نیاز 30 میلیارد دلاری برای احداث خطوط جدید در حوزه ریلی

مدیر عامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران، با اعلام اینکه برای ایجاد خطوط جدید رقمی در حدود 30 میلیارد دلارسرمایه نیاز است، گفت: با توجه به اولویت های تعریف شده در حال حاضر 10 میلیارد دلار برای اجرای این طرح های اولویت دار کافی است.

به گزارش ایسکانیوز؛ محسن پور سید آقایی در میزگرد تخصصی معرفی فرصت های سرمایه گذاری با اشاره به سیاست های پیش راه آهن در برنامه های این سازمان تا سال 1400 گفت: براساس سند چشم انداز و برنامه های تدوین شده مقرر است تا راه آهن در زمینه جابجایی بار به 93 و نیم تن کیلومتر برسد که این بدان معناست که باید فعالیت های کنونی 3 برابر شود.

وی با بیان اینکه در حوزه جا به جایی مسافر رسیدن به رقم 64.2 میلیون نفر به عنوان هدف راه آهن در حوزه مسافری برای سال 1400 است، تصریح کرد. برای رسیدن به این اهداف نیازمند حجم بالای سرمایه گذاری هستیم به این ترتیب که برای احداث خطوط جدید با اولویت اول به سرمایه ای در حدود 10 و نیم میلیارد دلار نیاز داریم.

مدیرعامل راه آهن با اشاره به برنامه های راه آهن در زمینه ورود 28 هزار واگن جدید و لکوموتیو گفت: هر چند ایجاد خطوط جدید جز برنامه های راه آهن است اما اولویت اول آن است که بتوانیم حداکثر استفاده از خطوط موجود را داشته باشیم.

به گفته وی به منظور افزایش ظرفیت خطوط موجود مانند دوخطه کردن رقمی حدود 18 میلیارد دلار سرمایه گذاری مورد نیاز است.

مدیرعامل راه آهن با اشاره به وضعیت سرمایه گذاری در حوزه جاده و مقایسه آن با ریل تصریح کرد: سیاست راه آهن آن است که سرمایه گذاران خارجی سودی معادل سود سرمایه گذاری در جاده را کسب کنند و برای این مهم سیاست های خاصی تدوین کرده ایم.

پورسید آقایی کاهش حق دسترسی و رسیدن آن به رقم 31 درصد را مد نظر قرار داد و گفت: این رقم از 57 درصد به این میزان رسیده است و براین اعتقاد هستیم که در صورت کاهش حق دسترسی مقبولیت پروژه ها افزایش می یابد ، بنابراین اگر بتوانیم در کنار این کاهش حق دسترسی ؛ هزینه دسترسی به جاده را نیز افزایش دهیم می توانیم امیدوار باشیم که در سالهای آینده برابری هزینه دسترسی ریل و جاده تحقق یابد.

مدیرعامل راه آهن با اشاره به تصویب قانون به منظور تضمین سرمایه گذاری خارجی از سوی مجلس گفت: این تضامین شامل اصل و فرع سرمایه گذاری بوده و ما در صدد هستیم توافق مجلس به منظور تضمین تفاوت نرخ ارز و ریال را نیز دریافت کنیم که در صورت تصویب ، ظرفیت بزرگی برای سرمایه گذاران خارجی خواهد تا بتوانند اصول و سود منطقی دریافت کنند.

پورسید آقایی خاطر نشان کرد: بهره گیری از درآمد حاصل از صرفه جویی سوخت سیاست بعدی راه آهن است که این مسئله بعد از مجلس به تصویب شورای اقتصاد هم رسید و براساس آن مقرر شد تا 7.5 میلیارد دلار درآمد حاصل از صرفه جویی سوخت به راه آهن بازگردد.

به گفته وی با تصویب و اجرای این موضوع، دولت ماحصل این درامد را به شکل مستقیم به بخش خصوصی خواهد داد و این مزیت بزرگی برای سرمایه گذاری در حوزه ریلی خواهد بود.

مدیرعامل راه آهن به مصوبات قانونی به منظور استفاده بخش خصوصی از صندوق توسعه ملی را مد نظر قرار داد و گفت: در صورتی که بخش خصوصی بخواهد در حوزه زیرساخت سرمایه گذاری کند می تواند از وام ارزی این صندوق بهره بگیرد.

مدیرعامل راه آهن دوخطه کردن خطوط فعلی به منظور افزایش ظرفیت و بازدهی، سرمایه گذاری به منظور رشد حمل و نقل ترانزیت ،راه اندازی قطارهای پرسرعت ، اجرای پروژه ATC ، بازسازی بهینه خطوط و ایجاد خطوط جدید را از دیگر برنامه و پروژه های حوزه ریلی عنوان کرد.

مدیرعامل راه آهن با ابراز امیدواری به منظور تحقق اهداف تدوین شده تصریح کرد: با رسیدن به این اهداف تا پایان سال1404 بیش از 50 میلیارد دلار در کشور صرفه جویی خواهد شد که می تواند در زمینه توسعه سیستم ریلی کشور هزینه شود.

این همایش روز گذشته پایان یافت.

401401

کد خبر: 500501

وب گردی

وب گردی