وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه رویکرد المپیادهای ورزشی درون مدرسه‌ای یک رویکرد بومی است، گفت: موفق شده‌ایم با اجرای المپیادهای ورزشی درون مدرسه‌ای حتی در روستاهای کوچک و با کمترین امکانات تا حدودی از فقر حرکتی دانش‌آموزان بکاهیم.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از ایسنا، علی اصغر فانی در نشست شورای عالی تشکیلاتی دوم المپیاد ورزشی درون مدرسه‌ای که در وزارت آموزش و پرورش برگزار شد،‌ با بیان اینکه آموزش و پرورش به عنوان نهادی که متولی تربیت بیش از 13 میلیون دانش آموز که آینده‌ کشور را رقم می‌زنند فعالیت می‌کند اظهار کرد: آموزش و پرورش در همه کشورهای دنیا به عنوان نهاد متولی تربیت نیروی انسانی کشور شناخته شده است.

وی افزود: همه ما زمانی دانش آموز بودیم و این دوره را درک کرده‌ایم. دانش آموزان ما قرار است 20 سال آینده امور کشور را به دست بگیرند و در زمینه‌های مختلف عهده‌دار مسئولیت‌هایی باشند و ما موظفیم در تامین تندرستی و سلامت آنها در قالب نظام تعلیم و تربیت و درون مدرسه گام برداریم.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه دانش آموزان در مدرسه باید تمرین کنند و سلامتشان را که نعمت الهی است حفظ کنند، گفت: در سند تحول نظام آموزشی که یک سند بالادستی است توسط مقام معظم رهبری و رئیس جمهور به عنوان مهمترین سند برای آموزش و پرورش معرفی شده و در سیاست‌های کلی برنامه ششم توسعه نیز که از سوی مقام معظم رهبری ابلاغ شد به عنوان منبع اصلی تنظیم برنامه‌ها معرفی شده است. در این سند شش ساحت تربیتی مطرح است که ساحت تربیت بدنی و سلامت از جمله آنهاست.

فانی ادامه داد: ما در سند تحول بنیادین به دنبال تربیت چند بعدی دانش آموزان هستیم تا همانگونه که گفته شد یکی از آن ابعاد تربیت بدنی، تندرستی و سلامت است.

وی گفت: متاسفانه در برنامه درسی توانسته‌ایم دو ساعت به تربیت بدنی اختصاص دهیم که البته کافی نیست. برنامه درسی محدودیت‌هایی را برای ما دارد که آن سقف ساعات تحصیل دانش آموزان است.

فانی با بیان اینکه برای جبران کمبود ساعت درس تربیت بدنی، فعالیت المپیادهای ورزشی درون مدرسه‌ای از سوی معاونت تربیت بدنی آموزش و پرورش تدوین و به مرحله اجرا درآمد گفت: با این فعالیت که یک مکمل ساعت درس تربیت بدنی است توانستیم تحرک بدنی دانش آموزان را فزایش دهیم و اقدام مهمی در راستای تحقق تربیت بدنی و سلامت برداریم.

وی با اشاره به اینکه آمارهای ما حاکی از آن است که سال گذشته حدود 3.5 تا 4 میلیون دانش آموز در المپیادهای ورزشی درون مدرسه‌ای شرکت کرده‌اند، گفت: بدیهی است که حضور دانش آموزان در این فعالیت‌ها زمینه‌هایی را برای ورزش قهرمانی فراهم می‌کند و ما را به سمت شناخت استعدادها و تربیت دانش آموزان قهرمان هدایت می‌کند؛ به عنوان مثال ما تجربه موفقی در تیم والیبال داریم و دانش آموزان ما بوده‌اند که با تلاش بیشتر به تیم ملی والیبال ورود پیدا کرده‌اند و توانمندی‌های خود را نشان دادند.

وزیر آموزش و پرورش افزود: به نظر می‌رسد جامعه ورزش کشور می‌تواند از ظرفیت آموزش و پرورش کمال بهره برداری را داشته باشد. توسعه مشارکت‌ها از جمله وظایف ماست و ما اولین تفاهم نامه‌ای که با دستگاه‌ها امضا کردیم با وزارت ورزش بود و باب همکاریهای فراوانی را گشود. بخشی از مندرجات این تفاهم نامه عملیاتی شده و بخشی باقی مانده است که در دست پیگیری است.

فانی با بیان اینکه مدارس ورزش می‌توانند در شناخت استعدادها و تقویت آنها و تبدیل ورزش همگانی به ورزش قهرمانی موثر باشد گفت: رویکرد المپیادهای درون مدرسه‌ای یک رویکرد بومی است و مدارسی داشتیم که در روستاها و با چند دانش آموز و کمترین امکانات توانستند المپیادها را برگزار کنند و ما موفق شدیم از فقر حرکتی تا حدودی بکاهیم.

فانی تاکید کرد: ظرفیت آموزش پرورش برای استفاده از کمک سایر دستگاه‌ها در ساحت‌های مختلف تربیتی به خصوص تربیت بدنی باز است و امید است بتوانیم از این همکاری‌ها حداکثر استفاده را داشته باشیم.

20104
کد خبر: 335164

وب گردی

وب گردی