رییس انجمن بیهوشی و مراقبت های ویژه کشور گفت: تا 10 سال اخیر 80 درصد بیماران بستری در بخش آی سی یو دچار مشکل و عفونت های شدید می شدند اما خوشبختانه در زمان حاضر وضعیت بهتری داریم.


به گزارش ایسکانیوز به نقل از روابط عمومی انجمن بیهوشی ومراقبت های ویژه کشور، دکترمحمد مهدی قیامت درآستانه برگزاری دوازدهمین کنگره بین المللی بیهوشی ،مراقبت های ویژه و درد ایران گفت: خوشبختانه درحال حاضر با توجه به افزایش استانداردهای مراقبتی، افزایش تخت های آی سی یو، توجهات وزارت بهداشت وافزایش آموزش مراقبت های ویژه شاهد بهبود شرایط و نزدیک شدن به استانداردهای مربوط به مراقبت در بخش های آی سی یو و بالطبع عفونت های بیمارستانی در تهران و مراکز استان ها هستیم.


او گفت: البته ما هر چه از مرکز دور می شویم این مشکلات را به ویژه در مناطق دور افتاده بیشترملاحظه می کنیم که باید برای این مراکز نیز فکری اساسی کرد و چاره ای جدی اندیشید.


او ترومبا آمبولی را مرگ خاموش دانست و گفت: بحث ترومبا آمبولی در تمام دنیا جدی است و شاید جزء یکی از مهم ترین اولویت های مراقبت پیشگیری و درمان است.


معاون آموزشی و پژوهشی نظام پزشکی تهران گفت: تمام بیمارانی که بستری اند یا دچار برخی بیماری های زمینه ای هستند مستعد ترومبا آمبولی اند؛ به همین دلیل در تمام دنیا با تدوین راهنماهای بالینی خیلی قوی توسط افراد سرشناس و با تجربه، روش های پیشگیری از آن را هر سال به صورت دستورالعمل های خیلی مفصل تدوین و اعلام می کنند.


به گفته او، ایران جزء اولین کشورهای منطقه است که به همت انجمن بیهوشی و مراقبت های ویژه طی چهار سال اخیر ، نخستین گایدلاین (راهنمای بالینی) دراین زمینه را تدوین کرده که خیلی هم تأثیرگذار بوده و از آن استقبال خوبی نیز شده است.


ترومبا آمبولی به معنای تشکیل لخته در درون رگ خونی و سپس حرکت آن از طریق رگ به محل دیگر و مسدود کردن رگ در محل جدید است. در ترمبا آمبولی، انسداد رگ در بافت هدف موجب بروز اختلال در عملکرد آن می شود. شایع ترین محل ایجاد لخته در رگ های خونی ساق است و شایع ترین محل انسداد رگ در عروق ریوی است.
ترمبا آمبولی می تواند موجب انسداد عروق مغز، دستگاه گوارش و کلیه هم بشود. منشا لخته خون ممکن است در ورید یا شریان باشد.


دوازدهمین کنگره بین المللی بیهوشی،مراقبت های ویژه و درد ایران از31شهریورتاسوم مهر94در مرکزهمایش های پژوهشگاه وزارت نیروبرگزارمی شود.


20104

کد خبر: 341665

وب گردی

وب گردی