شهر مس سرچشمه از نظر عمرانی نیاز به آبادانی ندارد اما از نظر فرهنگی و روابط اجتماعی خیلی ضعیف است. مشکل افسردگی در خانم‌های مس سرچشمه بسیار زیاد است و دلیل آن وجود کارخانه مس است. آلودگی این کارخانه حتی روی روحیه مردم تاثیر بدی گذاشته است.


به گزارش ایسکانیوز به نقل از کلید ملی، نجمه صادقی گوغری، نخستین زنی است که در شهر مس سرچشمه به عنوان عضو شورای شهر فعالیت خود را شروع کرده‌است. این دبیر زبان انگلیسی که ۳۵ سال دارد می‌گوید: بعد از معضل بیکاری مهمترین مشکل مس‌سرچشمه افسردگی زنان است. دلیل آن وجود کارخانه مس است. آلودگی این کارخانه حتی روی روحیه مردم تاثیر بدی گذاشته است. همچنین این شهر فضای بسته ای دارد و محیط منطقه هم کوهستانی است که همگی این عوامل باعث شده که مشکل افسردگی در خانمهای این شهر بیشتر دیده شود.

«مس سرچشمه»در فاصله 80 کیلومتری شهر شهربابک و از توابع شهرستان رفسنجان است. «صادقی » درباره مشکلات فرهنگی این شهر حدود ۹ هزارنفری می‌افزاید: تا پیش از سال ۱۳۹۴ حق آلایندگی به عنوان عوارض به شهرداری پرداخت می‌شد. اما الان حق آلایندگی به شهرهای پرجمعیت اختصاص پیدا کرده است و شهر مس با کمبود بودجه مواجه شده است. در ادامه مشروح آنچه در مس‌سرچشمه می‌گذرد را از زبان این زن عضو شورای شهر می‌خوانید.

بیشتر گلایه‌های مردم از شورای شهر چیست؟

اولین مشکلی که مردم برای آن به شورای شهر مراجعه می کنند معضل بیکاری است. مشکل بعدی مشکل آلودگی هوا ناشی از کارخانه مدوار که در 30 کیلومتری شهر بابک است . مردم از آلودگی های ناشی از این کارخانه شکایت خیلی زیادی دارند که با کمک آقای مهندس احمدی طرحی برای حل مشکل آلودگی این کارخانه داریم که در مرحله اجرایی است.

درآمد شهرداری مس سرچشمه از از چه منابعی تأمین می‌شود ؟

تا سال 89 حق آلایندگی براساس مسافت شهری بود و از طرف مجتمع مس سرچشمه به شهری تعلق می‌گرفت که مسافت کمتری با کارخانه داشته باشد. از سال 89 تا پایان سال 94 حق آلایندگی بر اساس جمعیت شهری بود. شهر سرچشمه در مقایسه با شهرهای اطراف جمعیت کمتری حدود 8 هزار نفر دارد و حق آلایندگی به شهرهای پرجمعیت اختصاص پیدا کرده است و شهر مس با کمبود بودجه مواجه شده است . به عنوان مثال شهر بردسیر که فاصله زیادی با مجتمع دارد حق آلایندگی خیلی زیادی دریافت می کند و این خیلی به ضرر شهر ما است. اقای مهندس سام رییس شورا چندین بار برای حل این مشکل به تهران رفتند اما نتوانستند کاری انجام دهند زیرا این قانون تصویب شده و باید منتظر باشیم که در پایان سال 94مجلس چه تصمیمی در رابطه با حق آلایندگی شهرمان خواهد گرفت. در این دوسالی که عضو شورای شهر بوده ام تاحدی مجتمع کمک کرده است و خود شهرداری هم سرمایه گذاری هایی کرده و درآمدهایی داشته است.

اگر بخواهید از مهمترین مشکلات شهر مس سرچشمه بگویید به کدام موارد اشاره می‌کنید ؟

شهر مس سرچشمه از نظر عمرانی نیاز به آبادانی ندارد اما از نظر فرهنگی و روابط اجتماعی خیلی ضعیف است. زیرا این شهر، شهری صنعتی است که اقشار مختلف با فرهنگ های گوناگون و از استان‌های مختلف در آن زندگی می کنند و بیشتر مشکل فرهنگی داریم. در این دوسال که من عضو شورای شهر بوده‌ام تمام سعی من این بود که روابط را بین خانم‌ها نزدیک کنم از طریق برنامه‌های مختلف مانند پیاده‌روی، برگزاری جشنها و کارگاه‌های ویژه خانمها.

