تدوین آیین‌نامه‌ صدور کارت هوشمند رانندگان فعال در خارج از حریم روستا/ تسهیلات خرید ناوگان حمل و نقل روستایی

معاون وزیر راه و شهرسازی، با بیان اینکه هیچ گونه یارانه‌ای به حمل و نقل برون شهری اختصاص پیدا نمی‌کند ، از تدوین آیین‌نامه‌ صدور کارت هوشمند رانندگان فعال در خارج از حریم روستا خبرداد.

به گزارش ایسکانیوز،داوود کشاورزیان در نخستین همایش ملی حمل و نقل روستایی، گفت: یکی از اساسی‌ترین نیازهای روستاها راه دسترسی و سیستم حمل ونقل روستا است و پس از انقلاب به راه‌های روستایی توجه ویژه‌ای شده و تقریبا همه روستاهای پرجمعیت از راه روستایی مناسب برخوردار است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر 105 هزار کیلومتر راه روستایی آسفالت و حدود 28 هزار کیلومتر راه روستایی شوسه داریم، گفت: ارزش این راه‌ها بدون در نظر گرفت ارزش تملک بیش از 50هزار میلیارد تومان است که این رقم به طور متوسط برای هر کیلومتر 500 میلیون تومان محاسبه شده است.

رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، با یادآوری اینکه بودجه نگهداری راه‌های روستایی از سوی سازمان مدیریت از محل اعتبارات عمرانی استانی باید تامین شود، ادامه داد: متاسفانه راه‌های روستایی موجود به نحو مطلوبی نگهداری نمی‌شود و در شرایطی که باید حدود 4 درصد از ارزش این راه‌ها یعنی حدود 2 هزار میلیارد تومان به نگهداری راه‌ها اختصاص پیدا کند ولی کمتر از 10 درصد از این میزان محقق می‌شود.

وی افزود: راه‌های روستایی ساخته می‌شود، اما پس از مدتی به دلیل کمبود اعتبارات مستهلک و از بین می‌روند و اعتبارات عمرانی نیز برای آنها در نظر گرفته نمی‌شود.

کشاورزیان، گفت: هیچ اقدام جدیدی برای حمل و نقل روستایی در گذشته انجام نشده و همان سیستم قدیمی با همان ناوگان در روستاها تردد می‌کند که متاسفانه بعضا شاهد حوادث ناگوار در روستا هستیم.

هیچ گونه یارانه ای به حمل و نقل برون شهری اختصاص پیدا نمی‌کند

معاون وزیر راه و شهرسازی، با بیان اینکه هیچ گونه یارانه ای به حمل و نقل برون شهری اختصاص پیدا نمی‌کند، گفت: استفاده از یارانه پنهان سوخت تنها موردی است که ناوگان برون شهری از آن بهره می‌برد و یارانه خوبی به سیستم حمل و نقل درون شهری اختصاص پیدا می‌کند.

کشاورزیان با طرح یک سوال مهم در حوزه حمل و نقل روستایی گفت:باید به این موضوع فکر شود که چگونه می‌توان به حمل و نقل روستایی یارانه داد و مفسده ای هم ایجاد نشود.

وی، با اشاره به مصوبه هیئت دولت در سال گذشته در خصوص حمل و نقل روستایی، گفت: این مصوبه حمل و نقل روستا را به 2 بخش داخل حریم روستا و خارج حریم روستا تقسیم بندی کرده است و وظیفه حمل و نقل درون روستایی را به شهرداری ها، تاکسیرانی‌ها و غیره سپرده و وظیفه حمل و نقل خارج از حریم روستا را به سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای سپرده است که در این زمینه بحث‌های زیادی درباره تفکیک‌پذیر بودن حمل و نقل داخل حریم و خارج از روستا در سازمان راهداری صورت گرفته است.

تدوین آیین‌نامه‌صدور کارت هوشمند رانندگان فعال در خارج از حریم روستا

رئیس سازمان راهداری و جاده‌ای افزود: آیین‌نامه‌ای برای صدور کارت هوشمند رانندگان خارج از حریم روستا در سازمان راهداری تدوین شده است علاوه بر این در بخش نوسازی ناوگان با تعدادی از شرکت های تولیدکننده و واردکننده ون قراردادی منعقدشده و بیش از 10 شرکت در این زمینه فعالیت خواهند داشت.

تسهیلات خرید ناوگان حمل و نقل روستایی

وی ادامه داد: براساس قرارداد منعقد شده در زمینه ارایه تسهیلات کم بهره برای توسعه ناوگان حمل ونقل روستایی، امکان استفاده از تسهیلات خرید ناوگان حمل و نقل روستایی با بهره 4 درصد فراهم شده است.

کشاورزیان از وجود دفاتر هزار نمایندگی حمل و نقل روستایی در روستاهای سراسر کشور خبر داد و گفت: مردم می‌توانند نیازها و خواسته‌های خود را از این طریق با سرویس حمل و نقل روستایی تامین کنند و هدف ما تامین ایمنی و نداشتن مزاحمت برای مردم است.

401401

کد خبر: 500474

وب گردی

وب گردی