مریم یوشی زاده *


مبتلا بودن به یک اختلال روانی، پدیده ترسناکی نیست و قرار نیست کارایی آدم‌ها را به صفر برساند و زندگی‌شان را مختل کند البته به شرطی که فرد مشکلش را پذیرفته باشد و برای کنترل یا درمانش به پزشک مراجعه کند اما گروهی از بیماران اختلال روانی هم ادعا می‌کنند کاملا سالم هستند و تمایلی ندارند برای درمان خودشان اقدامی کنند.


این آدم‌ها همان‌هایی هستند که پس از ازدواج با مشکل مواجه می شوند چون رفتارشان، طرف مقابل را می‌آزارد یا نگران می‌کند و حتی ممکن است احساس رضایت از زندگی را از آنها بگیرد.


به همین علت است که پیشنهاد می‌کنیم نشانه‌های برخی اختلالات روانی رایج را بدانید و آنها را در فرد بسنجید.


معنی توضیح مان این نیست که هرکس یکی از این اختلالات را داشته باشد ازدواج با او خطرناک است برای مثال شاید شرایط فردی آنقدر مناسب باشد که شما با وجود آگاهی از وسواسش به او برای تشکیل یک زندگی مشترک اعتماد کنید.


هدف ما از معرفی برخی اختلالات روانی رایج این است که پیش از ازدواج درباره آنها آگاهی داشته باشید و شیوه برخورد با فرد مبتلا و تاثیر اختلال را بر زندگی مشترک بدانید.


وسواس: یکی از آن اختلالات رایج روانی است که به نوع فکری و عملی تقسیم می‌شود.


وسواس فکری مجموعه ای از افکار تکرار شونده و آزار دهنده است و وقتی عملی می شود اعمالی غیرضروری و ناراحت کننده هم به آن اضافه می‌شود که وقت و انرژی مبتلا به آن را تلف می‌کند.


وسواس های فکری معمولا نشانه های بیرونی هم دارند برای مثال متوجه می‌شوید که فرد در حرف‌هایش دائماً ماجرایی را که برایش درگیری ذهنی بوجود آورده تکرار می‌کند و گرچه خودش هم از تکرار آن ناراحت است اما نمی‌تواند کنترلش کند.


وسواس عملی هم به چهار گروه چیدن و مرتب کردن، شستن، شمردن و بررسی کردن ، تقسیم می‌شود. معنای چیدن و مرتب کردن و شمردن روشن است و بررسی کردن هم یعنی فرد دائماً اشیاء یا شرایط محیط را کنترل می‌کند مثلاً چند بار در را تکان می‌دهد که مطمئن شود قفلش کرده است و چند دقیقه بعد باز شک می‌کند و بر می‌گردد تا از قفل بودن در اطمینان حاصل کند.


البته معنی اش این نیست که اگر طرف مقابل در دیدارهای اول، چندین بار درباره موضوعی صحبت کرد یا چیزی را بررسی کرد، مطمئن شوید که او وسواسی است بلکه باید این علایم را در طول زمان بسنجید.


وسواس اگر شدید باشد می‌تواند همه زندگی فرد مبتلا را اشغال کند و فرصتی برای لذت بردن از خوشی های زندگی برایش باقی نگذارد. علاوه بر این وسواس هایی مانند وسواس شستشو و پاک بودن، وقتی شدید باشد ضررهای مالی زیادی نیز در پی دارد برای مثال ممکن است فرد درگیر وسواس شاید اشیائی را به خیال آلوده بودن دور بیندازد یا برای شستن های وسواسی اش بی‌امان آب مصرف کند.


*روزنامه  نگار  و کارشناس ارشد مشاوره 

کد خبر: 40462

وب گردی

وب گردی