رئیس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت گفت: کرونا ویروس در فصل سرما شیوع پیدا می کند اما امسال در فصل گرما و تابستان نیز رشد داشته و شهر ریاض در عربستان به صورت جدی درگیر این بیماری است.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از مهر، دکتر محمد مهدی گویا در نشست خبری که روز شنبه در سالن کنفرانس وزارت بهداشت برگزار شد، گفت: این بیماری از سال ۲۰۱۲ ابتدا در عربستان و چند کشور خاورمیانه گزارش شد و با چندین موج همراه بود.

او گفت: ویروس کرونا در فصل سرما شیوع پیدا می کند اما امسال در فصل گرما و تابستان نیز رشد داشته و شهر ریاض در عربستان به صورت جدی درگیر این بیماری است.

گویا با بیان اینکه انتقال بیمارستانی این بیماری اهمیت فراوانی دارد، گفت: انتقال بیمارستانی این ویروس در جده و مدنیه گزارش شده و تعدادی از کارکنان بیمارستان ها نیز مبتلا شده اند.

او گفت: موضوع مهم این است که دیگر نمی توان گفت انتقال بیماری کرونا ویروس تنها از طریق تماس با حیوان یا محصولات لبنی آن بوده زیرا آمار ابتلا از انسان به انسان نیز روند رو به رشدی را نشان می دهد و هفته ای نیست که موردی از ابتلا به کرونا ویروس در عربستان گزارش نشود به گونه ای که دو بیمارستان نظامی در شهر ریاض درگیر این بیماری شده است.

رئیس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت با اشاره به حادثه غمبار منا گفت: تا کنون موردی از بیماری کرونا در بین حجاج ایرانی گزارش نشده اما نگرانی ما از حادثه رمی جمرات بود که تعداد زیادی از مجروحین به بیمارستان های عربستان منتقل شدند.

گویا با اشاره به تمهیدات وزارت بهداشت برای مقابله با این بیماری گفت: پیش از اعزام بیماران اقدامات آموزشی برای زائران اجرا شد که با این حادثه و انتقال مجروحین به بیمارستان های عربستان، اقدامات تشدید شده است.

او گفت: وزارت بهداشت برای مجروحان حادثه منا برنامه ویژه ای دارد و این افراد تحت مراقبت مخصوص قرار می گیرند.

رئیس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت با بیان اینکه زائران از لحظه بازگشت تا ۱۴ روز پس از آن باید مراقبت های بهداشتی لازم را خود و خانواده هایشان اعمال کنند، گفت: تب بالای ۳۸ درجه، تنگی نفس و اسهال از علائمی است که اگر در این افراد دیده شد باید گزارش دهند.

گویا گفت: حجاج در صورتی که در داخل هواپیما علائمی از کرونا ویروس داشته باشند از سایرین جدا شده و اقدامات مراقبتی لازم در مورد آنها صورت می گیرد.

او از در نظر گرفتن بیمارستان های ویژه در کشور برای مبتلایان به کرونا ویروس خبر داد و گفت: تشخیص این بیماری در کمتر از ۲۴ صورت امکانپذیر است و ما تلاش می کنیم تمام راه های ورود و انتقال کرونا ویروس به کشور را ببندیم ضمن اینکه برای پرسنل بیمارستان ها نیز تمهیدات لازم پیش بینی شده است.

به گفته گویا، هیئت پزشکی حج در تلاش است مجروحان حادثه منا را به بیمارستان های هلال احمر منتقل کند.

20104
کد خبر: 354216

وب گردی

وب گردی