نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در طرح سؤال خود از وزیر کشور در مورد عدم قاطع برخورد پلیس با تخلفات موتورسواران و سلب آرامش روانی و سلامتی مردم توسط آنها از دادستان کل کشور خواست به خاطر کم کاری نیروی انتظامی در قبال موتور‌سیکلت‌ سواران از این دستگاه شکایت کند.


به گزارش ایسکانیوز و به نقل از ایسنا، مجتبی رحماندوست در جلسه امروز مجلس پلیس راهور را مسئول انضباط خیابان ها عنوان کرد و گفت: با وجود اینکه پلیس توان کنترل موتورسیکلت‌سواران را ندارد، پس وظیفه‌ خود را در این رابطه فراموش کرده است.


او افزود: درصدی از موتورسواران متخلف به هیچ قانونی پایبند نیستند و به اندازه‌ یک وانت بار یا به اندازه یک سواری مسافر می‌زنند. من در دولت سابق هم این موضوع را به وزیر کشور تذکر دادم، اما تغییر عملی مشاهده نشده و عمر آن دولت هم قد نداد که سؤال از وزیر در این رابطه مطرح شود.


او با تأکید بر لزوم پیگیری حقوق مردم از سوی مدعی عموم گفت: از دادستان کل کشور می‌خواهیم که از نیروی انتظامی به خاطر کم‌کاری در قبال موتور سواران متخلف شکایت کند؛ متأسفانه 50 درصد تصادف ها در شهرها با موتورسیکلت است و 30 تا 40 درصد تصادفات منجر به فوت نیز مربوط به موتور سیکلت‌هاست. همچنین 5 هزار نفر در تصادف با موتور سیکلت جان خود را از دست می‌دهند.


این نماینده مجلس با بیان این که مسئولان نیروی انتظامی و پلیس راهور از تاکتیک‌های ناکارآمد برای برخورد با تخلفات موتور سیکلت‌ها استفاده می‌کنند، گفت: پاسخ وزیر به سؤال من به طور خلاصه این بود که بیشتر از این نمی‌شود با تخلفات موتور سواران برخورد کرد. این بدترین پاسخ است. اکنون در کشورهای دنیا حتی در کشورهای عقب مانده وضعیت خیلی بهتر از کشور ماست.


رحماندوست با تأکید بر اینکه حقوق مردم قابل چشم پوشی نیست گفت: من از درصد کمی از متخلفان موتورسوار که نظم خیابان‌ها را به هم ریختند شاکی‌ام و معتقدم امرار معاش نیز توجیهی برای سلب آرامش مردم نیست.


نماینده مردم تهران در مجلس با بیان این که پاسخ‌های شفاهی وزیر و گزارش‌های مکتوب او را قانع کننده نمی‌داند، گفت: پاسخ به این سؤال زمانی قانع کننده است که اصلاح عملی وضعیت موتورسیکلت‌ها در خیابان را شاهد باشیم.


او گفت: از آنجایی که در مجلس بسیاری از همکاران گلایه‌هایی از وزیر دارند مثل نمایندگان فارس که گلایه‌هایی راجع به عزل و نصب‌ها دارند فکر می‌کنم اگر سؤال من از وزیر کشور به رأی گذاشته شود، رأی نمایندگان پاسخ وزیر و من را منعکس نمی‌کند، از پاسخ‌های وزیر قانع نشدم، اما در شرایط فعلی می‌گویم قانع شدم.


در ارائه توضیحات رحماندوست درباره‌ سؤال خود تصاویری از تصادفات موتور سیکلت‌ها و تخلف های راکبین آنها در مانیتورهای مجلس به نمایش گذاشته شد.


محمدرضا باهنر نایب رئیس مجلس که اداره بخشی از جلسه علنی امروز را بر عهده داشت نیز در پایان از وزیر کشور خواست در صورتی که خلاء قانونی در این زمینه وجود دارد لایحه‌ای را به مجلس ارائه کند.


بر این اساس و با توجه به اظهارات رحماندوست مبنی بر قانع کننده دانستن پاسخ‌های وزیر سؤال او از رحمانی فضلی به رأی مجلس گذاشته نشد.


۲۰۱۰۷

کد خبر: 351160

وب گردی

وب گردی