شامگاه یکشنبه 8 شهریور،جشن انیمیشن سینمای ایران در تالار ایوان شمس برگزار شد.

خانه سینما لوگو

به گزارش ایسکانیوز، علیرضا خمسه که اجرای این برنامه را بر عهده داشت در ابتدای مراسم گفت:«امیدوارم امشب برای همه شما،شب به یادماندنی و خاطره انگیزی باشد.من که برای دریافت تندیس جشن خانه سینما له له می زنم.اما امیدوارم شما با دست پر از این جشن بیرون بروید.»
او با تبریک هفته دولت به تمامی دولت مردان خصوصا دولت تدبیر و امید از همایون اسعدیان دبیر جشن خواست تا چند دقیقه ای را برای مهمانان حاضر در جشن صحبت کند.
اسعدیان گفت:امشب بعد از چهار ماه تلاش در بخش های مختلف خانه سینما،نخستین مراسم جشن سینمای ایران و یا جشن انیمیشن ،برگزیدگانش را معرفی می کند.من نوجوان دهه 50 هستم و نوجوانی ام را در کانون گذراندم و اگر اندک مایه ای دارم از همان زمان بوده است.سینمای انیمیشن را با اثار صادقی و زرین کلک شناختم و این اثار نوع نگاه و خیال را به ما یاد می داد.تنها ارزوی من برای مردم صلح و دوستی و زندگی مسالمت امیز مردم کشورم در کنار مردم جهان است.
در ادامه این مراسم روانبخش صادقی مدیر هماهنگی بخش انیمیشن، پشت تریبون حاضر شد و در جملاتی از روند داوری اثار و جایگاه انیمیشن در کشور صحبت کرد.او گفت:واقعیت این است که فکر می کردیم از جشن انیمیشن استقبال نشود اما خوشبختانه امسال 108 فیلم به دبیرخانه ارسال شد و با توجه به اینکه این اثار در طی یکسال تولید شده اند فکر می کنم انیمیشن با تمام کاستی ها ظرفیت بالقوه زیادی دارد.
او ادامه داد: سال گذشته 75 درصد از استودیو های انیمیشن در تهران تعطیل شدند و این رقم وحشتناکی برای این حوزه است و این عرصه ای نیست که بدون کمک های دولتی بتواند زنده بماند.فکر می کنم الان در جایگاهی هستیم که به انیمیشن توجه بیشتری نشان بدهیم و به فروش محصولاتمان در دنیا فکر کنیم.
محمد رضا علیمردانی از صدا پیشگان انیمیشن نیز از جمله مهمانانی بود که برای صحبت در مورد جایگاه این هنر به دعوت خمسه روی صحنه حاضر شد.او در صحبت هایش گفت:امیدوارم چیزی که امروز از یک خبرنگار شنیدم درست نباشد که می گفت از مقامات شنیده است تا جایی که می شود تولید انیمیشن را کاهش داد و تا جایی که می توانیم باید انیمیشن داخلی پخش کنیم.واقعا چطور می شود این کار را انجام داد؟مدام از حال بد انیمیشن حرف می زنیم و فکر نمی کنم دکتری هم پیدا شود که بتواند حالش را خوب کند و این وظیفه خود ما است.باور کنید که در مورد همین موضوع هم می توانیم انیمیشن بسازیم و اعتراض کنیم
او ادامه داد: تمام دنیا متوجه کارکرد و تاثیر انیمیشن شده اند و با تمام ادب و احترام به مسئولان می گویم با همین روند از دنیا جا می مانیم.باور کنید می توانیم با تولید انیمیشن های خوب،هویتمان را به دنیا نشان بدهیم.
در بخش اهدای جایزه احمد عربانی و حسین مرادی زاده برای اهدای تندیس بهترین صدا روی صحنه حاضر شدند.در این بخش دیپلم افتخار بهترین صدا به چنگیز صیاد برای فیلم«پدربزرگ»اهدا شد.
مهین جواهریان و اسماعیل شرعی نیز برای اهدای جایزه بهترین موسیقی روی صحنه حاضر شدند.پیش از اهدای جوایز،جواهریان با اشاره به شرایط سخت و دشوار تولید انیمیشن در ایران گفت:شاید دو-سه سال اخیر،سالهای بسیار سختی برای انیمیشن ایران بود و امیدوام سالهای پیش رو،سالهای گشایش کارها برای بچه های انیمیشن باشد.ایران پتانسیل بالایی برای تولید انیمیشن دارد و نیروهای جوان و مستعدی نیز برای این کار دارد و ما دارای ادبیات غنی هستیم و با کمی برنامه ریزی می توانیم این هنر را نجات بدهیم.
دیپلم افتخار بخش بهترین موسیقی به میلاد موحدی برای فیلم«بزغاله های ابری»اهدا شد
ناصر گل محمدی و ابرهیم مختاری نیز برای اهدای بهترین طراحی و گرافیک روی صحنه امدند و تندیس شایستگی این بخش را به رسول زرین و هادی طبسی برای فیلم«مومو»اهدا کردند.
برای اهدای جوایز بهترین انیمیت از اکبرعالمی و وحید نصیریان دعوت شد تا روی صحنه حاضر شوند.
عالمی در صحبت های کوتاهی قبل از اهدای جایزه گفت:از جانب برگزار کنندگان مراسم تشریف فرمایی شما را خیر مقدم می گویم.سینمای ایران امروز 115 ساله شد و سینمای انیمیشن ایران 57 ساله.کنار من یکی از بهترین کارگردان های انیشمین ایستاده است که انیمیشن «قلب سیمرغ»را ساخته است و نمی دانم چرا اجازه نمایش پیدا نمی کند؟
تندیس شایستگی و دیپلم افتخار این بخش به احسان انصاری و حسام جواهری برای فیلم«استریپی»اهدا شد.
اهدای جایزه بهترین فیلمنامه را شادمهر راستین و ابوافضل رازانی بر عهده داشتند و تندیس شایستگی و دیپلم افتخار این بخش به عباس جلالی یکتا و حجت اعظم پور برای فیلم«اقای بنفش»تعلق گرفت.
در بخش بهترین کارگردانی که اهدای جایزه ان بر عهده مهدی خرمیان و همایون اسعدیان بود.سیاوش خدایی برای فیلم«صفحه خالی»موفق به دریافت جایزه شد.
در اخر رضا میر کریمی و روانبخش صادقی، علیرضا حاجیان زاده را به عنوان فردی که شایستگی دریافت تندیس بهترین فیلم را دارد معرفی کردند.
رضا میر کریمی مدیر عامل خانه سینما نیز در پایان مراسم در سخنان کوتاهی گفت:خوشحالم که دوستان خوبم را در این جمع می بینم.به وجود شما در خانه سینما افتخار می کنم.ارزوی حال خوب برای سینمای ایران و انیمیشن ایران دارم.من به شدت امیدوارم و فکر می کنم با کمک هم می توانیم کارهای بزرگی انجام بدهیم.خانه سینما اماده خدمت به شما است و روی ما حساب کنید.
از میهمانان این مراسم می توان به حبیب ایل بیگی معاون ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی،محمد دکتر سید روح الله حسینی مدیرکل دفتر مطالعات، توسعه دانش و مهارت های سینمایی، مهدی طباطبایی نژاد مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجری، اعضای هیات مدیره جامعه اصناف سینمایی، روسای صنوف خانه سینما و سینماگران وهنرمندان برجسته ای سینما و اعضای انجمن فیلم سینمایی انیمیشن و ...حضور داشتند.
10503
کد خبر: 330948

وب گردی

وب گردی