کتاب «روشنای علم» شامل بیانات و تأکیدات مقام معظم رهبری درباره اهمیت علم و تولید علم در جامعه، طی مراسمی با عنوان «روز ایران» در نمایشگاه کتاب مسکو رونمایی شد.
به گزارش ایسکانیوز، مراسم فرهنگی روز ایران در نمایشگاه کتاب مسکو بعد از ظهر روز شنبه ۱۴ شهریور مصادف با ۵ سپتامبر در محل غرفه ایران در این نمایشگاه برگزار شد.

در این مراسم سیدعباس صالحی معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، رضا ملکی رایزن فرهنگی ایران در مسکو، الکساندر پروخانوف فیلسوف و نویسنده معاصر روسیه، مهدی سنایی سفیر جمهوری اسلامی ایران در مسکو و جمعی از مردم و اصحاب فرهنگ و هنر روسیه در شلوغ ترین روز نمایشگاه کتاب مسکو، حضور داشتند.

در ابتدا گروه موسیقی نغمه به اجرای زنده موسیقی بندری در محل غرفه پرداخت. امیر مسعود شهرام نیا رئیس موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران نخستین سخنران این مراسم بود که ضمن خیر مقدم به مهمانان ایرانی و روسی، گفت: برنامه امروز به مناسبت مهمان ویژه بودن ایران در این دوره از نمایشگاه برگزار شده است. از مسئولان نمایشگاه مسکو و آژانس فدرال چاپ و نشر روسیه، به مناسبت فراهم آوردن شرایطی برای برگزاری این حضور تشکر می‌کنم.

مهدی سنایی سفیر جمهوری اسلامی ایران در روسیه نیز در سخنانی گفت: من هم به نوبه خود حضور شما را محترم بر می‌شمارم. نمایشگاه کتاب و این جمعیت، نشان از آن دارد که فرهنگ کتاب و کتابخوانی با وجود گسترش شبکه‌های اجتماعی حفظ شده است و در روسیه و ایران برای کتاب و کتابخوانی ارزش گذاشته می‌شود.

وی ادامه داد:‌ این نمایشگاه کتاب و اینگونه اقدامات پلی است که مردم دو کشور و دو تمدن بزرگ ایران و روسیه را به هم مرتبط می‌کند. اینجا نویسندگان مشهور و فرهیختگان برجسته‌ای حضور دارندو می‌توان هنرمندان بنامی را در این جمع شاهد بود. هم‌چنین در این جمع همکارانی از جامعه روسیه و نویسندگان برجسته‌ای روسی حضور دارند.

1820484

سفیر جمهوری اسلامی ایران در روسیه به رونمایی از کتاب «روشنای علم» در این مراسم اشاره کرد و گفت:‌ این کتاب انعکاس‌دهنده دیدگاه‌ها و فرمایشات رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران در حوزه علم است که از نظر ما بر اهمیت این رویداد فرهنگی خواهد افزود.

پروخانوف فیلسوف و نویسنده برجسته روس هم در ادامه مراسم روز ایران در نمایشگاه مسکو شرکت در این مراسم را مایه افتخار خود دانست و گفت:‌ افتخار بزرگی نصیب من شده است که در مراسم رونمایی کتاب رهبر انقلاب ایران حاضر باشم. اندیشه‌های نابی از ایشان در این کتاب منتشر شده است که این آیات قرابت زیادی با آیات قرآن دارد. مردم کشور ما به یک غذای روحی و معنوی نیاز دارند و این کتاب برای مردم من مفید خواهد بود. ایران مبتنی بر علم و دین سیاستگذاری می‌شود. رهنمودهای ارزشمند آیت‌الله خامنه‌ای می تواند راهنمای خوبی برای مردم ما و پیروان مذهب‌های کشور ما باشد تا برای هدایت کشور خود از این رهنمودها بهره ببرند. این تصمیمات و توصیه‌‌ها مبتنی بر ارزش‌های اخلاقی و علمی است و از این جهت قابل اعتنای جدی است.

وی افزود:‌ من در تهران برای شرکت در یکی از بزرگترین مراسم‌ها حاضر شدم. در آن مراسم بزرگان و رهبران جهان اسلام به همراه ایشان حاضر بودند. رهبران انقلاب‌های منطقه حضور داشتند. اما حضور رهبر ایران مرا تحت تاثیر عمیق قرار داد. در واقع در این مراسم دو نفر سخنرانی داشتند، یکی احمدی‌نژاد و یکی دیگر مقام معظم رهبری. احمدی‌نژاد در صحبت‌هایش تنها یک نظم خاص ادبی داشت، اما سخنان آیت‌الله خامنه‌ای در ترازی تئوریک و عالی بود. در تراز شکل‌گیری یک انقلاب و چگونگی هدایت و رهبری آن تحلیل‌های عمیقی ارائه می‌دادند. این برای من بسیار شگفت‌انگیز بود.

پروخانوف افزود:‌ امروز روابط جمهوری اسلامی ایران و روسیه در حال رشد و توسعه هستند و ابتکاراتی از دو جانب در حال گسترش و تعمیق است. امروز این کتاب بعد از رونمایی در کرملین هم مورد مطالعه قرار خواهد گرفت و رجال سیاسی و علمی روس این کتاب را مورد بررسی قرار خواهند داد و با آیات الهی مأنوس خواهند شد.

502
کد خبر: 336410

وب گردی

وب گردی