علی اصغر شعردوست با اعلام نهایی شدن برنامه های کنگره استاد شهریار، از تغییر رویکرد این همایش خبر داد.  شعردوست  به این موضوع اشاره کرد که در آخرین جلسه قرار شد که علاوه بر مضامین انقلابی و مذهبی آثار استاد شهریار تمام وجوه ادبی او در کنگره مطرح شود.
علی اصغر شعردوست کسی که 27 شهریور را به عنوان روز شعر و ادب فارسی به تصویب رسانده در گفتگو با خبرنگار ادبیات ایسکانیوز گفت: همزمان با روز شعر و ادب فارسی و روز بزرگداشت استاد شهریار مراسم بزرگداشت این شاعر در سه سطح در تبریز برگزار می شود.

وی ادامه داد: این مراسم با حضور ارگان های فرهنگی و اجتماعی استان آذربایجان شرقی برگزار خواهد شد، جایزه ادبی استاد شهریار در سه بخش فولکلور، تحقیقات جامعه شناسی و تحقیقات ادبی از سوی دانشگاه تبریز برگزار می شود و جوایزی به برگزیدگان اهدا خواهد شد.

شعردوست ادامه داد: همچنین شب های شعر با حضور شاعرانی از حوزه تمدن ایران و کشورهای دیگری برگزار خواهد شد. بزرگداشت استاد شهریار به مدت دو روز روزهای 26 و 27 شهریورماه در دانشگاه تبریز و برخی مراکز عالی استان برگزار خواهد شد.

IMG23210113

شعردوست که سال ها سمت مشاورت وزارت فرهنگ و ارشاد را داشت ادامه داد: در همایش هایی که از 25 تا 27 شهریورماه برگزار می شود مهمانانی از 8کشور حضور خواهند داشت، و مسئولیت برگزاری برعهده حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی، شهرداری و دانشگاه تبریز برگزار خواهد شد.مهمانان بین المللی این همایش از کشورهای ترکیه ، جمهوری آذربایجان، سوریه ، ترکمنستان، تاجیکستان، لبنان و همینطور کشورهای حوزه خلیج فارس حضور خواهند داشت. همچنین دو گروه موسیقی نیز به اجرای برنامه خواهند ‍پرداخت که یکی از آنها یکی از گروه های موسیقایی مطرح تاجیکستان است و خواننده و رهبر ارکستر آن رییس موسیقی سنتی تاجیکستان است. همچنین از کشور جمهوری آذربایجان گروه موسیقی ای در این برنامه به اجرا خواهند پرداخت. البته این جایزه ادبی ربطی به کارهای خود شهریار ندارد و تنها به آثاری که درمورد استاد شهریار یا از خود ایشان هستند تعلق نمی گیرد.
شعردوست همچنین درباره تغییرات در رویکرد این همایش نیز گفت: پیش از این قرار بود در حوزه های انقلاب اسلامی در آثار شهریار، نقش شهریار در شکل‌گیری و گسترش جریان شعر دفاع مقدس، تجلی معارف و مقام اهل بیت در اشعار شهریار، ولایت فقیه در اندیشه‌های شهریار، مضامین قرآنی در آثار شهریار، تبلور هویت دینی در منظومه «حیدر بابا»، بررسی مبانی دینی اشعار شهریار...  این همایش برگزار شود که در آخرین جلسه ای که داشتیم تصمیم گرفته شدعلاوه بر اینها به دیگر وجوه شخصیت هنری شهریار نیز پرداخته شود. اگر قرار باشد که برای این دست شعرهای شهریار برنامه بگذاریم مجبوریم برای دیگر ژانرهای شعر او چون غزلیات و عاشقانه ها هم داشته باشیم. به هر حال در آخر تصمیم گرفته شد اینگونه نباشد که موضوع کنگره تنها وجهه دینی و انقلابی شهریار نباشد، قرار شد کل شخصیت و شعر مد نظر باشد.

شعردوست همچنین درباره انتقاداتی که در این 15سال پس از تصویب روز مرگ شهریار به عنوان روز شعر و ادب فارسی مطرح شده نیز گفت: در این سال ها انتقادات زیادی به ما شده است که ما شاعران مهم تری از شهریار داشته ایم و مثلا حافظ و سعدی و فردوسی باید به عنوان مرجع روز شهریار انتخاب می شدند. اما اولا هرکدام از آن شاعران یک رو بزرگداشت در سال دارند. در ثانی ما می خواستیم کسی را انتخاب کنیم که در دوره معاصر باشد زیرا در باره هرکدام ازین شعرا ویژگی برجسته ای وجود دارد که انتخاب یکی ممکن است این سوال را به وجود بیاورد که چرا دیگری نه. سابقه انقلابی شهریار و خدمات او در طول دفاع مقدس مشخص است و از طرفی شعر او در میان معاصران شعری بی نقص است که در تمام حوزه های ادب فارسی نیز قلم فرسایی کرده و بر همه قالب ها مسلط بوده است. لذا من این روز را پیشنهاد دادم که خوشبختانه تصویب هم شد.

وی با بیان اینکه مهلت ارسال آثار به پایان رسیده است یادآور شد: برنامه همایش برای استاد شهریار در یه روز25،26 و27شهریورماه برگزار خواهد شد که روز 25مربوط به جایزه ادبی است و 26و27 شهریور کنگره است.

502
کد خبر: 332669

وب گردی

وب گردی