ناسا با 8400 عکس جدید از عملیات آپولو دوستداران فضا را غافلگیر کرد

شاید قبلا عکس‌های عملیات آپلو که اولین فرود بشر بر سطح ماه بود را دیده باشید، ولی 8400 عکس با کیفیت 1800 dpi از این رویداد چیزی است که ناسا دیروز آن را روی فیلیکر آپلود کرده است.

به گزارش ایسکانیوز، ناسا فضانوردان را به تنهایی برای علمیات اکتشاف علمی به ماه نفرستاده بود بلکه در توشه سفرشان دوربین‌های دستی هسلبلاد (Hasselblad) را هم گذاشته بود. این عکس‌ها با کامپیوترها دیجیتالی شده‌اند و کیفیت بالای تصاویر بازسازی شده نشان از تلاش زیاد متخصصان دارد چراکه کیفیت تصاویر گرفته شده با این دوربین‌ها در مقایسه با دوربین‌های امروزی بسیار پایین است.

همینطور کیپ تاگ که پروژه آرشیو آپلو را هدایت می‌کند، می‌گوید: حوالی سال 2004 در مرکز فضایی یانسون دوباره اسکن کردن عکس‌های گرفته شده را همراه با اریک جونز شروع کردیم که با فرمت TIFF این عکس‌ها را روی DVD ذخیره می‌کردیم.

تغییرات صورت گرفته شامل هماهنگ کردن رنگ‌ها و سطح روشنایی و کاهش حجم عکس‌ها به 1000 dpi بوده است.از آنجا که احتیاج به کیفیت بالاتر عکس‌ها بود تاگ شخصا به دوباره بازسازی عکس‌ها گرفت و آن‌ها را در فیلیکر آپلود کرد.

البته نتیجه هم خود گویای کیفیت کار است. دوربین‌های هسلبلاد به خاطر ثبت جزئیات مناظر شهرت فراوانی دارند و به آن‌ها دوربین‌‌های مدیوم می‌گویند یعنی فیلم مورد استفاده در آن‌ها سه چهارم بزرگی فریم استاندارد 35 میلیمتری است.

در این عکس دهانه‌های آتشفشانی ماه شکل زنده‌تری پیدا کرده‌اند، حتی منافذ پوست فضانوردان و لکه‌های محفظه‌های سوخت در این عکس‌ها معلوم هستند.

خبر خوب دیگر اینکه عکس‌های بیشتری در راه هستند. در حال حاضر خبری از عکس‌های عملیات‌های آپلو 7،8،9،10 یا 13 نیست و قرار است به زودی به آرشیو افزوده شوند و 8400 عکس آغاز خوبی برای این پروژه است. در زیر چند عکس انتخاب شده از این آلبوم را برای شما به نمایش می‌گذاریم. برای دیدن کل آلبوم اینجا را کلیک کنید.

منبع: The Verge

20103

کد خبر: 500108

وب گردی

وب گردی