مدیر کل دفتر توسعه فناوری سلامت وزارت بهداشت، عنوان کرد: یکی از ویژگی‌های مهم این شرکت‌های دانش بنیان حضور فعال اعضای هیات علمی در آنها است.

به گزارش ایسکانیوز، دکتر حسین وطن پور در نشست خبری که به مناسبت اولین گردهمایی کشوری شرکت‌های دانش بنیان دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور برگزار شد، گفت: مهم‌ترین هدف برگزاری این گردهمایی توسعه فرهنگ تاسیس شرکت‌های دانش بنیان در دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور است. در گذشته اعضای هیات علمی را تحت فشار می‌گذاشتیم که برای مثال به صورت تمام وقت حضور فیزیکی در دانشگاه داشته باشند، اما امسال در راستای اقتصاد مقاومتی، افزایش تولیدات داخلی، تبدیل دانش به ثروت، جلوگیری از مهاجرت نخبه‌ها و ایجاد غرور ملی، دانشگاه‌ها را برای ایجاد شرکت‌های دانش بنیان و حضور فعال اعضای هیات علمی در این شرکت‌ها تشویق خواهیم کرد.

مدیر کل دفتر توسعه فناوری سلامت وزارت بهداشت، افزود: در گذشته شرکت‌های دانش بنیان با قوانین دست و پا گیری برای تاسیس مواجه بودند که خوشبختانه این محدودیت‌ها تسهیل یافته است.

وی گفت: تفاوت فناوری و پژوهش در این است که در پژوهش از نتیجه عمل مطمئن نیستیم اما در فناوری باید مطمئن باشیم که محصول تولید شده است که اثبات این موضوع بسیار سخت است زیرا برای اثبات این مساله نیاز به مستندات داریم در نتیجه افراد برای ثبت شرکت‌های دانش بنیان با مشکل روبرو می‌شوند اما خوشبختانه امروزه این موانع تا حدودی برطرف شده است.

وطن پور در ادامه بیان کرد: در گذشته برای تاسیس شرکت‌های دانش بنیان برای دانشگاه‌ها سهام دیده می‌شد که امروزه حذف شده است. جو عمومی کشور و تصمیمات کشوری بر این است که تاسیس شرکت‌های دانش بنیان و حضور فعال اعضای هیات علمی باید تسهیل شود.

وی گفت: در حال حاضر 340 شرکت دانش بنیان در حوزه سلامت در کشور فعال هستند که حدود 240 شرکت نیز برای ثبت شرکت درخواست داشته‌اند. یکی از ویژگی‌های مهم این شرکت‌های دانش بنیان حضور فعال اعضای هیات علمی در آنها است.

مدیر کل دفتر توسعه فناوری سلامت وزارت بهداشت درباره استقبال وزارت بهداشت از دانشمندان ایرانی مقیم خارج از کشور برای تاسیس شرکت‌های دانش بنیان، گفت: ما از این افراد استقبال می‌کنیم به خصوص اینکه با مشارکت محققان داخلی این شرکت‌ها را تاسیس کنند. البته موارد محدودی در قشم و کیش برای تاسیس این شرکت‌ها مراجعه کرده‌اند که پروژه این آنها در دست افتتاح است.

وی عنوان کرد: یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های شرکت دانش بنیان این است که این شرکت‌ها محل تلاقی علم پزشکی و فناوری هستند و بسیاری از اعضای وزارت علوم و علوم پزشکی این شرکت‌ها را با هم دارند. برای مثال ما شرکت‌های فعال بسیاری در زمینه تجهیزات پزشکی، های تک، ساده، ملزومات پزشکی، تجهیزات پزشکی پیچیده، ساخت دستگاه‌های پت اسکن، پروتزهای عصبی و غیره داریم.

وی افزود: در حوزه توانبخشی، گیاهان دارویی، سلول درمانی و بعضا توسعه فرآیند‌ها نیز شرکت‌های مختلفی را داریم و برخی نیز در دست راه‌اندازی هستند.

وطن پور عنوان کرد: در بخش فناوری متاسفانه بسیار ضعیف عمل کردیم و نتوانستیم به نسبت محصولاتی که در شرکت‌های دانش بنیان تولید می‌شود بازار داخل کشور را قبضه کنیم زیرا مصرف کننده از ما استاندارد و آزمایشات بالینی می‌خواهد که در برخی از شرکت‌های دانش بنیان تا این حد توسعه پیدا نکرده‌ایم، اما ما از فرآیند تولید محصول در شرکت‌های دانش بنیان حمایت می‌کنیم تا شاهد تولید محصولات بیشتری در داخل کشور باشیم.

مدیر کل دفتر توسعه فناوری سلامت وزارت بهداشت درباره جایگاه علم فناوری سلامت در جهان گفت: بحث تاسیس شرکت‌های دانش بنیان در دنیا نهادینه شده است یعنی تمام اعضای هیات علمی در این شرکت‌ها، دانش خود را از دانشگاه‌ها خارج کرده و به تولید محصول پرداخته‌اند و پارک‌های علمی و فناوری متعددی را تاسیس کرده‌اند که نمونه این فعالیت را می‌توان در کشورهایی مانند چین، سنگاپور و ترکیه مشاهده کرد.

