تهران-ایسکانیوز : بستن قلیان سراها اگر چه کاری ضروری بود اما این اقدام راه ورود قلیان به اماکن تفریحی، تاریخی و بوستان های شهری را هموار کرد و امروز تبعات آن تصمیم دامن گیر اماکن عمومی شده است.


تنها کافی است که یک روز برای استفاده از طبیعت و دوری از زندگی ماشینی به پارک ها و فضاهای سبز بروید تا طبیعتی سبز و دل انگیز را با چاشنی بوی تنباکو و مزه دود احساس کنید.


در چند سال گذشته استفاده از قلیان، رسمی کهن بین پیرمردها بود که بیشتر در قهوه خانه‌ها دور هم می‌نشستند و به دور از محیط خانه و خانواده به قول خودشان دود می‌کشیدند.


اما این روزها قلیان به تفریح جوانانی تبدیل شده که به راحتی در اماکن عمومی و در جمع خانواده از آن استفاده می‌کنند.


در گذشته رستوران‌ها، قهوه خانه‌ها و چایخانه‌ها تنها اماکن  عمومی بودند که قلیان در آنها عرضه می‌شد تا اینکه مسئولان حوزه سلامت تصمیم گرفتند با پلمپ کردن مراکز عرضه قلیان از استعمال آن در فضاهای عمومی جلوگیری کنند.


به پارک‌ها روی می‌آوریم


امروز دیگر کسی ابایی از کشیدن قلیان که به اذعان کارشناسان بهداشتی چندین برابر مضرتر از سیگار است را ندارد چرا که  قلیان بدون هیچ نظارتی و به راحتی در اماکن عمومی به خصوص پارک‌ها و فضاهای سبز با کمترین هزینه در اختیار افراد قرار می‌گیرد.


پزشکان به بیماران مبتلا به بیماری های ریوی مانند آسم و بیماران قلبی عروقی توصیه می‌کنند که برای تنفس هوای پاک و تازه به دل طبیعت بروند اما امروزه اگر این افراد به خصوص در روزهای تعطیل وارد این طبیعت پر دود شوند از آلودگی های آن در امان نخواهند بود.


33333333333333333333333333333333333333


امروزه برخی از خانواده ها در فضای سبز با فاصله چند متری از هم یک قلیان را پایه ثابت محفل خود کرده و زن و مرد به راحتی از آن استفاده می‌کنند و اگر خانواده ای قلیان به همراه نداشته باشد باید با دیده متفاوت به آنها نگاه کرد زیرا نسبت به این جمعیت متمایز هستند.


بسیاری بر این عقیده اند که مصرف قلیان نسبت به سیگار ضرر و زیان کمتری دارد اما پزشکان معتقدند استفاده از قلیان نسبت به سیگار خطرناک تر و پر عارضه تر است زیرا تنباکو، نار و نیکوتین بیشتری نسبت به سیگار دارد و همچنین ممکن است حاوی فلزات سنگین باشد و دود آن به دلیل استفاده از زغال، منواکسیدکربن بیشتری نسبت به دود سیگار دارد.


در گذشته استفاده ازقلیان  در بین زنان  جلوه زیبایی نداشت  اماامروز به یک امر مدرن تبدیل شده و تمایل برخی بانوان حتی در حضور خانواده‌ها برای کشیدن قلیان بیشتر شده در حالیکه اثرات مصرف آن در زنان به دلیل ساختار بدنی و تاثیرات آن بر روی باروری بیشتر از مردان است و بر اساس مطالعات صورت گرفته قلیان فرآورده ای است که نیمی از مردان ایرانی و 37درصد زنان آن را تجربه کرده اند.


مطالعاتی که از سوی مرکز تحقیقات، پیشگیری و کنترل دخانیات انجام شده، نشان می‌دهد که 23 درصد سیگاری‌ها حداقل یکبار در هفته قلیان مصرف می‌کنند و این رقم در غیر سیگاری‌ها 25 درصد است و به این معنی است که غیرسیگاری ها حتی بیشتر از سیگاری‌ها در حال مصرف قلیان هستند و به سمت اعتیاد به آن پیش می‌روند.


کارشناسان معتقدند افرادی که قلیان استفاده می‌کنند در هربار مصرف به طور متوسط حدود 50 تا 200 پک می‌زنند و هر پک به طور متوسط حاوی حدود نیم لیتر دود است که میزان و عمق دم در حرکت دادن آب قلیان بسیار مهم است و  حجم دودی که از طریق آن وارد بدن می‌شود، 10 تا 20 برابر دود ناشی از مصرف سیگار است.


افزایش چشمگیر بروز انواع سرطان ریه، لب و دهان، حنجره، مری و معده، لوزالمعده، کبد و روده بزرگ و زخم های گوارشی ریفلاکس معده از جمله عوارض مصرف قلیان هستند.


افرادی که پلمپ مراکز عرضه قلیان را راه نجات می‌دیدند امروزشاهد انتقال این معضل اجتماعی در بوستان ها و اماکن عمومی  شهر هستند.


زهره حاجیان- سرویس  اجتماعی 

کد خبر: 35716

وب گردی

وب گردی