نخستین جراحی بازسازی پیوند عروقی - عصبی بافت فک و صورت با کمک پرینتر سه بعدی در بیمارستان بوعلی دانشگاه آزاد اسلامی انجام شد.

نخستین جراحی بازسازی پیوند عروقی - عصبی بافت فک و صورت با کمک پرینتر سه بعدی در بیمارستان بوعلی دانشگاه آزاد اسلامی انجام شد.





به گزارش ایسکانیوز، بیمار تحت درمان در این جراحی «عروج احمدی» جوان 37 ساله‌ای بود که در سال 1390 به علت دندان درد به یک دندانپزشک عمومی مراجعه می‌کند. در آن زمان بعد از کشیدن دندان، پزشک برای مدتی مصرف آنتی بیوتیک را برای وی تجویز می‌کند، اما مصرف این داروها نتوانسته بود برای بیمار کمک کننده باشد و هر روز تورم ناشی از عفونت در صورت او نمایان‌تر می‌شد که در نهایت بعد از نمونه‌برداری‌های انجام شده از ناحیه فک، تشخیص داده می‌شود که فک تحتانی بیمار دچار تحلیل شده و پس از گذشت یکسال توسط دکتر «فرزین سرکارات» تحت عمل جراحی در نیمه چپ فک قرار می‌گیرد که در ابتدا ایمپلنت‌هایی برای بیمار کار گذاشته و توده سرطانی برداشته می‌شود اما بعد از گذشت مدتی امسال پزشکان مجبور شدند برای پیوند استخوان فک بیمار نخستین جراحی بازسازی پیوند عروقی – عصبی بافت فک و صورت با کمک پرینتر سه بعدی را در بیمارستان بوعلی سینا وابسته به دانشگاه آزاد اسلامی برای او انجام دهند.


دکتر فرزین سرکارات، مدیر گروه جراحی فک و صورت دانشگاه آزاد اسلامی در خصوص این جراحی می‌گوید: جراحی که برای این جوان انجام می‌شود شامل باسازی صورت، فک پائین و نسج سخت و نرم ناحیه فک و دهان است. یکی از ویژگی‌های خاص این جراحی در این است که از تکنولوژی‌های سه بعدی برای طراحی و آماده‌سازی نمونه کمک گرفته شده و این دو علم با یکدیگر تلفیق شده است به همین دلیل یک جراحی بسیار پیشرفته در پیش داریم و می‌توانیم بگوییم این جراحی جزو اعمالی است که برای نخستین بار در کشور انجام می‌شود.


وی در خصوص شرح حال بیمار گفت: این فرد دچار سرطان در ناحیه فک شده که حدود 2.5 سال گذشته تومور بدخیم آن مورد درمان قرار گرفت که در نهایت نیمه استخوان بیمار برداشته و لنفوم‌های گردنی به خوبی طی جراحی پاکسازی شد و بعد از 2 سال پیگیری و انجام درمان‌های جانبی از قبیل شیمی درمانی و رادیوتراپی برای انجام جراحی بازسازی فک آماده شده است.


سرکارات درباره تفاوت این جراحی با جراحی‌های مشابه که در گذشته انجام می‌شد، عنوان کرد: در گذشته معمولا بافت مورد نیاز از ناحیه مورد نظر مانند لگن، پا و غیره برداشته و پیوند انجام می‌شد اما در جراحی امروز، علاوه بر استخوان، عروق نیز پیوند داده می‌شود و یک پیوند عروقی زیر میکروسکوپ برای بیمار صورت خواهد گرفت.


وی با توجه به تدارکات انجام جراحی گفت: برای اینکه دقت جراحی افزایش پیدا کند، مدلی را به کمک تکنولوژی پرینتر سه بعدی طراحی کردیم و این عمل را ما یکبار در کامپیوتر انجام دادیم در حقیقت ما نمونه این جراحی را ابتدا به کمک تکنولوژی در کامپیوتر انجام دادیم تا زاویه برش و انتقال بافت پیوندی به طور دقیق مشخص شود.


مدیر گروه جراحی فک و صورت دانشگاه آزاد اسلامی به سایر ویژگی‌های این جراحی نادر اشاره کرد و گفت: ما مدتی قبل از انجام جراحی با دانشگاه هامبورگ آلمان ارتباطاتی را برقرار کردیم و در حال حاضر یکی از پزشکان این دانشگاه در انجام این جراحی ما را یاری خواهند کرد.


وی اضافه کرد: امیدوار هستیم بیمار پس از جراحی فک هم از لحاظ عملکرد و هم زیبایی به وضعیت مناسبی دست پیدا کند.


سرکارات خاطرنشان کرد: تا قبل از این، بیماران مجبور بودند برای انجام این دسته از جراحی‌ها به خارج از کشور سفر کنند که خوشبختانه با همت دانشگاه آزاد اسلامی این امکان در کشور فراهم شد.


20101



کد خبر: 355690

وب گردی

وب گردی