رئیس انجمن پزشکان کودکان با توصبه به والدین برای قرار ندادن مواد شوینده به ویژه سفیدکننده‌ها در لیوان، سوختگی و سوراخ شدن مری را ناشی از خوردن این مواد عنوان کرد.


به گزارش ایسکانیوز و به نقل از فارس غلامرضا خاتمی، با بیان اینکه خوردن مواد شوینده و لوله‌بازکن‌ها بین کودکان شایع است گفت: برخی مواد شوینده مانند وایتکس به صورت تصادفی توسط کودکان خورده و موجب سوختگی مری و سوراخ شدن آن می‌شود.

او افزود: مصرف این مواد می‌تواند مشکلات عدیده‌ای را برای کودک ایجاد کند که مهم‌ترین آن تنگی مری است.

این فوق تخصص گوارش کودکان تاکید کرد: استفراغ، بی‌اشتهایی، دل‌درد، آب‌ریزش دهان و بی‌تابی جزو علائم کودکانی است که مواد شوینده مصرف کرده‌‌اند. در واقع دل درد و استفراغ جزو علائم اولیه است که در طی آن کودک به علت التهاب و سوختگی مری از غذا خوردن امتناع می‌کند هرچند ممکن است بتواند مواد آبکی را بخورد.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران ادامه داد: کودکانی که می‌توانند صحبت کنند پس از خوردن این مواد به والدین خود می‌گویند که مواد شوینده خورده اند اما کودکانی که هنوز به مرحله تکلم نرسیده‌اند نمی‌توانند این مسئله را ابراز کنند.

رئیس انجمن پزشکان کودکان گفت: توصیه می‌‌شود والدین مواد شوینده به ویژه سفیدکننده‌ها را که ظاهری شبیه آب دارند از دسترس کودکان خارج کرده و از قرار دادن آنها در لیوان و ظروف غذا بپرهیزند. همچنین در صورت بلع این مواد باید کودک را به نزدیک‌ترین مرکز درمانی برسانند تا اقدامات درمانی لازم انجام شود.
105105

کد خبر: 334464

وب گردی

وب گردی