تهران- ایسکانیوز: اختلال دو قطبی بیماری است که با تغییرات اساسی در خلق و خوی ، انرژی و فعالیت فرد، توانایی او را برای انجام کارهای روزمره تحت تاثیر قرار می دهد.
علت دقیق این بیماری ناشناخته است. اما در حال حاضر، محققان با شناسایی این دو منطقه ژنتیکی یک گام دیگر به پیدا کردن علت بیماری نزدیک تر شدند.
برای این مطالعه، محققان اطلاعات ژنتیکی از ۲ هزار و ۲۲۶ بیمار مبتلا به اختلال دو قطبی و ۵ هزار و ۲۸ نفر افراد بدون این عارضه را بررسی کردند. این داده ها با مجموعه داده های موجود در هم ادغام شد و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
به گفته محققان جستجو به دنبال ژن های دخیل در اختلال دو قطبی مانند دنبال کردن یک سوزن در انبار کاه است. زیرا به گفته دکتر اسون سیچون از دانشگاه بازل در سوییس ژن های تک دخیل در این بیماری آنقدر کوچک هستند که شناسایی آنها دشوار است.
با این حال، مقایسه DNA تعداد زیادی از بیماران دو قطبی با DNA تعداد زیادی افراد سالم این فرایند را ساده تر می سازد.
محققان حدود ۲٫۳ میلیون نواحی ژنی مختلف را نخست در بیماران دو قطبی، و سپس در افراد سالم تجزیه و تحلیل کردند.
ارزیابی های بعدی این مناطق، پنج منطقه خطر در DNA را که با اختلال دو قطبی در ارتباط هستند مشخص کرد که سه منطقه از آنها در مطالعات قبلی پیدا شده بودند.
اما دو منطقه خطر دیگر به نام های ADCY2 روی کروموزوم پنج و MIR2113 – POU3F2 بر روی کروموزوم شش به تازگی کشف شده اند.
این تیم تحقیقاتی می گوید منطقه ADCY2 بسیار جالب توجه است، زیرا این منطقه ارسال سیگنال به سلول های عصبی را کدگذاری می کند .
این مطلب به خوبی نشان می دهد که انتقال سیگنال های عصبی در مناطق خاصی از مغز در بیماران مبتلا به دوقطبی اختلال دارد.


شرح کامل نتایج این بررسی در نشریه Nature Communications منتشر شده است.


کد خبر: 38030

وب گردی

وب گردی