آنچه که باید درباره استارت آپ ویکند بدانید/ ایده ها، زندگی ما را راحت می کنند؟

محمدجواد آخوندی: اگر بخواهیم به شکلی ساده و ابتدایی استارت‌آپ را تعریف کنیم، استارت‌آپ به شرکت‌های نوپایی گفته می‌شود که با یک ایده‌ی ساده و اولیه شروع می‌کنند و به سرعت رشد می‌یابند و به درآمد می‌رسند.

از بهترین مثال‌ها و موفق‌ترین استارت‌آپ‌های جهان می‌توان به گوگل، مایکروسافت، اپل و… اشاره کرد. شرکت‌هایی که با یک ایده‌ی ساده شروع به کار کرده و به درآمدهای میلیاردی رسیده‌اند. استارت‌آپ‌ها معمولا نیاز به سرمایه اولیه هنگفتی ندارند و به کمک فناوری توسعه پیدا می‌کنند، برای موفقیت استارت‌آپ تکنیک‌های متفاوتی مورد نیاز هست که باید آموخته شود.

چگونگی برگزاری رویداد استارت آپ ویکند

استارت‌آپ ویکند همانطور که از نامش پیداست یک رویداد کارآفرینی است که در سه روز آخر هفته برگزار می‌شود.

افراد ایده‌های خود را مطرح می‌کنند و از بین ایده‌های مطرح شده بهترین آن‌ها با رأی حاضران انتخاب می‌شوند. صاحبان ایده‌های انتخاب شده شروع به تشکیل تیم و جذب تخصص‌های مورد نیاز برای پیشبرد ایده می‌کنند. بعد از تشکیل گروه‌ها روز اول به پایان می‌رسد.

در روز دوم گروه‌ها از اول صبح در مکانی که برایشان تدارک دیده شده حاضر شده و با امکاناتی که در اختیار دارند شروع به اجرایی کردن ایده‌ی خود می کنند. در این بین افرادی به عنوان مربی که در زمینه‌های مختلف دارای تخصص می‌باشند و یا سابقه ایجاد استارت‌آپ را دارند گروه‌ها را در جهت اجرایی کردن ایده‌هایشان راهنمایی و کمک می‌کنند، با این اوصاف روز دوم کاملاً به اجرایی کردن استارت‌آپ سپری شده و در این بین ممکن است کارگاه‌های آموزشی کوتاه مدت هم برگزار شود.

با آغاز روز سوم باز گروه‌ها دور هم جمع شده و آخرین تلاش‌ها را در جهت تولید نمونه اولیه محصولشان انجام می‌دهند و آماده ارائه آن در حضور داوران می‌شوند. عصر روز سوم زمان بررسی ایده‌ها و محصول اولیه حاصل از آن ایده است ، بطوری که گروه‌ها با ارائه توضیحات در زمینه توجیه اقتصادی طرح، ارزشی که ارائه می‌دهد و افرادی که به عنوان مصرف‌کنندگان نهایی در نظر گرفته شده‌اند و… از طرح خود دفاع می‌کنند. در نهایت سه تیم برتر با رأی نهایی داوران انتخاب می‌شوند.

اما برنده واقعی این رویداد گروه‌هایی هستند که تیم تشکیل شده خود را بعد از رویداد حفظ کرده و با تجربیاتی که به دست آورده‌اند استارت‌آپ خود را تبدیل به یک شرکت سودآور کنند.

دانشگاه آزاد تهران غرب به عنوان اولین واحد در سطح دانشگاه های آزاد استان تهران برگزار کننده این رویداد جهانی در سه روز بود. دانشگاه آزاد هم بنابر تاکیدات همیشگی دکتر میرزاده، سعی بر رسیدن به هدف اصلی دانشگاه های روز دنیا یعنی کارآفرین محور بودن دارد. برگزاری این دست رویدادها گام اول در این راه است. همچنین کم و حمایت از افراد خلاق و ایده های خلاق برای ایجاد شرکت های دانش بنیان و کاربردی کردن ایده ها است. این موضوع هم از تاکیدات اخیر آیت الله اشمی رفسنجانی رییس هیات امنای بزرگترین دانشگاه حضوری جهان است. به همین دلیل با چند تن از سرپرستان گروه های شرکت کنند در استارتاپ جهانی دانشگاه آزاد تهران غرب به گفت و گو پرداختیم تا از نوع فعالیت آن ها، چگونگی تشکیل تیم ها، اهداف آن ها و چگونگی آشنایی آن ها با این رویداد اطلاعاتی به دست آوریم.

