نخستین گام در مسیر تولید ثروت از دانش فنی در دانشگاه آزاد سمنان

مجوز تاسیس مرکز تحقیقات بهینه سازی انرژی و توسعه پایدار از سوی معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی در واحد سمنان صادر شد.

به گزارش ایسکانیوز، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی سمنان با اعلام این خبر افزود: این مرکز بر اساس نیاز صنعت و مصارف خانگی و به منظور بهینه سازی استفاده از انرژی های فسیلی و جایگزینی آن از طریق استفاده از انرژی های تجدید پذیر تاسیس و راه اندازی می شود.

دکتر نادر رهبر گفت: علیرغم توجه بسیار زیاد جوامع توسعه یافته به بحث انرژی و توسعه پایدار این امر در کشور ما مورد توجه چندانی قرار نگرفته است. ارزان بودن انرژی در کشور، عدم آموزش صحیح و عقب ماندگی فرهنگی، همچنین عدم اطلاع جوامع علمی از اهمیت این موضوع، همگی عامل غفلت از این امر خطیر بوده‌اند.

وی گفت: با توجه به وجود صنایع آلاینده محیط زیست در سطح استان و همچنین آلودگی های ناشی از سو مصرف انرژی در کنار هزینه های گزاف ناشی از مصرف سوخت های فسیلی و تبدیل آن به انرژی وجود این مرکز تحقیقات به شدت در استان احساس می شد.

رهبر افزود: هدف از تاسیس مرکز تحقیقات انرژی و توسعه پایدار تلاش برای دستیابی به توسعه استفاده پاک و کارا از انرژی در جامعه، صنعت، ساختمان و تجارت و جایگزینی انرژی های تجدید پذیر به جای انرژی های فسیلی می‌باشد.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی سمنان با بیان اینکه بازار هدف این مرکز به دو بخش داخل و خارج از دانشگاه تقسیم می شود گفت: در بخش داخلی به دنبال استفاده بهینه از انرژی در سطح ساختمان ها و ابنیه دانشگاه و در نتیجه کاهش در هزینه های ناشی از مصرف انرژی در دانشگاه هستیم. استفاده از آب خام و پساب آب های مصرفی، جایگزینی انرژی خورشیدی برای تامین انرژی حرارتی و روشنایی می تواند نمونه هایی از موارد کاربردی به شمار اید.

وی ادامه داد: در بخش خارج از دانشگاه با برگزاری کارگاه های آموزشی، همایش و تولید برنامه های چند رسانه ای با هدف آموزش در کنار اجرای پروژه های مختلف صنعتی و خانگی در غالب طرح های پژوهشی برون دانشگاهی به دنبال دستیابی به این هدف خواهیم بود.

رهبر پیرامون نحوه معرفی محصول و خدمات این مرکز به بخش های مختلف جامعه اعم از صنعت و بخش خانگی گفت: تمرکز مرکز تحقیقات انرژی بر روی انجام پروژه‌های تحقیقاتی-کاربردی و مشاوره‌ای با رویکرد تجاری‌سازی در زمینه‌های مدلسازی و بهینه سازی انرژی در ساختمان و فرایندهای صنعتی، آنالیز و مدلسازی مصرف انرژی و اثرات زیست محیطی آن در جامعه، انجام تحقیقات کاربردی در زمینه مدیریت پسماند و بازیافت انرژی، ممیزی انرژی در ساختمان و صنعت، مشاوره و انجام پروژه‌های تحقیقاتی در جهت رفع مشکلات حمل ونقل و آموزش، ترویج و گسترش فرهنگ توسعه پایدار در جامعه، فروش دانش فنی حاصل از پروژه‌های پژوهشی – کاربردی است.

وی جامعه هدف این مرکز تحقیقات را نیز در خارج از استان این گونه معرفی کرد: در وهله اول به دنبال خدمات دهی به استان سمنان به عنوان هدف اولیه هستیم که با توجه به تمرکز بسیار زیاد صنعت در استان سمنان، نیاز بسیار زیاد صنعت، ساختمان و جامعه به بحث بهینه‌سازی انرژی، از طرف دیگر دسترسی بسیار کم سایر رقبا و عدم فعالیت آنها در بازار این استان امیدواریم تا ظرف مدت یکسال سهم عمده ای از بازار استان را در اختیار بگیریم و از طرف دیگر استانهای همجوار استان سمنان نظیر استان های گلستان، یزد، مازندران به عنوان هدف بعدی مورد توجه قرار دارد.

رهبر تاکید کرد: با راه اندازی این مرکز به دنبال تامین بخشی از هزینه های دانشگاه از محل درآمد ناشی از فروش دانش فنی تولید شده در این مرکز تحقیقات هستیم تا بتوانیم تعهد دانشگاه برای تامین منابع مالی به غیر از محل شهریه دانشجو را محقق کنیم.

وی ابراز امیدواری کرد با همکاری تمامی دستگاه های ذیربط این مرکز به خوبی معرفی و استان از خدمات آن در جهت کاهش آلودگی محیط زیست، کاهش هزینه های مصرف انرژی و جایگزینی انرژی های پاک به جای انرژی های فسیلی برخوردار شود.

20101

کد خبر: 500529

وب گردی

وب گردی