وزرای خاجه ایران و هلند صبح امروز با یکدیگر در تهران دیدار و گفتگو کردند.

به گزارش ایسکانیوز، محمد جواد ظريف در نشست خبری پس از دیدار با برت کوئندرس همتای هلندی خود اظهار داشت: در ديدار با همتاي هلندي خود بر توسعه روابط دوجانبه درباره نفت و انرژي ، مديريت منابع آب و کشاورزي صحبت هاي خوبي انجام شد. اميدوارم اين سفر باعث توسعه همکاريهاي ايران و هلند شود.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان ادامه داد:  در حوزه سیاسی توافق کردیم تعاملات دو کشور ادامه پیدا کند من جمله بحث حقوق بشر و مواد مخدر و موضوعات منطقه ای در این دیدار در دستور کار قرار داردیم.

وی به روابط فی مابین میان ایران و هلند اشاره و تصریح کرد: ما دارای روابط طولانی با یکدیگر هستیم و ارتباطات گسترده سیاسی بین ایران و هلند وجود دارد و امروز این امکان است با عبور از مشکلات گذشته به روابط بازگردیم و خوشحالم پس از چهارده سال وزیر خارجه هلند به ایران آمدند.

وزير خارجه هلند با ابراز خرسندی از حضور خود پس از 14 سال به ایران گفت:  در مذاکره امروز با آقاي ظريف ديدگاههاي مشترک را مورد بررسي قرار داديم و  در واقع در صدد توسعه همکاريهاي اقتصادي با ايران هستيم.

وی با بیان اینکه جمع بندي مذاکرات هسته اي را به فال نيک مي گيريم،گفت: توافق هسته ای را به دولت ایران تبریک می گویم و تصمیم گرفتیم مشارکت های سیاسی خود را با ایران گسترش دهیم و روابط دیپلماتیک طولانی با ایران داریم و این سفر جهت افزایش روابط سیاسی، اقتصادی و فرهنگی است.

 ظریف بیان داشت: هلند به عنوان رئیس دوره ای اتحادیه اروپا در شش ماه آتی نقش مهمی در اجرای تعهدات اتحادیه اروپا در برجام خواهد داشت. در حوزه سیاسی توافق کردیم تعاملات دو کشور افزایش یابد. 
  
وی در ادامه این کنفرانس خبری گفت: مشکل روابط ما با آمریکا مشکل عدم اعتمادی است که مردم و دولتمردان ایران نسبت به رفتار مقامات آمریکا دارند.

وزیر خارجه کشورمان تاکید کرد: اظهارات آمریکایی ها برای راضی نگه داشتن افکار عمومی داخلی این کشور کمکی به بازگشت این اعتماد نکرده است.

وی همچنین گفت: آمادگی داریم با شرکایمان در اتحادیه اروپا تعامل داشته باشیم. موضوعات منطقه و بین المللی و نیز توسعه اقتصادی زمینه های خوبی برای همکاری فراهم می‌کنند.

ظریف در ادامه این کنفرانس خبری گفت: قبل از اجرایی شدن برجام نیز حضور گسترده بنگاه های اقتصادی در ایران آغاز شده است. تحریم ها همه غیرقانونی بودند اما دارای مسیر رو به افزایشی از سال 90 بودند اما افزایش تحریم ها از سال 92 متوقف شد. پس از اجرای توافق باید آمادگی آن را داشته باشیم که نتایج مثبت آن خود را به تدریج نشان دهد. 
 
رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان همچنین تاکید کرد: این توافق باید به عنوان یک پیروزی دیپلماتیک در نظر گرفته شود نه معامله.

کوئنداس گفت: به دنبال سیاست چند جانبه و مشارکت هستیم. وزرای انرژی و کشاورزی ایران سفرهایی به هلند داشتند و به دنبال تعمیق روابط در حوزه های اقتصادی کشاورزی و فرهنگی هستیم و در خصوص مساله مهاجرت و اوضاع سختی که در منطقه وجود دارد در جهت دستیابی به صلح و ثبات گفتگو خواهیم کرد. 

 
وزیر خارجه هلند تصریح کرد: روابط میان اتحادیه اروپایی و ایران پس از توافق بر پایه مشارکت خواهد بود. نهایت تلاشمان را انجام خواهیم داد تا این امر منجر به مشارکت بیشتر میان کشورها شود. 
 

202/201
کد خبر: 348821

وب گردی

وب گردی