تهران-ایسکانیوز: هفته گذشته موضوعی با عنوان "طرح تفکیک جنسیتی کنسرت ها" در ارومیه و تبریز مطرح شد، که این طرح با مخالفت شدید دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مواجه شد. پیروز ارجمند، مدیرکل دفتر موسیقی  در گفت و گوی اختصاصی با ایسکانیوز به صراحت اعلام کرد که ما با طرح تفکیک جنسیتی به شدت مخالفیم و به کنسرت هایی با شرط تفکیک جنسیتی، مجوز نمی دهیم!

از موارد مطرح شده در  طرح"تفکیک جنسیتی" این بود که کنسرت‌های پاپ حداکثر در دو شب در هر شهرستان برگزار شود و در شب اول بانوان و در شب دوم آقایان اجازه دارند در سالن‌های کنسرت حضور پیدا کنند. «پیش‌گیری از برخی فعل‌های حرام»، «تحکیم روابط خانواده‌ها» و «آرامش روانی حاضرین در سالن» از جمله نکاتی است که به عنوان دلایل پیشنهاد این طرح عنوان شده است. این طرح با مخالفت شدید از سوی دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و تهیه کنندگان مختلف موسیقی مواجه شد.

پیروز ارجمند مدیر کل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفتگو با ایسکانیوز، به این طرح واکنش نشان داد و گفت: ما با طرح تفکیک جنسیتی به شدت مخالف هستیم و به کنسرت هایی با شرط تفکیک جنسیتی، مجوز نمی دهیم.

او گفت: دفتر موسیقی تنها برای کنسرت سیروان خسروی در خراسان شمالی چنین مجوزی را صادر کرده بود و پس از آن مجوزی که در آن شرط تفکیک جنسیتی وجود داشته باشد برای هیچ تهیه کننده و  برگزار کننده ای، صادر نشده و نمی شود.

ارجمند درباره اتفاقات اخیر برای اجرای کنسرت در اداره‌های ارشاد تبریز و ارومیه گفت: به تازگی نیروی انتظامی در شورای سیاستگذاری برگزاری کنسرت های استان آذربایجان غربی، درخواست برگزاری کنسرت ها به صورت تفکیک جنسیتی را داده است و خواسته است نامه ای تنظیم و ابلاغ  شود و این ربطی به سیاست های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دفتر موسیقی ندارد.

او گفت: شأن مردم ایران بالاتر از این حرف هاست. برگزاری کنسرت، مانند برگزاری تئاتر و سایر هنرها، از سالم ترین هنرهاست. مردم برای دیدن یک اتفاق فرهنگی، همراه با خانواده خود در سالن حاضر می شوند و این اشکالی ندارد. حال اگر فرد یا افرادی خاطی و هنجار شکنی در جمع حضور دارند، باید نیروی انتظامی با آن ها برخورد کند. درست نیست که به دلیل رفتار یکی، دو نفر این طور برخورد کنیم.

محسن رجب پور، تهیه کننده موسیقی هم در گفتگو با ایسکانیوز گفت: من از اساس با این اتفاق مخالف هستم. مخاطب موسیقی، می خواهد که یک حال خوب را در کنار خانوادۀ خود تجربه کند. زن ها و شوهرها می خواهند در کنار هم شاهد یک موسیقی خوب باشند. چنین نگاهی هم بی انصافانه و هم مغایر نظرات دینی ماست. وقتی که دین ما به هم زیستی و با هم بودن، تأکید دارد، قطعاً چنین نگاهی نگاه درستی نیست.

وی افزود: در این کنسرت ها قرار نیست کسی بی حجاب باشد یا مسائل شرعی را رعایت نکند، که چنین برخوردهایی می شود. این نظرات، نظرات افراطی است. اگر ما به این نگاه های افراطی واکنش، نشان ندهیم، وضعیت از این هم بدتر می شود. مگر مسئولین در مراسم های دیگر، همراه با خانوادۀ خود حاضر نمی شوند؟ مگر در آن مراسم ها، تفکیک جنسیتی صورت می گیرد؟! جداگانه برگزار کردن کنسرت ها، امکان پذیر نیست و نباید چنین اتفاقی بیافتد.

حال باید دید، با توجه به موضع گیری های صریح مدیر کل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سایر نهادهای وابسته چه واکنشی نشان می دهند و آیا دفتر موسیقی می تواند این بار از حق موسیقی دفاع کند و حرف خود را برکرسی بنشاند یا نه.
کد خبر: 36023

وب گردی

وب گردی