جایزه ادبی «اردال اوز» ترکیه به «اورهان پاموک» رمان‌نویس برنده نوبل تعلق گرفت.

اورهان پاموک
به گزارش ایسکانیوز، اورهان پاموک نویسنده ترکیه‌ای برنده نوبل جایزه «اردال اوز» 2015 را از آن خود کرد.
این جایزه ادبی که به نام موسس انتشارات «کان» نام‌گذاری شده، هر سال به نویسنده‌ای اعطا می‌شود که طی سه سال اخیر اثر قابل توجهی به چاپ رسانده باشد. پاموک به پاس «فعالیت‌هایش در حوزه هنر رمان‌نویسی و تلاش برای جهانی کردن ادبیات کشور ترکیه، شایسته دریافت جایزه «اردال اوز» شناخته شده است.
به گزارش حریت دیلی نیوز‌، این جایزه هفت داور دارد که یکی از آن‌ها هر سال تغییر می‌کند. پاموک جایزه 15 هزار لیره‌ای خود را به همراه یک مجسمه که اثری است از هنرمندی سرشناس‌، روز 15 سپتامبر در هتل «پرا پالاس» دریافت می‌کند. بنیان‌گذار انتشارات «کان» سال 2006 در سن 71 سالگی درگذشت و این جایزه ادبی به نام او از سال 2008 راه‌اندازی شد.
اورهان پاموک به عنوان یکی از مطرح‌ترین رمان‌نویسان ترکیه، خالق آثاری چون «زندگی نو»، «موزه معصومیت»، «برف»، «کتاب سیاه»، «نام من سرخ» و اثر زندگی‌نامه‌ای «استانبول» است. پاموک اولین رمانش «جودت بیک و پسرانش» را در سال 1982 به چاپ رساند و یک سال پس از آن «خانه خاموش» را منتشر کرد. او نوبل ادبیات را در سال 2006 به خود اختصاص داد. پاموک در سال 2003 جایزه «ایمپک دوبلین» را برای «نام من سرخ» دریافت کرد. آثار این نویسنده تاکنون بیش از 11 میلیون جلد در سرتاسر جهان فروش داشته‌ است.
503
کد خبر: 327028

وب گردی

وب گردی