ایده ای برای همگام سازی دو نیمکره مغز کودکان

المیرا پریچهره دانشجوی کارشناسی معماری دانشگاه آزاد و سرپرست تیم 8 نفره "کیدلر" دانشگاه بین المللی آیت الله املی درباره حضور در این مسابقات می گوید: در این استارت آپ ویکند یک اپلیکشن را طراحی کرده ایم که در آن خلاقیت به کودکان آموزش داده می شود. بدین معنا که دو نیم کره مغز کودک را همگام می کند.

او درباره برگزاری این رویداد در دانشگاه آزاد گفت: در کل دانشگاه آزاد بسیار خوب از این گونه حرکت ها حمایت می کند. مخصوصا واحد آیت الله املی که همیشه مشوق ما برای این اقدامات بوده است.

پریچهره هدف نهایی تیم خود اجرای نمونه کاربردی این طرح عنوان می کند و ادامه می دهد: حتما سعی می کنیم پس از اتمام این مسابقات در کسب و کار های کوچک با این آموخته ها راه اندازی کنیم. یکی از مهمترین اتفاقاتی که از قبال این برنامه ها اتفاق می افتاد ایجاد اشتغال در کشور است.

کمک به ارتقای سطح زندگی بانوان خانه دار

غزل رفیع جمال سرپرست تیم 10 نفره با نام آتی‌دخت است که درباره حضور این تیم در رویداد استارت آپ می گوید: طرح ما برای بانوان خانه داری است که می خواهند برای خود کسب و کار داشته باشند.

او در ادامه می افزاید: از طریق سروری که طراحی شده است، این سرور ارتباط دهنده بانوان علاقه مند می شود و آن ها را به بازار مصرف کننده ارتباط می دهد. این موضوع باعث ارتقای سطح کیفی زندگی بانوان خانه دار خواهد شد.

این دانشجوی دانشگاه آزاد ادامه می دهد: تیم ما هفت ایده در این مسابقات داشت که این طرح مورد قبول واقع شد. حتما برای کاربردی کردن این طرح ها اقدام خواهیم کرد. زیرا جامعه ما یک جامعه در حال توسعه است و این نیاز ایجاب می کند که اقتصاد ما در حال گردش باشد.

کمک سریعتر به حادثه دیدگان

سعید کیوان پناه لیدر تیم sos center که با ایده مرکز امداد در این مسابقات شرکت کرده بود درباره طرح خود در این رویداد می گوید: طرحی که ما ارائه کرده ایم امداد رسانی سریعتر به حادثه دیدگان است. بدین معنا که مددجویان از طریق پیامک به سرور ما اتصال پیدا خواهند کرد و سرور ما به مراکز امدادرسان مانند اورژانس اطلاع رسانی خواهد کرد. یکی از فواید این طرح ایجاد هزینه کمتر برای مراکز امداد رسان است.

کیوان پناه که سرپرستی یک تیم 8 نفره را برعهده داشت ادامه داد: حمایت ها واقعا از شرکت کننده ها خوب بود. باید از این فرصت که شرکت های سرمایه گذار هم در چنین برنامه هایی حاضر هستند استفاده کنیم.

این کارآفرین جوان معتقد است: این مسابقات باعث می شود فاصله بین بازار با دانشجویان و کسانی که ایده دارند کم شود و روزنه امید بسیار مناسب برای ان ها ایجاد خواهد شد.

نگران سلامت کودکان خود نباشید

آزاده آریان‌پور عضو هیات علمی دانشگاه آزاد تهران غرب که به همراه دیگر اساتید واحد تهران غرب در این مسابقات شرکت کرده است و ایده مانی کلاب را ارائه بودند، درباره ایده خود می گوید: از ایده خود راضی بودیم که آورده زیادی داشت و همچنین در شروع کار پول زیادی نصیب سرمایه گذار خواهد شد. تصمیم ما بر این است که حتما این طرح را به ثبت برسانیم.

او ادامه می دهد: این طرح دغدغه خانواده هایی که نگران سلامتی فرزندان خود هستند را کاهش می دهد. بدین معنا که این برنامه به صورت آنلاین با مراکز درمانی ارتباط دارد و مشاوره های پزشکی و آموزشی را در اختیار خانواده ها قرار می دهد.

آریان‌پور درباره حضور اساتید و تلاش آن ها در کنار دانشجویان ادامه می دهد: از همه زوایا این اقدام حرکت خلاقانه است. زیرا اکثر جوانان ما پتانسیل فعالیت های خلاقانه را دارند. از طرفی این برنامه ها به دانشجویان کمک می کند که با محیط کار آشنا شوند و تجربیات لازم را در محیط شبیه سازی شده به دست آورند.

20101

کد خبر: 500137

وب گردی

وب گردی