مواظب باش، با شیشه دوستی نکن

نیوشا یعقوبی : همایش سراسری درس‌های آموخته شده از کارزارهای رسانه‌ای پیشگیری از اعتیاد با حضور مسئولان حوزه اعتیاد سازمان بهزیستی و سازمان ها و اصحاب رسانه در مجموعه فرهنگی ورزشی تلاش برگزار شد و مجری طرح کارزار رسانه‌ای پیشگیری از اعتیاد به تشریح جزییات این کارزار از جمله چگونگی اجرا و نتایج آن پرداخت.

در این همایش ماریت قازاریان به مصرف شیشه اشاره کرد و گفت: سال 90 اوج بحث در مورد ماده مخدر شیشه بود و این ماده به عنوان یک معضل مطرح شد. ما تماس‌های مرتبط با شیشه را در خط ملی اعتیاد بررسی کرده‌ایم و این ماده مخدر را به عنوان موضوع کمپین قرار دادیم قرار شد کارزار رسانه‌ای با اصول علمی انجام شود و به دنبال این تصمیم ارزیابی‌های اولیه انجام و وضعیت، اهداف و گروه‌های مخاطب تعیین شد.

او اضافه کرد: پس از اتمام کارزار رسانه‌ای بلافاصله ارزشیابی‌های بعدی آغاز شد تا مشخص شود که آیا آگاهی جمعیت هدف درباره شیشه افزایش یافته است یا نه؟ .

او با اشاره به کارزار رسانه‌ای پیشگیری از مصرف شیشه گفت: ایجاد حساسیت در جامعه از جمله این اهداف بود و 8 ماه طول کشید تا ابزاری برای سنجش نگرش درباره شیشه بسازیم. در مرحله بعد براساس این ابزار، افراد را به دو دسته کم‌خطر و پرخطر تقسیم کردیم و و ضعیت افراد پرخطر مورد بررسی قرار گرفت.

قازاریان به مرحله دوم کارزار رسانه ای اشاره کرد و گفت: در مرحله بعد کارزار رسانه‌ای ابتدا به صورت آزمایشی در 22 منطقه شهرداری و 75 نقطه تهران در سال 91 اجرا کردیم و پرسشنامه نگرش‌سنجی انجام شد و گروه مخاطب پرخطر استخراج شد. گروه پرخطر بین 16 تا 24 سال قرار داشتند و محورهای پرخطر شامل دوستی با افراد شیشه‌ای، شیوع بالای مصرف شیشه و مصرف تفننی مشخص شد.

او با اشاره به طراحی پیام هایی در مورد اعتیاد گفت: ما اقدام به طراحی پیام‌هایی کردیم که از جمله آنها «مواظب باش»، «با شیشه دوستی نکن» است و الگویی به عنوان «رها باش» طراحی شد.

قازاریان تاکید کرد: همچنین سعی کرذیم از کانال‌های ارتباطی مانند ابزار الکترونیک، صداوسیما و رسانه‌های مکتوب بهره ببریم و ابزار الکترونیک در تهران در اولویت قرار گرفت البته تلاش کردیم که تیزرهایی را نیز از تلویزیون پخش کنیم اما صداوسیما با ما همکاری‌های لازم را نداشت.مجری طرح کارزار رسانه‌ای پیشگیری از اعتیاد با اشاره به نتایج ارزیابی‌های صورت گرفته بعد از پایان برگزاری کارزار رسانه‌ای افزود: براساس نتایج به دست آمده در زمینه دوستی با افراد شیشه‌ای تغییری در نگرش انجام نشده بود. در زمینه مصرف تفننی نگرش به میزان بسیار کمی تغییر یافته و در حوزه شیوع بالای مصرف شیشه تغییرات کمی در نگرش افراد ایجاد شده بود.

او در مورد نتایج ارزیابی‌های صورت گرفته بعد از پایان برگزاری کارزار رسانه‌ای گفت: براساس نتایج به دست آمده در زمینه دوستی با افراد شیشه‌ای تغییری در نگرش انجام نشده بود در زمینه مصرف تفننی نگرش به میزان بسیار کمی تغییر یافته و در حوزه شیوع بالای مصرف شیشه تغییرات کمی در نگرش افراد ایجاد شده بود.

مجری طرح کارزار رسانه‌ای پیشگیری از اعتیاد در پایان با تاکید بر موانع اجرای کمپین گفت: اسفندماه سال 91 این کمپین به مدت 3 روز به اجرا در آمد اما به دلیل تعطیلات نوروزی متوقف شد و در ادامه طی 15 روز در اردیبهشت‌ماه این کمپین برگزار شد اما با کمبود نیروی انسانی و همکاری بسیار کم برخی از سازمان‌ها روبرو شدیم واین موارد از موانعی بود که در مسیر اجرای کارزار رسانه‌ای پیشگیری از اعتیاد به وجود آمد.

قازاریان گفت: ابتدا 92 درصد افرادی که در این کمپین حضور داشتند مصرف کننده شیشه نبودند، 4 درصد کمتر از 5 بار این ماده مخدر را مصرف کرده‌ بودند و 4 درصد مصرف کننده شیشه به شمار می‌آمدند. در تحلیل‌های بعدی گروه مصرف کننده حذف شد.

او تاکید کرد: پس از پایان این کارزار رسانه‌ای در دو ناحیه منطقه 10 کار دیگری را انجام دادیم و 2 گروه مداخله و کنترل را طراحی کردیم. البته کارزار رسانه‌ای ما با استقبال استان‌ها مواجه شد بنابراین آن را در 7 استان گلستان، چهارمحال و بختیاری، قم، مازندران، یزد، مرکزی و خراسان‌شمالی اجرا کردیم.

20106

کد خبر: 500449

وب گردی

وب گردی