سخنان موافقان استیضاح وزیر راه و شهرسازی در مجلس

جلسه علنی بررسی استیضاح عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی دولت یازدهم، صبح امروز به ریاست علی لاریجانی در صحن علنی مجلس در حال برگزاری است.

به گزارش ایسکانیوز، در ادامه سخنان موافقان استیضاح وزیر راه و شهر سازی آورده می شود.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با انتقاد از عملکرد وزیر راه و شهرسازی گفت: آخوندی واگذاری قراردادها را با تشریفات به افراد نورچشمی خود اعمال کرده است.

سیدناصر موسوی لارگانی در نشست علنی امروز (سه‌شنبه 14 مهرماه) مجلس شورای اسلامی، در موافقت با استیضاح عباس آخوندی با تأکید بر اینکه هدف از امضا و پیگیری استیضاح را احقاق حقوق مردم مظلوم می داند عنوان کرد: اهداف سیاسی و جناحی باعث امضای این استیضاح نشده است و انتظار داریم که همکاران با دقت نظر در این روز خطیر به استیضاح رأی دهند.

نماینده مردم فلاورجان در مجلس شورای اسلامی یکی از دغدغه های وکلای مردم را بی عدالتی در توزیع اعتبارات و اولویت بندی در پرونده های عمرانی عنوان کرد و توضیح داد: متأسفانه در 2 سال مدیریت آخوندی اولویت بندی پروژه ها و اختصاص اعتبارات براساس چانه زنی ها انجام شده به طوری که یکی از حوزه های انتخابیه 20 میلیارد تومان اعتبار دریافت کرده این در حالی است که در شهرستانی با خساست 100 میلیون تومانی آخوندی مواجه هستیم.

وی با بیان اینکه نگاه تبعیض آمیز آخوندی بر اساس رأی هایی است که در انتخابات ریاست جمهوری سال 92 صورت می گیرد گفت:‌ آخوندی به روستاهایی که به جای روحانی به احمدی نژاد رأی داده اند نگاه تبعیض آمیز دارد سوال ما این است که چرا وزیر تاوان این تبعیض را از مردم محروم بگیرد.

موسوی لارگانی با یادآوری اینکه وزیر شفاف سازی و دسترسی آزاد اطلاعات را از برنامه های رأی اعتماد خود عنوان کرده بود یادآور شد: متأسفانه شاهد واگذاری قراردادها بدون رعایت تشریفات به نزدیکان وزیر هستیم. چرا امتیاز برخی قراردادها را به برخی افراد داده اید.

وی همچنین عنوان کرد:‌رکود بی سابقه در مسکن و ساختمان یکی دیگر از ضعف های عملکردی آخوندی است لازم است ایشان بگوید چه برنامه ای برای خروج از رکود در این حوزه دارد و یا برنامه های او چه تأثیری در برنامه ساخت و ساز کشور داشته است.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس همچنین تأکید کرد: مقابله با فساد نیز از برنامه هایی بود که در رأی اعتماد آخوندی اعلام شد اما با گذشت 2 سال نه تنها شاهد آن نبودیم بلکه دیدیم برخی نور چشمی های وزیر بدون انجام تشریفات عهده دار برخی قراردادها شدند.

این عضو اقتصادی قوه مقننه با بیان اینکه یکی از مشکلات وزارت راه و شهرسازی بحران طلب کاران بود گفت: قرار بود وزیر این بحران را با برنامه های عملیاتی برطرف کند اما متأسفانه هر روز و هر هفته شاهد مراجعه طلبکاران به وزارتخانه هستیم به همین جهت شاهد افزایش بدهی وزارتخانه و سستی وزیر در بازپرداخت بدهی ها هستیم که این موضوع باعث شده هزاران فرصت شغلی از بین برود.

موسوی لارگانی با تأکید بر اینکه وزارت راه و شهرسازی به پایگاهی برای فعالیت سیاسی برخی تندروها شده است گفت: در این وزارتخانه منافع سیاسی برخی افراد دنبال می شود و متأسفانه حقوق مردم فراموش شده است که این رفتارها با سخنان و اندیشه های مقام معظم رهبری و رهبر کبیر انقلاب در تضاد است نباید فراموش کنیم که امام خمینی(ره) تأکید داشتند که دنیاخواهی و آخرت جویی دو مقوله ای است که هرگز با هم جمع نخواهند شد بنابراین افرادی تا آخر خط با ما خواهند بود که درد فقر و محرومیت را چشیده باشند.

