کتاب «دگرگونی ها»ی  ژان ماری گوستاو لوکلزیو نویسنده معاصر فرانسوی به زودی از سوی انتشارات نیلوفر منتشر می شود.
به گزارش خبرنگار ادبیات ایسکانیوز، لوکلزیو متولد سال ۱۹۴۰ و نویسنده معاصر فرانسوی است. اولین اثر او رمان بازجویی در سال ۱۹۶۳ جایزه «رنودو»  را به خود اختصاص داد همچنین جایزه نوبل ادبیات سال ۲۰۰۸ میلادی از سوی آکادمی سلطنتی سوئد به او تعلق گرفت. در بیانیه آکادمی سلطنتی سوئد، ژان ماری گوستاو لوکلزیو به عنوان «نویسنده راه های نو، ماجراهای شاعرانه و شور و احساس، و کاشف انسانیت در فراسو و بطن تمدن حاکم» ستوده شده است.  «تب»، دادخواست، موندو، ماهی طلایی، از جمله رمان های منتشر شده این نوبلیست در ایران هستند.

0B3A806F-F166-487F-9701-469FEC13BC14_w640_r1_s

از این نویسنده پیش از این از سوی انتشارات نیلوفر کتاب های «آفریقایی» و «ترجیح گرسنگی»  از این نویسنده منتشر شده بود. دگرگونی از سوی انتشارات نیلوفر و با ترجمه مرتضی عسگری به زودی راهی بازار نشر خواهد شد.

«قرن روشنایی» کارپانتیه، نویسنده ای که موسیقی می دانست!

از دیگر کتاب های این انتشارات که به تازگی منتشر شده است می توان به قرن روشنفکری اثر آلخو کارپانتیه اشاره کرد. زبان اصلی این رمان اسپانیایی است و حبیبی برای چاپ مجدد این رمان ترجمه قبلی‌اش را با ترجمه‌های فرانسه و انگلیسی مطابقت داده و می‌توان گفت دوباره دست به ترجمه این اثر زده است.

حبیبی در پیشگفتار کوتاهش برای چاپ جدید این رمان درباره انتخاب عنوان جدید کتاب، «قرن روشنفکری»، به این مسئله اشاره کرده که ترجمه لغت به لغت عنوان اصلی «قرن روشنایی‌ها» است: «بر سر ترجمه نام این قرن یا عصر بحث بسیار است که من صلاحیت ورود به آن را ندارم.»

کارپانتیه که تباری فرانسوی-روسی دارد در ١٩٠٤ در هاوانا متولد شد و خیلی زود به عرصه مطبوعات وارد شد. او در ابتدای جوانی‌اش به سردبیری مهم‌ترین مجله آن زمان کوبا رسید و در سال ١٩٢٧ به‌دلیل فعالیت‌هایش و امضای بیانیه‌ گروهی موسوم به گروه اقلیت به زندان افتاد. سالی بعد او به پاریس رفت و در آنجا به‌همراه روبر دسنوس و آنتونن آرتو به اجرای برنامه‌های هنری و ادبی برای رادیو پرداخت. بعد از پیروزی انقلاب کوبا به رهبری کاسترو، کارپانتیه به کشورش برگشت. کارپانتیه پیش از آنکه داستان‌های مهم خود را بنویسد در عرصه موسیقی فعال بود و اولین تاریخ موسیقی کوبا را نوشت و نیز قطعاتی برای باله و اپرا کمیک ساخت.

115093-004-13B16FAE

 

در بین آثار کارپانتیه، چهار رمان او آثاری مهم به شمار می‌روند که عبارتند از: «این جهان خاکی»، «مرز جدایی آب‌ها»، «شکار آدم» و «قرن روشنفکری». حبیبی درباره کارپانتیه و آثارش توضیحاتی در ابتدای رمان نوشته که در بخشی از آن آمده: «کارپانتیه میان داستان‌نویسان بزرگ ویژگی‌هایی یگانه دارد. ازجمله به سبب آنکه در جزیره بزرگی از مجمع‌الجزایر آنتیل، در عرصه رویارویی دو شاخه بزرگ فرهنگ اروپایی، یعنی فرهنگ آنگلوساکسن از شمال و فرهنگ اسپانیایی از جنوب به دنیا آمده است. اما این اروپای نمادین به دو جهان دیگر نیز پشت داده است یکی جهان هندیشمردگان، یعنی بومیان آمریکا و دیگری عالم سیاهان، که از دوران برده‌داری از آفریقا به آنجا آورده شده‌اند و حامل روح شگفت‌آور جنگل‌های طبیعی قاره ساحت و کرانه شط‌های عظیم پررمز و رازند. کیفیت جهان‌شمولی فکر کارپانتیه که آثارش نماینده آن‌اند از همین‌جاست».

«ماه الماس» حاصل حقوق خواندن یک نویسنده!

کتاب دیگری که اخیرا از سوی نشر نیلوفر منتشر شده «ماه الماس» نام دارد.  ماه الماس رمانی است که تی.اس. الیوت  آن را «نخستین و بزرگترین رمان پلیسی انگلیسی» می داند. این رمان نوشته ویلکی کالینز رمان‌نویس، نمایشنامه‌نویس و نویسنده داستان‌های کوتاه انگلیسی است که در سال ۱۸۲۴ در لندن به دنیا آمد.او در دانشگاه حقوق خواند اما در زندگی نان این پیشه را نخورد. با این حال از دانشی که در دانش حقوق اندوخته بود در نوشتن آثارش بهره برد. خوانندگان عصر ویکتوریا که کم کم از ادبیات سیاسی و اجتماعی دل زده و رویگردان می‌شدند از نوشته‌های این نویسنده بسیار استقبالکردند. نخستین رمان انتشاریافته کالینز، «آنتونینا» رمانی تاریخی که زمان و جای رویدادش روم باستان بود، در ۱۸۵۰ از چاپ درآمد.

Wilkie-Collins

کالینز پس از آن رمان‌های دیگری نوشت که از میان آنها دو رمان «زن سپیدپوش» (۱۸۶۰) و «سنگ ماه» (۱۸۶۸) برای او نام آوری بسیار آوردند و خواننده‌های فراوان یافتند. نقادان، کالینز را نوآورندهٔ داستان‌های پلیسی نو می‌دانند. از نظر آنها «سنگ ماه» برجسته‌ترین نمونهٔ این ژانر و «گروهبان کاف» (یکی از شخصیت‌های همین نوشته) نخستین کاراگاه حرفه‌ای است که در ادبیات چهره نموده‌ است.  در نوشته‌های کالینز حالت آویختگی بر دلهره و ترس چیرگی دارد. کالینز صحنه‌های دلهره‌آور و رازآمیز را با ظرافتی بیش از نویسندگان هم زمان خود در داستان میگنجاند. سنگ ماه دارای پیرنگی کامل است که نویسنده، این داستان رازآمیز را با شیوایی و با آهنگی شاعرانه بیان می‌کند.

502
کد خبر: 341542

وب گردی

وب گردی