه کشور را دارند. در کنار رشد کمی این پدیده تغییرات در ویژگی های اجتماعی و اقتصادی این گروه از زنان از قبیل ترکیب سنی، تحصیل و درآمد و فقر اقتصادی در بخش قابل توجیهی از این خانواده ها این موضوع را به مرور و بیش از پیش از یک پدیده اجتماعی به موضوعی از جنس آسیب تبدیل کرده است. اهمیت نهاد خانواده و نقش سرپرست در اداره و تأمین نیازهای اساسی اعضا از یک سو و وجود تبعیض های جنسیتی، محدودیت های حقوقی و عرفی و نابرابری در عرصه های مختلف اجتماعی ، اقتصادی برای زنان در بیشتر جوامع و نیز کشورما از دیگر سو، آسیب پذیری بخش قابل توجهی از این جامعه را سبب شده و توجه مسئولان و سیاستگذاران را به خود جلب کرده است. هم زمان با این تغییرات به طور خاص می توان زنانه شدن سالمندی و به تبع آن زنانه شدن سرپرستی خانوار در میان جمعیت سالمند و گسترش سرپرستی خانوار توسط زنان به دلیل فوت همسر، عدم ازدواج زنان و مجرد باقی ماندن آنان یا افزایش میزان طلاق را مشاهده کرد. بر این اساس معاونت طرح جامع توانمندسازی زنان سرپرست خانوار را به صورت پایلوت در شهر ری و با همکاری تمامی دستگاههای ذیربط راهبری می کند تا در صورت طراحی یک مدل موثر حمایتی به صورت طرحی ملی در دو سال آینده در دستور کار خود قرار دهد. از طرف دیگر به پیشنهاد این معاونت کارگروه حمایتی اجتماعی از زنان سرپرست خانوار در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تشکیل شده است.
همچنین به توصیه شورای عالی اشتغال پیش نویس سند سیاستی – اجرایی اشتغال پایدار زنان با اولویت مناطق محروم و برای دو گروه هدف زنان سرپرست خانوار و دختران فارغ التحصیل دانشگاهی تهیه و به دبیرخانه آن شورا تقدیم شده است. ضمن آنکه در امضا و اجرای تفاهم نامه های همکاری مشترک با دستگاههای اجرایی هم موضوع توان افزایی این گروه از زنان یکی از الویتهاست.


105105


کد خبر: 326044

وب گردی

وب گردی