نماینده مردم فلاورجان با طرح این سوال که آیا آخوندی سختی مستأجر و یک روستانشین در کوچه های خاکی را می داند یا خیر تأکید کرد: امام (ره) همواره توصیه کردند که مقامات عالی رتبه خود را وقف اسلام، جمهوری اسلامی ایران و مردم محروم بکنند چرا که مستضعفان و محرومان نورچشمان جمهوری اسلامی هستند.

عضو کمیسیون اقتصادی با یادآوری یکی از بندهای قانون بودجه سال 94 گفت:‌در این قانون 2 میلیون تن قیر رایگان برای آسفالت روستاییان در نظر گرفته شد اما تا کنون اقدامی در این زمینه انجام نشده است و شاهد خالی شدن روستاها از سکنه شدیم.

به گفته این نماینده در روستاها حتی یک متر جاده آسفالتی در دو سال مدیریت آخوندی انجام نشده است.

موسوی لارگانی با بیان اینکه امام خمینی(ره) اعتقاد داشت که رونق اقتصادی کشور در دست روستاییان است تأکید کرد: چرا باید روستاییان تنها از 12 میلیون وام مسکن برخوردار باشند آیا با این مبلغ می توان سرویس بهداشتی تهیه کرد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس بااشاره به مهمانسرای پشت ساختمان وزارت راه و شهرسازی عنوان کرد: آخوندی یک و نیم میلیارد تومان خرج این مهمانسرا کرد تا در آنجا سکونت کند سوال این است که با این مبلغ چند وام مسکن به روستاییان داده می شد. این نکته قابل توجه است که بعد از بارها تعویض در و پنجره آن مهمانسرا آخوندی حتی در آن سکونت نکرد.

وی با تأکید بر اینکه وزارت راه و شهرسازی نسبت به اجرای ماده 196 قانون برنامه پنجم توسعه بی توجه بوده است گفت: نمایندگانی که اعتقاد دارند کارها در این وزارتخانه خوب پیش می رود بدانند که میزان تسهیلات روستایی از 400 هزار واحد به 20 هزار واحد تقلیل یافته است که البته نمی دانیم چند درصد از آن عملیاتی شده است.

موسوی لارگانی با اشاره به رشد منفی ساخت و ساز در روستاها گفت:‌این مسئله باعث افزایش حاشیه نشینی در شهرهای بزرگ شده است نباید فراموش کنیم که در سال 90 مقام معظم رهبری ساخت و ساز مسکن روستایی را یکی از شاخص های عدالت عنوان کرد اما در عملکرد دولت یازدهم شاهد کاهش 75 درصدی در ساخت مسکن روستایی بودیم.

به گفته این نماینده عدم افزایش وام روستایی به 15 میلیون تومان یکی دیگر از بی توجهی های آخوندی به مصوبات خانه ملت بود.

عضو کمیسیون اقتصادی قوه مقننه تأکید کرد: آخوندی در 2 سال مدیریت خود تنها طرح های دولت گذشته را زیر سوال برد بدون آنکه جایگزینی برای آن مطرح کند البته تأمین مسکن اجتماعی را وعده داده بود اما در دو سال گذشته شاهد هیچ برنامه متقنی در جهت اجرایی شدن این طرح نبودیم.

وی تأکید کرد: این در حالی است که وزیر با لفافی مسکن مهر را پشت گوش انداخته، پروژه ای که با پول مردم مستضعف آغاز شد اما با سوء مدیریت ناتمام مانده است.

این استیضاح کننده مجدد تأکید کرد که هدفش از استیضاح عباس آخوندی سیاسی کاری و دنبال کردن اهداف جناحی نیست بلکه به دنبال آن است تا حقوق مردم محروم روستایی محقق شود.

در ادامه مجتبی رحماندوس در جریان بررسی طرح استیضاح عباس آخوندی در موافقت با استیضاح وی گفت: بنده به عنوان رئیس کارگروه تخصصی ایثارگران مجلس شورای اسلامی بارها نسبت به بی‌توجهی وزارت راه و شهرسازی نسبت به حق و حقوق ایثارگران اعتراض کردم.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی با اشاره به جلسه 16 شهریورماه سال گذشته که با حضور وزیر راه و شهرسازی در مجلس شورای اسلامی برگزار شد، افزود: وزیر راه و شهرسازی در مورد اجرایی شدن بند ل ماده 44 قانون برنامه پنجم گفتند من 100 درصد برای اجرایی شدن این بند همراه هستم و حتی فراتر از قانون در این باره برای مسکن خانواده‌های ایثارگران با اولویت اقدام خواهم کرد.

