اخترشناسان با مطالعه پدیده‌های نجومی گرانشی می‌توانند تصویر بهتری از ساختار جهان بدست دهند،  و برای رسیدن به این هدف به ابزارهای دقیق فضایی نیاز دارند. آژانس فضایی اروپا در نظر دارد تا ماه مارس آینده با راه‌اندازی یک ره‌یاب جدید به کمک این گروه از محققان بیاید.

دانشمندان سالیان زیادیتنها از زمین به مطالعه امواج گرانشی میپرداخته‌اند،و  بخت این را که از فضا به مطالعه این امواج بپردازند را تا بحال نداشته‌اند،  و این فضای بیرونی  است که سیاهچاله‌ها و سایر اشیایی که فضازمان را برهم می‌ریزند در آن وجود دارد. ولی حالا  آژانس فضایی اروپا گامی را در جهت رسیدن به این هدف برداشته است. آن‌ها  یک ماشین ره‌یاب به نام لیزا(LISA) را برای ارسال آماده کرده‌اند، که توانایی ادامه بقا در فضا برای اندازه‌گیری امواج گرانش را دارد. با آغاز فعالیت ره‌یاب در ماه مارس،ماشین در ابتدا به اندازه‌گیری پدیده‌های گرانشی نمی‌پردازد.  بلکه در ابتدا برای اینکه نشان دهد واقعا یک ماشین نمایشگر گرانش هست، باید بتواند  تغییر بسیار جزئی (در ابعاد پیکومتر) بین دو جرم آزمایشی در فضاپیما را تشخیص دهد.

به شرط آنکه آزمایش به خوبی پیش برود ره‌یاب سفر بسیار طولانی خود را آغاز خواهد کرد. اما یک نمایشگر کامل گرانش تا سال 2034 برای پرتاب آماده نخواهد شد و یک نسل کامل تا آن زمان به تکامل آن دست خواهند زد. زمانی که ماشین نهایی آماده شود اخترشناسان بسیار خوشحال خواهند شد، چراکه در حال حاضر به خاطر مزاحمت کهکشان‌های نزدیک دانشمندان نمی‌توانند انرژی پدیده‌های بحرانی فضایی مانند به هم‌پیوستن سیاهچاله‌های بسیار عظیم را مطالعه کنند. با یک نمایشگر گرانش در فضای بیرونی، میتوان این داده‌های غیر ضروری را حذف کرد و مفهومی بهتری از جهان بدست داد.

منبع: انگجت

20103
کد خبر: 338519

وب گردی

وب گردی