نرخ ازدواج جوانان در کشور رو به کاهش است و آمارها از صعودی بودن رشد طلاق در کلان شهرها خبر می دهند.در واقع می توان گفت،تغییر سبک زندگی باعث شده تا ایرانی ها دیگر مثل گذشته به ازدواج و فرزند آوری اهمیت ندهند.
به گزارش شهرخبر، این در حالی است که ازدواج و فرزند دار شدن از قدیم الایام در جامعه ایرانی پسندیده شمرده می‌شد. بعد از ورود اسلام به ایران نیز این مساله تقویت شد تا جایی که پیامبر اکرم (ص) ازدواج را باعث کامل شدن دین دانستند و فرزند هم برکت خانواده به حاب می‌آمد. برکتی که روزی خود را به همراه می‌آورد و دغدغه‌ای برای خانواده‌ها نداشت.


این روز‌ها اما با تغییر سبک زندگی‌ها هم ازدواج سخت و تجملاتی شده است و هم زوج‌های جوان به فرزند آوری تمایلی ندارند تا جایی که هشدار‌ها در باره کاهش جمعیت نسل جوان جدی شده است.

به همین دلیل است که در چند ماه اخیر تشویق به فرزند آوری این روز‌ها ورد زبان همه شده است از وکلای ملت گرفته تا جامعه‌شناسان و سیاسیون و مبلغین مذهبی.

در واقع می‌توان گفت عملا از‌‌ همان زمانی که مقام معظم رهبری نسبت به کاهش جمعیت جوان در کشور اظهار نگرانی کردند هشدار‌ها درباره نرخ ازدواج و فرزند آوری در کشور جدی‌تر شد.

با این حال جمعیت ایران رو به کاهش است و هشدار‌ها در این خصوص از مدت‌ها پیش آغاز شده است. با این حال اما با وجود همه تمهیدات دولت و مجلس برای باروری خانوار‌ها، از جمله ممنوعیت وازکتومی و راههای پیشگیری از بارداری و اعلام رایگان شدن زایمان طبیعی و دادن کمک هزینه برای فرزند چهارم به بعد، باز هم آمار باروری چندان مناسب نیست و از طرفی سقط جنین نیز زیاد است.

farhangnews_136388-392786-1438249319

3.5 سال میانگین فاصله ازدواج تا تولد فرزند در کشور


به تازگی نیز، معاون دفتر سلامت جمعیت وزارت بهداشت گفت: در حال حاضر میانگین فاصله ازدواج تا تولد فرزند در کشور، حدود سه و نیم سال  است  و باید این فاصله کاهش یابد.
"محمد اسلامی " در نخستین همایش تبیین سیاست های کلی جمعیت در راستای ارتقاء نرخ باروری کلی مبتنی بر سلامت مادر و کودک در ارومیه  گفته: بر اساس بررسی های صورت گرفته در برنامه ششم توسعه جمعیت 75 میلیونی ایران تا پایان سال 99 به 84 میلیون و 120 هزار نفر می رسد.


او برای برخورداری از جمعیت سالم و با ثبات توجه به ابعاد کمی وکیفی ضروری است، گفته: بایستی سیاست های جمعیتی در ابعاد کمی و کیفی توسط دستگاه های اجرایی و سازمان های ذیربط به طور مستمر رصد شود.


0bc14bea5905509990462bc585a5b187_XL


بیش از 11 میلیون زوج جوان در آستانه ازدواج


به گفته وی، درحال حاضر بیش از 11 میلیون زوج جوان در آستانه ازدواج قرار دارند و بخش قابل توجهی از آنان در حال پشت سر گذاردن سنین مناسب باروری هستند.


او بابیان اینکه سن ازدواج در جوانان 4 تا 6 سال افزایش یافته است، گفته: اگر میانگین سن ازدواج دوسال کاهش پیدا کند نرخ باروری بالاتر از 2 خواهدبود.


اسماعیل مطلق تاکید کرده:: براساس سرشماری سال 90 میزان باروری کلی در کشور 1.8 و در استان آذربایجان غربی 2 بوده که کمتر از سطح جانشینی است.


او  گفته : بر اساس بررسی های انجام شده سن ازدواج و تاخیر در ازدواج نقش مهمی در کاهش نرخ باروری دارند.


آمارها چه می گویند؟
طبق بررسی‌ها در وزارت بهداشت، سالانه یک میلیون و ۸۰۰ تولد وجود دارد یعنی در واقع یک و میلیون ۸۰۰ هزار خانم در سال باردار می‌شوند اما آمارسال ۹۱ نشان می‌دهد که یک میلیون و ۴۰۰ هزار نوزاد سالم به دنیا آمده است و ۴۰۰ هزار کودک با سقط عمدی یا غیر عمدی یا مرده زایی از بین رفته‌اند.

این توصیه‌ها و هشدار‌ها اما در حالی است که رئیس مرکز آمار ایران با اشاره به نرخ باروری ۸/۱ درصدی در کشور، گفته: اگر این روند ادامه یابد در ۲۰ سال آینده جمعیت کشور به ۹۰ میلیون نفر و نرخ رشد جمعیت به صفر می‌رسد.

با این حال اما به نظر می‌رسد طرح‌های تشویقی دولت برای فرزند دار شدن مردم کافی نیست و مشکلات اقتصادی مردم برای بچه دار شدن با این طرح‌ها بر طرف نشده است.

مشکلاتی که می‌توان گفت دلیل اصلی بسیاری از خانواده‌ها برای عدم فرزند آوری هستند چرا که هزینه نگهداری یک بچه از خوراک و پوشاک گرفته تا هزینه‌های مربوط به بهداشت و تحصیل؛ آنقدر سر به فلک می‌کشد که فکر فرزند دار شدن رابرای بسیاری از زوج‌های جوان به رویایی دور تبدیل می‌کند.

هر چند دولت و در کنار آن مجلس تلاش خود را برای افزایش نرخ فرزند آوری آغاز کرده‌اند اما نکته اینجاست که همه این تمهیدات به بعد از ازدواج باز می‌گردد و این در حالی است که بسیاری از جوانان برای مرحله اول یعنی ازدواج با مشکلات عدیده‌ای مواجه هستند.


139302141502454782677814


گرانی مسکن، بیکاری و مهریه بالا و جهیزیه گران همه و همه باعث شده تمایل جوانان به ازدواج کم شود تا جایی که معاون ساماندهی امور جوانان وزیر ورزش و جوانان به تازگی اعلام کرده: «درحال حاضر بیش از ۱۰ میلیون جوان ایرانی مستعد و دارای شرایط ازدواج هستند اما به‌صورت مجردی زندگی می‌کنند» و به این ترتیب وقتی ازدواجی نباشد از فرزند آوری خبری نیست هر چند زایمان رایگان باشد یا وازکتومی ممنوع شود!

از سوی دیگر، فرزندآوری با توجه به وضع مالی طبقه‌های پایین دست جامعه ایران به یک مشکل جدی تبدیل شده است چرا که آمدن فرزند مساوی است با سخت‌تر شدن چرخاندن چرخ زندگی و شاید ایجاد امکانات تحصیلی رایگان، بهداشت و درمان رایگان، دادن کمک هزینه‌های واقعی و حل کردن مشکل مسکن بتواند، خانوار‌ها را به داشتن فرزند ترغیب کند.

105105

کد خبر: 339335

وب گردی

وب گردی