مهمترین عامل بروز پوسیدگی دندانها در کودکان مصرف زیاد خوراکی های شیرین است که در مورد بزرگسالان می توان به رعایت نکردن صحیح بهداشت دهان و دندان اشاره کرد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از قدس آنلاین، در این نوشتار سعی داریم شما را با اصلی ترین اصول حفظ سلامت دندانها و پیشگیری از پوسیدگی آنها آشنا کنیم:

چرا دندانها پوسیده می شوند؟

در دهان ما ذراتی وجود دارند که در صورت تماس با بزاق دهان و دیگر ترکیبات اسیدی و شیرینی که می خوریم به شکل پوسیدگی دندان تبدیل می شوند. این پوسیدگی ها به مینای دندان آسیب می رسانند، پوشش دندان را ضعیف می کنند و سبب ایجاد حفره می شوند. حفره ها به شکل لکه های کوچک سیاه رنگی به وجود می آیند که با چشم غیر مسلح نیز بخوبی قابل دیدن است. چنین مشکلات دندانی با مصرف دارو درمان نمی شوند و گذر زمان هم آنها را تشدید می کند. بهترین روش در این زمان مراجعه به دندانپزشک است تا با ترمیم دندان و جایگزینی پوشش مصنوعی مانع از آسیب باکتری ها به بافت آسیب دیده شود.

پیشگیری از شدت پوسیدگی های دندان

توصیه هایی که در ادامه ارایه می شود
 می تواند مانع ایجاد پوسیدگی های دندان در کودکان شود. در وهله نخست باید به رعایت بهداشت صحیح دهان و دندان بچه ها از سنین بسیار پایین توجه داشت تا به مراجعه مکرر به دندانپزشک و ترمیم دندانها نیاز نباشد. در این صورت افزون بر اینکه سلامت کودک حفظ می شود، در هزینه ها و زمان نیز صرفه جویی خواهد شد.

پرهیز از مصرف شیرینی جات

از جمله خوراکی هایی که تأثیر سوء بسیاری بر دندانها دارند می توان به کیکها، شکلات، نوشابه‌های گازدار و همه خوراکی هایی که مقدار بسیار زیادی شکر دارند اشاره کرد که به نحو قابل توجهی به دندانها آسیب می رسانند.

به فرزندان خود بیاموزید کمتر شکلات بخورند، به جای آن میوه میل کنند و 
خوراکی های سالمی را همراه خود به مدرسه ببرند. در این صورت تمایل به خوراکی های شیرین کمتر می شود. همچنین مسواک زدن دندانها و استفاده از نخ دندان پس از خوردن مواد غذایی شیرین نیز بسیار مهم است. به آنها یادآور شوید حتی اگر در منزل نیستند دست کم دندانها را بخوبی با آب بشویند.

چهار وعده غذایی در روز

اگر عادت دارید در تمام ساعات روز چیزی بخورید، نه تنها زمینه اضافه وزن خود را ایجاد کرده اید، بلکه احتمال پوسیدگی های دندان نیز تشدید می شود. طوری برنامه‌ریزی کنید که در ساعات معینی غذا بخورید و این وعده ها بیشتر از چهار وعده صبحانه، ناهار، عصرانه و شام نباشد. بین وعده های غذا چیزی نخورید و پس از هر وعده نیز مسواک بزنید.

مسواک زدن صحیح دندانها

به خاطر داشته باشید باید روزانه حداقل دو بار مسواک بزنید: پیش از خواب و صبح پس از بیدار شدن. اگر می توانید حتما پس از ناهار نیز مسواک بزنید، زیرا بهداشت دهان از این قاعده ساده شروع می شود. همیشه مسواک خود را همراه داشته باشید تا بتوانید پس از صرف غذا دندانها را تمیز کنید.

استفاده از نخ دندان

استفاده از نخ دندان کمک بزرگی به از بین رفتن باقی‌مانده خوراکی های بین دندانها می کند، زیرا مسواک نمی تواند همه این ذرات را تمیز کند. یک بار در روز و بویژه شب دندانها را با نخ دندان تمیز کنید. جعبه نخ دندان را نیز بخوبی ببندید تا نخ با آب و رطوبت تماس نداشته باشد. پس از خوردن غذاهای خمیری، کیک و غلات شیرین حتما از نخ دندان استفاده کنید، زیرا این خوراکی ها به دندانها آسیب می رسانند و زمینه ساز پوسیدگی می شوند.

جویدن کامل مواد غذایی

اگر غذاها را بخوبی بجوید مانع از جایگیری ذرات غذا بین دندانها می شود. این توصیه را بخصوص زمانی که در منزل نیستید و نخ دندان و مسواک در اختیار ندارید رعایت کنید.

خنک کردن دهان

لیمو یک راهکار ساده برای جلوگیری از پوسیدگی‌های دندان است. کافی است چند قطره آب لیمو را در یک لیوان آب بریزید و پس از مسواک زدن، این محلول را غرغره کنید. Ph اسیدی لیمو به مقابله با عوامل آسیب رسان به دندانها کمک می کند.

ماساژ لثه ها

به کمک حرکات آرام چرخشی یا از بالا به پایین، لثه ها را ماساژ دهید تا خونرسانی بهتر به لثه ها صورت گیرد. بدین ترتیب دندانها محکم تر خواهند بود و از ناراحتی های دندان از جمله پوسیدگی ها پیشگیری می شود. به خاطر داشته باشید اگر دندانها سالم نباشند، باکتری ها تکثیر می یابند.

شست و شوی دهان

تاکنون فکر کرده اید چرا همراه با قهوه، آب نیز سرو می شود؟ زیرا بعضی خوراکی ها از جمله قهوه می توانند زمینه ساز پوسیدگی دندانها شوند. پس از مصرف بعضی از خوراکی‌ها و نوشیدنی ها لازم است دهان را بشویید. این نکته بخصوص در مورد میوه های ترش اهمیت بیشتری پیدا می کند.

خوابیدن بدون مسواک زدن؛ هرگز

مسواک زدن دندانها پیش از خواب عادتی است که کودکان از والدین خود می آموزند. توجه داشته باشید در مدت خواب باکتری ها با ذرات باقی مانده در دهان جشن می گیرند. حتی اگر از شدت خستگی نمی توانید بایستید باز هم این کار را فراموش نکنید و در زمانی چند دقیقه ای دندانها را کاملاً مسواک بزنید.

مصرف خوراکی های سرشار از کلسیم

لبنیات مانند شیر و ماست تنها منابع غذایی کلسیم نیستند. این ماده معدنی در سبزیجات سبز مانند اسفناج و کلم بروکلی نیز وجود دارد. بادام نیز منبع غنی از کلسیم محسوب می شود. اگر نسبت به لاکتوز حساسیت دارید، شیر بادام جایگزین مناسب شیر است.

گنجاندن میوه ها و سبزی های خام در برنامه غذایی

کرفس و هویج، سبزیجات عالی برای تمیز کردن دندانها هستند، زیرا فیبرهای موجود در آنها مانند سدی در برابر آلودگی های دهان عمل می کنند. همچنین پوست سیب می تواند دندانها را تقویت کند، سبب سفیدی آنها شود و باقی مانده غذاهای بین دندانها را نیز از بین ببرد. افزون بر این، سیب دسری بی مانند است که مانع از تمایل به شیرینی جات می شود.

20104
کد خبر: 357301

وب گردی

وب گردی