وی با یادآوری بخش دیگری از اظهارات وزیر راه و شهرسازی در خصوص رعایت حق و حقوق ایثارگران تصریح کرد: وزیر راه و شهرسازی در رابطه با عمل به حق و حقوق ایثارگران گفتند برای این حوزه متولی تعیین نکردیم خودم شخصا تمامی اقدامات مربوطه را انجام می‌دهم و هر کس هر جایی از کشور مشکلی داشته باشد من شخصا به آن رسیدگی و مسئله را حل می‌کنم.

رحماندوست با به نمایش گذاشتن بخشی از اظهارات وزیر راه و شهرسازی در صحن علنی مجلس مبنی بر اینکه مسکن جانبازان هر مشکلی داشته باشد با مراجعه به بنده حل آن را در دستور کار خود قرار می‌دهم، افزود: متاسفانه وزارت راه و شهرسازی تاکنون در حد قانونی نیز به رفع مشکلات ایثارگران اقدام نکرده چه برسد به فراتر از قانون.

وی ضمن گلایه از وزارت راه و شهرسازی به دلیل اجرا نکردن ماده 41 قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران، گفت: عدم اجرای این ماده موجب نارضایتی و گلایه بسیاری از ایثارگران شده است.

وی با اشاره به محتوای این ماده گفت: طبق این ماده جانبازان 25 درصد و بالاتر، آزادگان و خانواده‌های شاهد و خانواده جانبازان 70 درصد در صورت مسافرت داخلی از طریق هر یک از شرکت‌های دولتی یا خصوصی هواپیمایی، راه‌آهن و کشتیرانی با ارائه کارت ایثارگری و یا معرفی‌نامه بنیاد از پرداخت 50 درصد هزینه بلیط مسافرت معاف هستند، ضمن آنکه تبصره 2 این ماده اضافه می‌کند مشمولان این ماده در پروازهای خارجی با معرفی‌نامه بنیاد برای یک‌ بار در سال از 50 درصد تخفیف مستقیم بهای روز فروش بهره‌مند می‌شوند./

رحماندوست با اشاره به مکلف کردن وزارت راه و شهرسازی از سوی قانون برنامه برای جانبازان 25 تا 50 درصد که حداقل دو سال سابقه حضور در جبهه داشتند و همچنین آزادگان و فرزندان شهدا و خانواده‌های جانبازان 70 درصد فاقد مسکن را در صورتی که قبلا از زمین یا مسکن دولتی استفاده نکردند تامین کند، افزود: علیرغم پیگیری‌های متعدد و در جلسات مختلف از مجموع 158 هزار و 363 نفر واجد شرایط اعلامی از سوی ایثارگران 6 هزار مورد اقدام شده که یعنی زیر 4 درصد.

وی ادامه داد: بسیاری از واگذاری‌های مورد ادعای وزارت راه و شهرسازی را نمی‌توانیم واگذاری نامید چرا که زمین‌هایی که هنوز آماده سازی نشده و یا نیازمند تغییر کاربری بوده و عملا با کاربری‌های زراعی و غیره که امکان هیچ گونه ساخت و ساز برای آن وجود ندارد و یا به علت محدوده حریم و حومه شهر بودن آن زمین‌ها از مجوز ساخت محروم هستند و فی الواقع این نحوه اجرا به جز ادای رفع تکلیف چیز دیگری نیست.

این نماینده مردم در مجلس نهم گفت: عدم واگذاری مسکن ایثارگران و رخوت در سیستم وزارت راه و شهرسازی بستری برای زمین خواری و تصرف املاک بیت المال می‌شود که موجب ایجاد مشکلات دیگری خواهد شد.

وی با بیان اینکه حداقل کارهای قانونی نیز از سوی وزارت راه و شهرسازی برای جانبازان انجام نشده است، افزود: بسیاری از آمارهایی که وزارت راه و شهرسازی تحت عنوان تسهیلات بانکی خرید مسکن می‌دهد و به عنوان اجرا شده تلقی می‌کند در حالی که امروزه در هیچ جای ایران اعطای تسهیلات به منزله تامین مسکن منظور نمی‌شود.

