نامور مطلق: اصفهان باید بزرگترین شهر صنایع دستی جهان شود

معاون صنایع دستی کشور گفت: قصد نداریم فقط اسم عوض کنیم، ما می‌خواهیم ثبتی را جشن بگیریم که ماهیت شهرهای ما و نسبت آن با صنایع دستی، فرش، میراث فرهنگی و گردشگری که ده‌ها هزار میلیارد دلار گردش مالی دارند، تغییر کند. شهرهای ما توسعه یافته‌تر و مردم ما خوشبخت‌تر شوند .

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از ایسنا، بهمن نامور مطلق امروز در مراسم ثبت جهانی اصفهان به عنوان پایتخت فرهنگ و تمدن اسلامی با ابراز احترام عمیق به قربانیان حادثه مکه گفت: خرسندم پیش از هر سخنی به شهر اصفهان به عنوان شهر جهانی صنایع دستی را به مردم اصفهان و هنرمندان این شهر تبریک بگویم، یکی از شاخصه‌های ارزیابی وضعیت صنایع دستی در دنیا عنوان و میزان ثبت‌هایی است که انجام می‌دهند. ثبت شهر جهانی یکی از مهمترین آنهاست و تاکنون هیچ شهری در ایران به ثبت نرسیده بود و خوشبختانه با پیگیری‌های صورت گرفته دو شهر به طور همزمان مصوب گردید و ایران را در کنار کشورهای بزرگ قرار داد.

او با بیان اینکه در جهانی هر روز شهرها از اهمیت بیشتری برخوردار می‌گردند، افزود: شهر جهانی یعنی شهری که دیگر در محدوده استانی و حتی ملی خود نمی‌گنجند و سهم خاصی را در GNT به خود اختصاص داده و آماده است تا نقشی جهانی ایفا کنند.

معاون صنایع دستی کشور گفت: امروز اصفهان به دو دلیل عمده یعنی گذشته بی‌مانند و پرافتخار همچنین استعدادی کم‌نظیر به ویژه برای آینده درخشان انتخاب شده و این انتخاب بیانگر آن است که اصفهان اراده کرده تا یکی از اصلی‌ترین بازیگران در حوزه صنایع دستی جهان باشد. اصفهان قصد کرده تا در مدیریت صنایع دستی سهم تعیین کننده ای داشته باشد.

نامور مطلق افزود: با ثبت اصفهان به شرط اینکه شرایط و الزامات آن رعایت شود، اتفاقات بزرگی خواهد افتاد. تثبیت بازار، تولیدات کیفی، گردش مالی، دسترسی آسان، نیروی انسانی مناسب، بخش خصوصی فعال‌تر، برندسازی ممکن، حقوق مادی و معنوی محسوس و ارزآوری بیشتر می شود. همچنین سرمایه گذاری ها افزایش یافته، هزینه‌ها کاهش و اقتصاد محلی رونق می‌یابد.

او به این شروط اشاره کرد و افزود: ایجاد زیرساخت‌های ارتباطات فیزیکی و مجازی مانند توسعه فرودگاه بین‌المللی، بهبود راه‌ها به ویژه راه‌های ریلی و افزایش جدی پهنای باند اینترنتی، زیرساخت‌های تجاری مانند فضای مناسب حراجی، بورس و گمرک، ایجاد زیرساخت‌های مالی مانند بانک‌ها و بیمه، ایجاد زیرساخت‌های فرهنگی و علمی مانند دانشگاه‌های تخصصی و موزه های بزرگ است.

معاون صنایع دستی کشور با بیان اینکه اصفهان باید بزرگترین شهر تجاری و فرهنگی صنایع دستی جهان شود، افزود: فراموش نکنیم که بزرگ‌ترین سرمایه شهرهای جهانی، سرمایه انسانی است.

نامور مطلق گفت: هنرمندان و تجار خلاق، مقاوم و مؤمن راه‌گشایی آینده صنایع دستی اصفهان خواهند بود.

او با بیان اینکه عنوان شهر جهانی بیش از اینکه که یک امتیاز باشد، یک مسئولیت است، افزود: ثبت شهر جهانی آغاز یک فرآیند است. فرآیندی برای جهادی کردن یک شهر. بنابراین گرچه تاکنون فعالیت های زیادی برای این منظور انجام شده، اما نسبت به فعالیت‌هایی که باید صورت بگیرد هیچ است، بنابراین برای تحقق شهر جهانی در اصفهان باید همه نهادها به دور از اسم و رسم گروه و جریان با هم همدلی و وفاق و هم افزایی داشته باشند.

معاون صنایع دستی کشور گفت: قصد نداریم فقط اسم عوض کنیم. ما می‌خواهیم ثبتی را جشن بگیریم که ماهیت شهرهای ما و نسبت آن با صنایع دستی، فرش، میراث فرهنگی و گردشگری که دهها هزار میلیارد دلار گردش مالی دارند، تغییر کند. شهرهای ما توسعه یافته‌تر و مردم ما خوشبخت‌تر شوند و برای تحقق آن نه فقط چشم‌ها، بلکه باید ساختارها را نیز شست و جور دیگر به زندگی نگاه کرد.

۲۰۱۰۷

کد خبر: 500063

وب گردی

وب گردی