شبکه مستند سیما در روز شنبه چهارم مهر مستندهایی چون «طوطی های وحشی تلگراف هیل» درباره زندگی یک موسیقیدان، «معماری سنتی کردستان»، «گنجینه آسمانی» دربرگیرنده تصاویر HD از جنگ، «در امتداد غدیر» با موضوع شیعیان اروپایی، حماسه آزادسازی خرمشهر پس از «587 روز» روزشمار جنگ در «دفاع مقدس» را برای پخش در نظر گرفته است.
به گزارش ایسکانیوز، «طوطی های وحشی تلگراف هیل» شنبه چهارم مهر ساعت 16 در 83 دقیقه در جدول پخش شبکه مستند قرار دارد.
این مستند که برنده و نامزد جوایز متعددی شده، زندگی موسیقیدان بی خانمانی به نام مارک بایتنر را روایت می کند که در یک کابین در خیابان تلگراف هیل زندگی می کند. او پس از کشف دسته ای طوطیان وحشی آمریکای جنوبی که در سان فرانسیسکو زندگی می کنند، تعاملات عجیبی با آن ها برقرار می کند و حتی کتابی به همین نام می نویسد که جهانی می شود.
معرفی «معماری سنتی کردستان»
«معماری سنتی کردستان» مستندی است که به معماری سنتی روستاهای کردستان می پردازد. روستاهایی که با استفاده از سنگ، پله و کوه ساخته شده یا در معماری سنتی در روستاهای اورامان که به شیوه خشکه چینی سنگهای تراشیده بدون ملات خانه های پلکانی ساخته می شود.
قسمت پنجم مجموعه «ایرانگرد» ساعت 18 روی آنتن می رود. این مجموعه دیدنی با کارگردانی، تهیه کنندگی و روایت جواد قارایی تولید شده است. تصاویر چشم نواز از ایران، به ویژه مناطقی کمتر دیده شده به همراه توصیه هایی بسیار خوب برای طبیعت گردی از بخش های این برنامه است.
ساعت 19 قسمت 20 از مجموعه «جهانشهری ها» روی آنتن می رود؛ مستندی که در خارج از کشور تولید شده و به معرفی مسلمانان چند ملیتی و فراملیتی می پردازد که هویت های فرهنگی و ملی متکثر و گاه ترکیبی دارند و در نقاط مختلفی از جهان زندگی کرده اند، اما همچنان هویت اسلامی بارزی داشته و در جامعه پیرامون خود مسلمانان  فعالی هستند
ساعت 19:30 قسمت سوم مجموعه «هویت» برای پخش در نظر گرفته شده که درباره مشهد قدیم است و با استفاده از مصاحبه و تصاویر آرشیوی ساخته شده است.
بخش های مختلف این مستند شامل خیابان، محلات، سلمانی، خانه ها، پدرپیشه، عطاری، درشکه چی، عکاسی فوری، عکاسی غیر فوری، بازار، سینما، رادیو، نمایش، حمام، قناعت، معماری حرم، معماران قدیم حرم، مادر، تغذیه و ... است.
تصاویر با کیفیت جنگ
«گنجینه آسمانی» مجموعه مستندی است که با استفاده از تصاویر بازسازی و ترمیم شده قدیمی آرشیو مرکزی صداوسیما، برای اولین بار با تدوینی متفاوت و البته با کیفیت HD روانه آنتن می شود.
قسمت پنجم این مستند شنبه ساعت 20 روی آنتن می رود.
گفتگو با شیعیان اروپایی
مجموعه مستند «در امتداد غدیر» در تلاش است مخاطبان را با شیعیان ساکن در اروپا آشنا کند. عوامل سازنده این مجموعه سعی کرده‌اند با شیعیان اروپایی گفتگوهای جذاب و متنوعی تهیه کنند تا مورد توجه بینندگان قرار بگیرد.
دومین قسمت این مجموعه ساعت 20:30 شنبه چهارم مهر از شبکه مستند پخش می شود.
ساعت 21 روز چهارم مهر قسمت 26 «بزرگان فوتبال» روی آنتن می رود. مجموعه ای که به مهارتها، گل های حساس و اتفاقات مهم بازیگری بازیکنان بزرگ فوتبال جهان در جام جهانی، لیگ فهرمانان و… می پردازد. در حین پخش فیلم هر بازیکن نیز مصاحبه های کوتاهی از هم تیمی ها، مربیان و دوستان آن ها پخش می شود.
خاطرات حماسه آزادسازی خرمشهر
مستند «578 روز» به کارگردانی بابک بهداد خاطرات رزمندگان در حماسه آزادسازی خرمشهر پس از 587 روز ساعت 21:30 روز شنبه چهارم مهر در جدول پخش شبکه مستند سیما قرار دارد.
قسمت ششم مجموعه پرطرفدار «استارت» نیز ساعت 22 روی آنتن می رود.
روزشمار جنگ در «دفاع مقدس»
همچنین مستند «دفاع مقدس» برای پخش در ساعت 23 در نظر گرفته شده است. این اثر تولید شبکه هیسپان تی وی است و برای اولین بار با پخش از شبکه مستند، در شبکه های سراسری روی آنتن می رود.
«دفاع مقدس» به کارگردانی کاظم مولایی به نوعی روز شمار جنگ است، در آن با فرماندهان جنگ مصاحبه می شود و 52 دقیقه است.
۵۰۱
کد خبر: 354356

وب گردی

وب گردی