رحماندوست ادامه داد: جالب‌تر اینکه اصل و فرع این وام توسط ایثارگر پرداخت می‌شود و فقط این نوع وام‌ها برای مسئولان وزارت راه و شهرسازی آمارسازی می کند و دردی از ایثارگران درمان نمی‌شود. در این راستا می‌توان گفت که حکم برنامه پنجم ابتر باقی می‌ماند.

وی با تاکید بر اینکه باید مشکلات ایثارگران ریشه‌ای حل شود، گفت: حل شدن ریشه مشکلات ایثارگران نیازمند این اعتقاد است که بدانیم مدیون آنان هستیم لذا در راستای امر نظارت نمایندگان این موضوعات را ابتدا با تذکر شفاهی، سپس کتبی و نهایتا طرح سوال مطرح کردیم، اما چون تاکنون مشکل ایثارگران حل نشده است امروز استیضاح در دستور کار مجلس قرار دارد.

رحماندوست با تاکید بر اینکه در استیضاح وزیر راه و شهرسازی هیچ شائبه‌ی سیاسی در کار خود و همکارانم نمی‌بینیم افزود:‌ چرا هنوز فرزندان شهدا در شرکت‌های تابعه این وزارت‌خانه رسمی نشده‌اند؟ چرا شرکت‌های مجموعه وزارت راه اجرای بند «و» قانون برنامه پنجم در خصوص استخدام ایثارگران را عمل نمی‌کند؟

وی افزود: هنوز شرکت‌های زیر مجموعه وزارت راه و شهرسازی نسبت به تعیین تکلیف فرزندان جانبازان و ایثارگران هیچ اقدامی نکرده‌اند، البته به غیر از ستاد وزارتخانه.

این نماینده مردم در مجلس نهم ادامه داد: چرا شرکت‌های زیر مجموعه وزارت راه و شهرسازی اجرای بند و ماده 44 قانون برنامه پنجم در خصوص استخدام ایثارگران را عمل نمی‌کند در حالی که آن تعدادی هم که انجام شده به شکل ناقص بوده و حتی تعدادی از آن ها به شکل منفعل در معرض اخراج قرار گرفته است. وزارت راه و شهرسازی در این مورد به وظایف قانونی خود عمل نکرده است.

وی با اشاره به ماده 41 خدمات رسانی به ایثارگران گفت: ماده 41 قانون خدمات رسانی به ایثارگران صراحت دارد به این که ایثارگران، جانبازان و خانواده‌های آنان در صورت مسافرت داخلی از طریق هر یک از وسایل حمل و نقل کشور با ارائه کارت ایثارگری از پرداخت 50 درصد هزینه معاف هستند اما این اتفاق رخ نداده است.

این نماینده مردم در مجلس نهم ادامه داد: در بخش دیگری از ماده مذکور آمده است که اگر ایثارگران بخواهند سفر خارجی داشته باشند می‌توانند سالی یکبار از تخفیف 50 درصدی حمل و نقل کشور که بنیاد تامین کننده آن است، استفاده کنند.

وی افزود: برخی از بخش های فرودگاهی که موظف به ارائه خدمات به ایثارگران و جانبازان هستند از داشتن نیروهای با گذراندن دوره‌های آموزشی کافی بی‌بهره‌اند و به عبارتی این بخش‌ها تبعیدگاه برخی از نیروهای وزارت راه و شهرسازی شده است.

رحماندوست در ادامه گفت: حتی در اماکن و ناوگان‌های حمل و نقل شهری نیز تمهیدات لازم برای سهولت رفت و آمد ایثارگران و کسانی که از طریق ویلچر استفاده می‌کنند دیده نشده است. این در حالی است که در کشورهای دست چندم هم این مناسب سازی مسیرها صورت گرفته، اما در کشور ما متاسفانه مورد غفلت واقع شده است.

وی تصریح کرد: اخیرا شرکت هواپیمایی ماهان برای ارائه خدمات ویژه که در دنیا مجانی انجام می‌شود گفته باید چهل هزار تومان برای ارائه این خدمات بپردازند.

