در حالی که «گمانه‌زنی» محوطه باستانی «حمیدیه» برای تعیین عرصه و حریم با هدف جلوگیری از گسترش بافت شهری در این منطقه آغاز شده، اما خانه سازان همچنان کار خودشان را انجام می‌دهند!
به گزارش ایسکانیوز و به نقل از مهر،دبیر و سخنگو انجمن دوستداران میراث فرهنگی تاریانا خوزستان در این باره گفت: طبق ارزیابی های انجام شده وسعت این محوطه تاریخی بیش از ۱۰۰ هکتار است. در حالی که پیش‌تر عنوان کرده بودند این محوطه ۲۰ هکتار است، اما همین میزان اعلام شده در قلب محوطه ۱۰۰ هکتاری حمیدیه واقع شده است.


photo_2015-08-30_10-48-19
مجتبی گهستونی گفت: با این حال ساخت و ساز در بخش هایی از این محوطه باستانی مانند دیگر بخش های شهر همچنان وجود دارد. گسترش شهری حمیدیه در استان خوزستان پس از تبدیل شدن این بخش به مرکز شهرستان باعث تخریب و تعرض به بخش‌های وسیعی از این محوطه باستانی شده است. سال گذشته هم افرادی اقدام به حفاری و كانال‌كشی با استفاده از بيل مكانيكی در محوطه باستانی حمیدیه کردند و در اين حفاری‌ها آسیب هایی به محوطه وارد شد. اکنون بهرنگ مکوندی، سرپرستی هیئت تعیین حریم در محوطه‌ باستانی حمیدیه را انجام می دهد و تمام تلاش های خود را برای حفاظت هرچه بیشتر این محوطه به کار می گیرد.


photo_2015-08-30_10-48-29
گهستونی گفت: اگر چه انتظار می رود با تعیین عرصه و حریم این مکان باستانی که به حمیدیه علیا معروف است مقدمات لازم برای مطالعات باستان‌شناسی در آینده و حفاظت بیشتر از این مکان ارزشمند فراهم شود، اما اصرار شهرداری برای توسعه شهر به سمت شرق حمیدیه، جایی که محوطه باستانی وجود دارد نجات این محوطه تاریخی را با تنگنا مواجه خواهد کرد.
دبیر انجمن دوستداران میراث فرهنگی تاریانا گفت: محوطه باستانی حمیدیه که در مسیر اهواز به حمیدیه قرار دارد، از جمله مکان‌های مهمی است که نه تنها مطالعات دقیق باستان‌شناسی در آن انجام نشده، بلکه علاوه‌بر خانه سازی از سال ها پیش به جایگاه پمپ بنزین، ورزشگاه، محل دفن زباله، ایستگاه برق تبدیل شده است. این محوطه تاکنون بارها مورد تعرض پروژه‌های مختلف قرار گرفته تا بیل های میکانیکی عملیات تسطیح را برای انجام پروژه هایی که هیچ گونه مجوزی از میراث فرهنگی خوزستان دریافت نمی کنند را انجام دهند.


photo_2015-08-30_10-48-38
گهستونی گفت: محوطه باستانی حمیدیه از تاریخ ثبت خود در سال ۷۹ به شماره ۷۹۳۰ در فهرست آثار ملی ثبت‌ ولی به حال خود رها شده است. طبق گفته معتمدین محلی، عده ای برای از بین بردن علائم ظاهری این محوطه تاریخی سفال های سطحی را جمع آوری کرده و در رودخانه کرخه رها کرده‌اند.


photo_2015-08-30_10-48-34
به گفته‌ باستان‌شناسان، محوطه تاریخی حمیدیه دارای آثاری از دوران ساسانی- اسلامی و احتمالا اواخر دوران تاریخی است که تعیین عرصه و حریم این محوطه باستانی حمیدیه با مجوز پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری و حمایت اداره کل میراث فرهنگی استان خوزستان انجام شد.


105105

کد خبر: 329719

وب گردی

وب گردی