رسول یونان: زیست اجتماعی شاعر امروز بیشتر از زیست فردی است

رسول یونان گفت: شخصا جوایز ادبی را دوست دارم، زیرا این جوایز تعدادی از کتاب ها را مطرح می کنند و به نحوی سبب گسترش فرهنگ کتاب و کتابخوانی می شود. هرجایزه هم ایرادات و اشکالاتی دارد که باید آن را کارشناسان این حوزه بررسی و رفع کنند و به نتیجه مطلوب دست پیدا کنند.

رسول یونان در گفتگو با خبرنگار ادبیات ایسکانیوز گفت: شخصا جوایز ادبی را دوست دارم، زیرا این جوایز تعدادی از کتاب ها را مطرح می کنند و به نحوی سبب گسترش فرهنگ کتاب و کتابخوانی می شود. جوایز ادبی از آنجا که تاثیر زیادی در کتاب و کتابخوانی دارد به همین دلیل قابل احترام است. هرجایزه هم ایرادات و اشکالاتی دارد که باید آن را کارشناسان این حوزه بررسی کنند و آن ها را رفع کنند و به نتیجه مطلوب دست پیدا کنند.

این شاعر درباره جوایز ادبی مستقل و برگزاری مسابقات ادبی بدون سوگیری و تاثیری که در جریان ادبیات می گذارد گفت: ببینید به نظرم برگزاری جوایز ادبی نمی تواند بی تاثیر باشد. به نظرم کمترین تاثیر آن معرفی چهره های تازه است. گاهی ممکن است چند دوره یک مسابقه برگزار شود. اما ممکن است در همین چند دوره چند چهره خوب هم به ادبیات معرفی کنند. در کل برگزاری جوایز ادبی به گسترش کتاب و کتاب خوانی و ترویج فرهنگ کتاب خوانی کمک زیادی خواهد کرد.

وی ادامه داد: البته نباید این را هم از نظر دور داشت که شاید افرادی که برگزیده می شوند زیاد تاثیرگذار نباشند. ولی فی نفسه برگزاری جوایز ادبی بهتر از برگزار نکردنشان است. با این حال ایرادی که به جوایز مستقل ادبی وارد است این است که گاهی چون اینها اسپانسر ندارند، و گاهی چون از داوران خوب استفاده نمی کنند که لااقل بار معنوی داشته باشد این جایزه ها دیده نمی شودند.

این شاعر افزود: این هم اضافه کنم که جایزه های ادبی هرچقدر از نظر مالی و معنوی از وجهه بالایی برخوردار باشد این قدرت جایزه بیشتر است. یعنی جایزه بیشتر دیده می شود . در عین حال این را هم اضافه کنم که این امر موجب ایجاد هیجان و ایجاد شوک برای کتابخوانی بیشتر است. همیشه هم اینطور نیست که جایزه ها حرف آخر را بزنند.برای مثال ما جایزه فروغ فرخزاد را در سال های پیش در نظر بگیرید، بسیاری از شعرا در آن جایزه، برنده جایزه شدند اما تنها نام یکی، دوتای آنها ماندگار شده است که البته آنها نام های بزرگی هستند. یا جوایز دیگر هم به همین شکل. اینگونه نیست که وقتی یک جایزه کسی را معرفی می کند حتما آن اثر برتر و شخص برتر باشد چون چه بخواهیم یا نخواهیم این آثار مورد قضاوت داوری ها قرار می گیرد و معمولا پنج داور درباره آن نظر می دهند. که نظر این پنج داور فقط م تواند نماینده بخشی از یک نظریه و قضاوت باشد.

یونان ادامه داد: اما من شخصا این جوایز را دوست دارم، زیرا این جوایز تعدادی از کتاب ها را مطرح می کند و به نحوی سبب گسترش فرهنگ کتاب و کتابخوانی می شود. جوایز ادبی از آنجا که تاثیر زیادی در کتاب و کتابخوانی دارد به همین دلیل قابل احترام است. هرجایزه هم ایرادات و اشکالاتی دارد که باید آن را کارشناسان این حوزه بررسی کنند و آن ها را رفع کنند و به نتیجه مطلوب دست پیدا کنند.

وی درباره شعر سپید نیز گفت: شعر سپید آیینه ای است برای نشان دادن واقعیات جامعه، چه بخواهیم و چه نخواهیم مشکلات و آسایش مردم و بسیاری چیزهای دیگر در این آینه دیده می شود. شاعران ما در دوره معاصر و به روز شده هستند، یعنی زیست اجتماعی شان خیلی بیشتر از زیست فردی شان است. چون در حال حاضر ما می بینیم که تنها زیست فردی پاسخگوی خلق آثار ادبی نیست. شاعران و نویسندگان در توافق با مردم زندگی می کنند و آیینه گردان شادی ها و غم های مردم هستند. لذا شعر یک آیینه است.

یونان در پایان گفت: اشعار من به زبان های مختلفی چون انگلیسی، فرانسه ترکی، عربی و ارمنی ترجمه شده است. متاسفانه شعر دیگر شعرا در ایران ترجمه می شود اما آثار ما به دیگر زبان ها خیلی کم ترجمه می شود. نسل جدید تازه نفس است و کارهایی می کند.

502502

کد خبر: 500010

وب گردی

وب گردی