فهرست نامزدهای مرحله اول جایزه ادبی «گیلر» 2015 بدون نامی از «مارگارت اتوود» داستا‌ن‌نویس کانادایی اعلام شد.
Margaret-Atwood-010

به گزارش ایسکانیوز، جایزه 100 هزار دلاری «گیلر» کانادا فهرست نامزدهای اولیه خود را منتشر کرد، اما نامی از مارگارت اتوود معروف‌ترین نویسنده کانادایی و چهره‌های دیگری چون «نینو ریچی» و «لارنس هیل» به میان نیامد.
در این دوره «آندره الکسیس» با کتاب «15 سگ» که پیش‌تر در سال 1997 هم نامزد «گیلر» شده بود و امسال به فهرست نهایی جایزه کتاب «تورنتو» راه پیدا کرده، در کنار نویسندگانی چون «مایکل کریستی» نویسنده «اگر بیافتم، اگر بمیرم» قرار گفته است. کریستی سال 2011 هم با رمان اولش به این فهرست راه پیدا کرده بود.
به گزارش گاردین، «راشل کاسک» با رمان «چکیده»، «الکسس هاولی» نویسنده «با صداقت تمام بی‌هیچ دروغی»، «مارینا ایندیکات» با «نزدیک هیو» و «کانی گالت» با دومین رمانش «زیبا» از دیگر نامزدهای جایزه ادبی «گیلر» هستند.
«خانواده وینتر» نوشته «مکیفورد جکمن» و رمان « Undermajordomo Minor » از «پاتریک دوویت» هم از آثار برگزیده این دوره هستند. دوویت از نویسندگان جوان و صاحب‌نام کانادایی است که در سال 2011 هم با وسترن طنزآلود «برادران سیسترز» به این فهرست راه یافت.
«آرویدا» نوشته «سموئل آرچیبالد» که از زبان فرانسوی ترجمه شده، مجموعه داستان کوتاه «اعتماد به نفس» راسل اسمیت، «مارتین جان» رمانی از «آناکانا شوفیلد» و «خیالبافی فرشته‌ها» به قلم «هیتر اونیل» از دیگر کتاب‌های نامزدشده برای «گیلر» 2015 هستند.
نامزدهای نهایی این جایزه روز پنجم اکتبر و برنده نهایی دهم نوامبر در تورنتو معرفی می‌شوند. به برنده این جایزه مبلغی 100 هزار دلاری و به هر یک از پنج نامزد نهایی 10 هزار دلار اعطا می‌شود.
جایزه «گیلر» که هرساله با حمایت «اسکاتیا بانک» برگزار می‌شود، طی دو دهه اخیر به یکی از مهم‌ترین جوایز آمریکای شمالی تبدیل شده است. این جایزه‌ کانادایی در سال 1994 توسط «جک رابینودیچ»، تاجر اهل تورنتو، برای بزرگداشت نام همسرش «دوریس گیلر»، ویراستار و روزنامه‌نگار، راه‌اندازی شد و هرساله به بهترین رمان و یا مجموعه داستان‌ کوتاه کانادایی تعلق می‌گیرد که به زبان انگلیسی در سرتاسر این کشور منتشر شده باشد.
هدف از راه‌اندازی این جایزه‌ ادبی توجه بیش‌تر به ادبیات کانادایی بود. این جایزه در سال 2005 از سوی «اسکاتیا بانک» مورد حمایت توأمان قرار گرفت. از چهره‌های سرشناسی که پیش‌تر جایزه «گیلر» را از آن خود کرده‌اند، می‌توان به «مارگارت اتوود»، «اسی ادوگیان»، «آلیس مونرو» و «مایکل اونداجی» اشاره کرد.
503/503
کد خبر: 340869

وب گردی

وب گردی