عضو هیات امنای انجمن خیریه حمایت از بیماران کلیوی از دولت خواست با توجه به شرایط پسا تحریم فرانشیز بیماران انجمن نیز مانند بیمه نیروهای مسلح به صورت رایگان شود.


 به گزارش ایسکانیوز و به نقل از آنا ، داریوش آرمان در خصوص وضعیت دارو و درمان بیماران کلیوی گفت: خوشبختانه پس از روی کار آمدن دولت یادزدهم شاهد تحول شگرفی در بخش دارو و درمان کشور بودیم به طوری که می‌توان به حل بخش بسیار قابل توجه مشکلات بیماران کلیوی اشاره کرد که در زمینه دارو با مشکلات جدی در زمینه دیالیز و فرسودگی دستگاه‌ها و بخش‌های دیالیز مواجه بودند اما امروز خوشبختانه در حوزه دارویی می‌توان گفت که به طور عمده هیچ مشکلی وجود ندارد هر چند که نقایصی گه گاه در مورد داروی سلسپت ( CellCept) بیماران پیوندی که بسیار حائز اهمیت است دیده می‌شود.


او افزود: خوشبختانه مسئولان وزارت بهداشت بلافاصله به این موضوع ورود پیدا کرده و مشکلات دارویی این بیماران را حل کردند هر چند که همچنان جسته و گریخته اخباری را مبنی بر وجود مشکلات بیماران کلیوی و پیوندی می‌شنویم اما در مجموع مشکل خاصی نداریم.


download


عضو هیات امنای انجمن خیریه حمایت از بیماران کلیوی یکی از مسایل مهم و مورد انتظار انجمن بیماران کلیوی را هزینه‌های دارویی و درمانی بیماران دانست که از سوی سازمان‌های بیمه‌گر حمایت نمی‌شود، افزود: ما انتظار داریم سازمان بیمه‌های پایه، وزارت بهداشت و وزارت رفاه به فرانشیز دارویی بیماران پیوندی به طور عمده توجه کنند زیرا دفترچه بیماران خاص و بیماران صعب العلاج پس از عمل پیوند به دفترچه بیماران عادی تبدیل می‌شود و به همین خاطر مجبورند که فرانشیز دارو را بپردازند و این به طور عمده هزینه‌های بسیاری به بیمار و خانواده‌اش تحمیل می‌شود.


بیمه ها از بیماران انجمن هزینه فرانشیز دریافت نکنند


آرمان یادآور شد: انتظار داریم با توجه به این که در حال رفع تحریم‌ها هستیم و وضع اقتصادی و منابع مالی بهتر می‌شود شاهد کاهش و حذف فرانشیز برای بیماران خاص و صعب العلاج باشیم و بیمه‌ها از بیماران انجمن هزینه فرانشیز دریافت نکنند و مثل بیمه نیروهای مسلح این فرانشیز به صورت رایگان شود.


او ادامه داد: انتظار داریم پس از توافق که امیدهای بسیار فراوانی را در کشور ایجاد کرده است بتوانیم شاهد ورود دستگاه‌ها و تجهیزات پیشرفته‌ای در حوزه درمان بیماران دیالیزی و پیوندی باشیم زیرا یکی از مهم‌ترین چالش‌هایی که امروز در کشور با آن روبرو هستیم موضوع فرسودگی دستگاه‌های دیالیز به طور عمده است که وزارت بهداشت نیز خیلی شفاف به این موضوع اذعان دارد.


dia4


سالانه 4 تا 5 هزار نفر به بیماران دیالیزی یا نارسایی حاد کلیه افزوده می‌شود


عضو هیات امنای انجمن خیریه حمایت از بیماران کلیوی تاکید کرد: به خاطر کم‌کاری‌هایی که طی سال‌های گذشته در این حوزه داشتیم با افزایش حجم قابل توجه انتظارات بیماران دیالیزی روبرو هستیم و این می‌طلبد که مسئولان وزارت بهداشت، مجلس و دولت به این موضوع توجه جدی‌تری نشان دهند زیرا در طول یک سال دست کم حدود 4 تا 5 هزار نفر به بیماران دیالیزی یا نارسایی حاد کلیه افزوده می‌شود.


آرمان گفت: به طور طبیعی ما نیازمند راه‌اندازی بخش‌های جدید هستیم و باید این امکانات را در اختیار بیماران قرار دهیم و به عبارت دیگر با توجه به شیوع گسترده بیماری کلیوی در کشور باید توجه مسئولان را به موضوع جلب کنیم.


500 متخصص کلیه برای جمعیت بیش از 80 میلیون ایرانی وجود دارد


او افزود: حتما برای سال‌های آینده نیازمند مراکز جدید و دستگاه‌های جدید و همچنین نیروی متخصص و جدید در این حوزه هستیم زیرا یکی از مهم‌ترین چالش‌های امروز که در کشور با آن روبرو هستیم عدم استقبال پزشکان جوان برای ورود به تخصص نرفولوژی یا همان تخصص بیماری‌های کلیوی است. امروز حدود 500 متخصص کلیه برای جمعیت بیش از 80 میلیون ایرانی وجود دارد که این آمار بسیار نگران کننده است و فکر می‌کنیم مسئولان و دست اندرکاران باید جذابیت ویژه‌ای را برای این رشته ایجاد کنند تا پزشکان جوان به سمت این تخصص گرایش پیدا کنند.


درآمد پایین تخصص کلیوی عامل عدم استقبال دانشجویان است


آرمان ادامه داد: امروز یکی از مشکلات بیماران ما پشت نوبت ماندن‌های طولانی برای ویزیت متخصصان است که یکی از نگرانی‌های جدی این است که تعداد بیماران را در سال‌های نه چندان دور خواهیم داشت. انتظار داریم به این موضوع توجه ویژه‌ای شود و از نظر درآمدی جذابیت‌های ویژه‌ای برای این رشته در نظر بگیرند زیرا بسیاری از متخصصان کلیوی معتقدند که درآمد کافی ندارند و با توجه به ناچیز بودن درآمد این متخصصان بسیاری از دانشجویان به این رشته ورود پیدا نمی‌کنند.


عضو هیات امنای انجمن خیریه حمایت از بیماران کلیوی یادآور شد: ما همچنان تا رسیدن به استانداردهای جهانی در حوزه تخت و دستگاه‌های دیالیز و بخش‌های دیالیز فاصله داریم البته در دو سال اخیر این فاصله با حضور دولت یازدهم کاهش پیداکرده است.


عمر مفید دستگاه‌های دیالیز در تمام دنیا بین 5 تا 7 سال است


آرمان گفت: امروز دستگاه‌های دیالیز کشور بیش از 15 تا 20 سال کار کرده‌اند در حالی‌که عمر مفید این دستگاه‌ها در تمام دنیا بین 5 تا 7 سال است که بعد از این مدت هر قدر سرویس و تجهیز و نوسازی هم شوند اما کیفیت دیالیز را پایین می آورند بنابراین ما تا رسیدن به دیالیز استاندارد در کشور همچنان فاصله داریم.


105105

کد خبر: 329684

وب گردی

وب گردی