وی با بیان اینکه بنده استیضاح را امضاء نکرده بودم، اما در این مدت چون دیدم هنوز بسیاری از مسائل حل نشده است آن را امضاء کردم افزود: فکر می‌کنم وزیری که مساله به این کوچکی را نتواند حل کند وزیر مناسبی نبوده و ادامه کار وی به صلاح جمهوری اسلامی ایران نیست.

رحماندوست با اشاره به سابقه هم دانشگاهی بودنش با وزیر راه و شهرسازی گفت: هر چند باید بنده حساسیت مثبتی نسبت به وی داشته باشم اما حقوق مردم و در این مورد خاص حقوق ایثارگران جای گذشت ندارد.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی یادآور شد: در دوره‌ای که بحث استیضاح وزیر راه و شهرسازی در میان بود انواع اتهامات به موافقان استیضاح زده شد که آنان را به فردای قیامت می‌سپارم.


همچنین موسی الرضا ثروتی در جلسه علنی امروز در جریان استیضاح عباس آخوندی، به عنوان اولین موافق این استیضاح گفت: نمایندگان برای استفاده از ابزار نظارتی خود چند روش مکاتبه، مذاکره، تذکر، سوال و برگزاری جلسات متعدد را دارند که ما نیز این روش ها را دنبال کردیم و حتی 2 جلسه با دکتر علی لاریجانی، 2 جلسه با حجت الاسلام ابوترابی فرد و جلسات متعددی با شخص وزیر و معاونان وی داشتیم و به دنبال حل مسائل از طرقی غیر از استیضاح بودیم که افاقه نکرد.

نماینده مردم بجنورد، مانه، سملقان، جاجرم و گرمه در مجلس شورای اسلامی در ادامه به برخی مشکلات حوزه راه و شهرسازی پرداخت و تصریح کرد: مشکلات حوزه مسکن مهر، تعطیلی پروژه هایی که منجر به بیکاری مردم و اعتراضات و تجمعات مختلف و متعدد آنها شده است همچنین عدم پرداخت تسهیلات مکمل 5 میلیون تومانی، عدم اجرای تعهدات مبنی بر عدم افزایش قیمت مسکن و مزخرف خواندن پروژه های مسکن مهر از جمله انتقاداتی است که به آخوندی وارد است.


وی اضافه کرد: وضعیت جاده ها، ترافیک شدیدی که منجر به فوت افراد می شود، عدم توسعه حمل و نقل ریلی، عدم برنامه ریزی مناسب و نارضایتی مردم از فقدان بلیت و مشکلات تاخیرها همچنین عدم توازن منطقه ای برای حمل و نقل و عدم اجرای برنامه پنجم نهایتا منجر به نگارش متن استیضاح شد.


ثروتی در ادامه با تاکید بر اینکه این استیضاح به هیچ وجه سیاسی نیست، یادآور شد: از سال گذشته 3 گروه در مجلس استیضاح وزیر راه و شهرسازی را دنبال می کردند که برخی گروه ها بنا به مصلحت از این استیضاح کناره گیری کردند لذا ناچار شدیم برنامه استیضاح را دنبال کنیم چرا که قسم یاد کردیم حافظ قانون بوده و وظایف نظارتی خود را انجام دهیم.


این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس نهم استیضاح را در اثر عدم مدیریت و ضعف سیاست گذاری های وزیر دانست و مطرح کرد: مدیریت ناکارآمد شخص وزیر باعث رخوت، سستی و احساس بی مسئولیتی در زیرمجموعه وی شده است و ایشان به دلیل برخی بهانه های غیرمنطقی مثل تحریم بسیاری از پروژه ها را معطل گذاشته است.


در ادامه حمید رسایی با عنوان موافق استیضاح وزیر راه و شهرسازی در جلسه علنی مجلس گفت : این موضوع در شعارهای تبلیغاتی دولت نیز مطرح شد و حتی آقای آخوندی گفت مسکن مهر ایده خودش در دولت سازندگی بوده است اما نمی دانم چه شد که بعد آن را مزخرف نامید .


وی با اشاره به روند طولانی سوال نمایندگان از آخوندی در این باره افزود : تنها چیزی که در این مدت طولانی از وی دیده نشده تحقق وعده های سرخرمن درباره مسکن مهر و ارائه طرح های جایگزین بوده است .


رسایی در ادامه به پخش گلایه های متقاضیان مسکن مهر از تحقق نیافتن وعده های وزیر پرداخت.

201/201

کد خبر: 500545

وب گردی

وب گردی