چون یک زن هستید به فکر شهروندان زن در شهر مس‌سرچشمه افتادید یا اینکه مسائل زنان می‌طلبید که بیشتر به آن‌ها توجه کنید؟

مشکل افسردگی در خانم‌های مس سرچشمه بسیار زیاد است و دلیل آن وجود کارخانه مس است. آلودگی این کارخانه حتی روی روحیه مردم تاثیر بدی گذاشته است. همچنین این شهر فضای بسته ای دارد و محیط منطقه هم کوهستانی است که همگی این عوامل باعث شده که مشکل افسردگی در خانمهای این شهر بیشتر دیده شود. باکمک خانم شهسواری عضو پیشین شورای شهر سیرجان کارگاه‌هایی را برگزار کرده‌ایم که خیلی با استقبال خانم‌ها روبرو شد. برای شش ماه دوم هم برنامه‌هایی را خواهیم داشت. در شهر نیاز به مکان های تفریحی بیشتری داریم که تا حدودی هم اجرا کرده‌ایم مانند حوضچه‌های ماهی پارک ایرانیان. اما باز هم تأکید می‌کنم از نظر من بزرگترین مشکل شهر ما افسردگی خانم‌ها است.

خب فکر می‌کنید توانسته باشید در راستای برطرف کردن این مشکل شهروندان قدمی بردارید؟

اعضای شورای شهر ما 5 نفر هستند که از این بین 4 نفر آقا هستند. اگر در ترکیب اعضای شورای شهر خانم دیگری در کنار من بود بهتر و سریعتر می توانستم برنامه های خود را برای بانوان انجام دهم. ولی با این وجود استقبال خانمها از برنامه های من خیلی زیاد بوده است. یکی دیگر از برنامه‌های من برای خانم‌ها این است که آنها را به سمت کتابخوانی سوق دهم. در دوره‌های بعد هم اگر من عضو شورای شهر نبودم امیدوارم کسانی که می‌آیند این برنامه ها را ادامه دهند.

 شما به جز بحث کتابخوانی و توجه به مقوله فرهنگی و مشکل افسردگی چه برنامه‌هایی برای زنان دارید؟

کارگاه‌های مهارت های زندگی برگزار کرده ایم که خیلی با استقبال روبرو شد و یکی از اهداف ما از برگزاری این کارگاه‌ها این بود که خانمها را به سمت کتابخوانی سوق بدهیم. قصد داریم که در اینده یک مرکز مشاروه و روانسناسی برای خانمهای شهر داشته باشیم. همینطور مرکز گفتار درمانی هم جزو برنامه های ما است. احداث پیست دوچرخه سواری و اسب سوای هم جزو برنامه های من در آینده است.

شما چه شد که وارد شورای شهر شدید ؟

من از کودکی در این شهربزرگ شده ام و از همان زمان با مشکلات زنان این شهر و مشکلات روحی و افسردگی آنها آشنایی دارم . قصدم این بود که بتوانم برای بانوان شهرم کاری انجام دهم و زنان را در مسائل شهری دخیل کنم.

 آیا تا کنون رییس شورای شهر زن داشته اید ؟

من اولین دوره‌ای است که در شهر مس‌سرچشمه وارد شورای شهر شدم و قبل از من هیچ خانمی وارد شورای شهر مس سرچشمه نشده بود.

به نظرتان چه اتفاقی باعث شده که در استان کرمان در دوره چهارم تعداد زنانی که به شورای شهر وارد شده‌اند بیش از دوبرابر دوره قبل باشد؟

زیرا آنطور که باید به مسائل خانمها رسیدگی نشده است و برنامه مختص بانوان نداشتیم. مردم می خواهند که کاری برای زنان انجام شود

وضعیت زیر ساخت‌های فرهنگی مانند پارک، فرهنگسرا، سینما و نظایر آن در شهرتان چگونه است؟

از این نظر مشکل زیادی نداریم. تعدادی برنامه هم به صورت اشتراکی با خود مجتمع مس سرچشمه داریم. مردم شهر روحیه می‌خواهند. در مناسبت های مختلف سعی کرده‌ایم جشن هایی برای تغییر روحیه مردم داشته باشیم و مردم هم واقعا استقبال می کنند. ما یک سینما داریم برای ۸هزار نفر جمعیت و این کافی نیست . یک فرهنگسرا داریم. از نظر تعداد پارک‌ها مشکلی نداریم. یک پارک بانوان داریم که قبل از این دوسال استفاده زیادی از آن نمی شد. من با نظر سنجی که از خانمهای شهر انجام دادم تغییراتی در پارک بوجود آوردم. در نظر سنجی انجام شده بیشتر خانمها خواهان استفاده از رنگ های شاد و موسیقی شاد بوند. و این تغییرات باعث شد که از پارک استفاده بیشتری ببرند.

20104
کد خبر: 351668

وب گردی

وب گردی