همزمان با چهارمین روز از هفته دولت، شهروندان تبریزی روز پنجشنبه با راه اندازی فاز اول خط یک قطار شهری هدیه خود از دولت تدبیر و امید را دریافت کردند تا آرزوی چندین ساله مردم این کهن شهر جامه عمل بپوشد.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دولت؛ در آیین راه اندازی فاز نخست خط اول قطار شهری تبریز اعلام شد که عملیات اجرایی این طرح از 14 سال قبل آغاز شده است که طی 12 سال اولیه اعتباری معادل دو هزار و 180 میلیارد ریال برای آن هزینه شده، اما از زمان روی کار آمدن دولت تدبیر و امید و طی دو سال اخیر چهار هزار و 870 میلیارد ریال برای این پروژه مهم ملی اعتبار تزریق شده است.

مراسم راه اندازی فاز اول خط یک قطار شهری تبریز با حضور محمد فرهادی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به عنوان نماینده دولت و همچنین سایر مقامات کشوری و استانی و جمعی از شهروندان تبریزی صورت گرفت و طی آن نخستین رام قطار شهری در مسیر ائل گلی تا دانشگاه تبریز به راه افتاد.

خط یک قطار شهری تبریز به طول 17 کیلومتر با 18 ایستگاه از میدان ائل گلی آغاز و از طریق بلوار شهید باکری و 29 بهمن، خیابان امام خمینی ، چهارراه محققی و باغ گلستان و خیابان خیام به کی لاله ختم می شود که حدود هشت کیلومتر آن به صورت تونل عمیق طراحی شده و در حال حاضر با دو دستگاه حفاری تی بی ام در اعماق 14 تا 25 متری در حال حفاری است.

با راه اندازی فاز اول این خط به طول شش کیلومتر از میدان ائل گلی تا بلوار 29 بهمن ، شهروندان تبریزی می توانند به مدت سه ماه به صورت رایگان از این وسیله پاک نقلیه استفاده کنند.

هزینه هزار و ۲۰۰ میلیارد تومانی

مدیرعامل سازمان قطار شهری شهرداری تبریز در مراسم افتتاح این پروژه با اشاره به حمایت دولت از اجرای سریع این طرح، اظهار کرد: اگر روند حمایت ها و تزریق اعتبارات دولتی به روال کنونی تداوم یابد در کمترین زمان ممکن سایر فازهای خط اول راه اندازی و به شهروندان تبریزی اهدا می شود.

صادق پشمینه آذر ، طول فاز اول خط یک قطار شهری تبریز را شش کیلومتر با شش ایستگاه اعلام کرد که برای ساخت آن تاکنون 132 پیمانکار و 38 مشاور در حوزه های مختلف به کار گرفته شده اند.

وی با اشاره به اینکه تاکنون برای اجرای قطار شهری تبریز افزون بر 12 هزار میلیارد ریال هزینه شده است، یادآور شد: برای اتمام خط یک این پروژه به همین میزان اعتبار نیاز داریم که اگر در موعد مقرر و بر اساس برنامه ریزی های صورت گرفته تخصیص یابد، با همت و تلاش شبانه روزی مهندسان ایرانی می توانیم در کوتاه ترین زمان خط یک را به بهره برداری برسانیم.

پشمینه آذر ادامه داد: برای اجرای خط دوم قطار شهری تبریز نیز اعتباری حدود 24 هزار میلیارد ریال نیاز است .

وی، مجموع هزینه های صورت گرفته برای فاز اول خط یک قطار شهری تبریز را هفت هزار میلیارد ریال اعلام کرد و گفت: با بهره برداری از این فاز و مسافرگیری رسمی از امروز شنبه در عرض هر 15 دقیقه هر یک از ایستگاه ها شاهد ورود یک رام قطار خواهد بود که با اضافه شدن شش رام دیگر به مجموعه می توانیم این زمان را به هفت دقیقه کاهش دهیم.

۵ خط برای متروی تبریز

به گزارش ایسکانیوز؛ مطالعات طرح قطار شهری تبریز در سال 1380 آغاز و عملیات اجرایی این پروژه که در پنج مسیر به طول 80 کیلومتر طراحی شده از سال 1384 آغاز شده است.

شبکه خطوط متروی تبریز شامل پنج خط مصوب است که چهار خط آن درون شهری و یک خط آن خارج از حومه است.

براساس برنامه‌ریزی انجام شده، مسیر اول به طول 17٫2 کیلومتر از میدان ایل‌گلی تا کوی لاله و مسیر دوم به طول 22٫4 کیلومتر از دانشگاه آزاد اسلامی تا قراملک است.

خط سه به طول حدود 15 کیلومتر و شامل 14 ایستگاه از فرودگاه تبریز آغاز و با عبور از میدان بزرگ آذربایجان و خیابان انقلاب، از طریق میدان دانشسرا و خیابان ارتش به پایانه بزرگ اتوبوس‌های بین شهری تبریز جنب بزرگراه شهید کسایی ختم می‌شود.

خط چهار نیز به طول 10 کیلومتر شامل 10 ایستگاه به شکل حلقوی در مرکز شهر سه مسیر متروی تبریز را به هم ارتباط می‌دهد.

خط خارج از حومه (مسیر پنجم) نیز به طول حدود 20 کیلومتر به شهر جدید سهند ختم می‌شود.

خط یک متروی تبریز از ائل‌گلی تا کوی لاله به طول 17٫2 کیلومتر از چهار بخش تشکیل شده ‌است.

بخش اول خط یک متروی تبریز که به ‌صورت تونل نیمه عمیق خواهد بود، از طریق ضلع غربی بلوار شهید باکری ایل‌گلی را به سه ‌راهی راهنمایی متصل می‌کند.

بخش دوم خط یک متروی تبریز از سه ‌راهی راهنمایی آغاز شده و تا میدان دانشگاه ادامه خواهد یافت.(این بخش به ‌صورت تونل کم‌عمق در کناره جنوبی رودخانه قوری‌چای خواهد بود) همچنین پل غیرهمسطحی نیز بر روی بلوار 29 بهمن برای عبور مترو تعبیه شده‌ است.

بخش سوم خط یک متروی تبریز که به ‌صورت تونل عمیق خواهد بود، از میدان دانشگاه تا میدان ساعت و سپس میدان 22 بهمن و چهارراه لاله ادامه خواهد یافت.

بخش چهارم خط یک متروی تبریز که به ‌صورت تونل نیمه عمیق احداث می‌شود، از چهارراه لاله شروع ‌شده و به پایانه لاله منتهی خواهد شد.

۲۰۲۰
کد خبر: 327887

وب گردی

وب گردی