وی عنوان کرد: خوشبختانه در بحث نانو توسعه خوبی را داشته‌ایم اما در حوزه فناوری کشور ما بسیار جوان است و کمتر از یک دهه است که وارد این عرصه شده اما خوشبختانه با این وجود رشد خوبی را در مراکز رشد، پارک علمی فناوری و فضاهای دانشگاهی مشاهده کرده‌ایم.

وطن پور با بیان اینکه از سالجاری ارزشیابی فناوری دانشگاه‌ها را راه اندازی کرده‌ایم، گفت: تاکنون دانشگاه‌های علوم پزشکی بر اساس تحقیقات و پژوهش‌ها رتبه‌بندی می‌شدند اما خوشبختانه در سال جاری ارزشیابی فناوری در دانشگاه‌ها نیز راه‌اندازی شده است. در حال حاضر با آموزش کارشناسان مربوطه اطلاعات فناوری در سایت‌های دانشگاه‌ها منتشر می‌شود که امید است تا پایان سال بتوانیم یک رتبه بندی خوبی را در این حوزه شاهد باشیم.

وی افزود: در دفتر توسعه فناوری وزارت بهداشت، کمیته‌های متعددی از کارشناسان و فناوران حضور یافته‌اند تا اطلاعات دانشگاه‌ها، علم روز دنیا و نیاز جامعه را در حوزه‌های مختلف بررسی و در نهایت فراخوان اعلام کنند تا در دسترس فناوران قرار بگیرد و فناوران بتوانند بر اساس توانمندی‌های خود یکی از این پروژه‌ها را انتخاب و پس از تایید بودجه آن را به پایان برسانند

مدیر کل دفتر توسعه فناوری سلامت وزارت بهداشت، گفت: حدود 15 درصد مورد از لیست فراخوان‌ها موفق بوده که بیش از 40 درصد ارزبری را کاهش داده‌اند که این نوید خوبی است اما انتظار نداریم در تمام حوزه‌ها فناوری موفق شده حاصل شده باشد.

وی افزود: در طول سال گذشته بالغ بر 100 میلیارد تومان در حوزه فناوری برای طرح در دانشگاه‌ها، ساخت اتاق تمیز، مراکز رشد و شرکت‌های دانش بنیان هزینه شده است.

وطن پور ادامه داد: معمولا شرکت‌ها برای طرح‌های خود«بیزینس پلن» ارائه می‌کنند که اگر این را نداشته باشند وزارت بهداشت راهکاری برای کمک به فناوری به آنها می‌کند تا بتوانند «بیزیتس پلن» داشته باشند زیرا بازدهی پروژه مشخص می‌شود.

مدیر کل دفتر توسعه فناوری سلامت وزارت بهداشت، گفت: 4 صندوق در اختیار وزارت بهداشت و دانشگاه‌های علوم پزشکی است که با هم مشارکت می‌کنند که برای تولید علم هم وام ارائه می‌کنند و هم اینکه دانش را می‌خرند که این یکی از این صندوق‌ها 300 میلیون تومان، یکی دیگر 300 میلیون تا یک میلیارد و صندوق دیگر بیش از یک میلیارد به شرکت‌ها وام می‌دهد.

وی درباره کمبود مراکز رشد در پارک‌های علمی و فناوری، عنوان کرد: ما معتقد هستیم در هر استانی در فاز اول یک پارک علم و فناوری کافی است اما باید راهکار مناسبی را ارائه کنیم تا همه بتوانند از این پارک‌ها استفاده کنند و این امکانات تنها در اختیار یک نهاد خاص نباشد.

وطن‌پور، گفت: خوشبختانه در شورای فناوری سلامت در وزارت بهداشت با حضور رئیس شورا موضوعی را مطرح کرده است که امید است مورد توافق قرار بگیرد زیرا در این صورت استان‌ها می‌توانند از پارک علمی و فناوری یکدیگر استفاده کنند.

مدیر کل دفتر توسعه فناوری سلامت وزارت بهداشت درباره تاثیر اجرای طرح تحول سلامت در تاسیس شرکت‌های دانش بنیان، گفت: در بحث شرکت‌ها یدانش بنیان و تولید داخلی یکی از بزرگترین بازارها وزارت بهداشت است که هم تولیدات را تحریک می‌کند و هم خریدار مناسبی برای تولیدات است.

وی افزود: در اجرای طرح تحول سلامت اولویت با خرید کالای داخلی است و این طرح بیمارستان‌ها را برای خرید از شرکت‌های دانش بنیان و تولیدات داخل محدود کرده است.

وطن پور عنوان کرد: در شورای فناوری قرار شده است تا شرکت‌های دانش بنیان به شرکت داشتن استاندارد و گواهینامه داخلی لیست کالاهای خود را ارائه کنند تا اولویت خرید دانشگاه‌های علوم پزشکی باشند.

مدیر کل دفتر توسعه فناوری سلامت وزارت بهداشت در پایان از برگزاری اولین گردهمایی کشوری شرکت‌های دانش بنیان دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور در مورخ 22 شهریور خبر داد.

20104
کد خبر: 331713

وب گردی

وب گردی