مجالس خود را با مباحث سیاسی  آمیخته نکنید

آیت الله مکارم شیرازی با تأکید بر پرهیز از استفاده مداحان از آهنگ های مبتذل، گفت: مقام مداحان بالاست و از خادمان اهل بیت (ع) هستند؛ پس باید از آهنگ های مبتذل بپرهیزند؛ چراکه متأسفانه مشاهده می شود که برخی از این عزیزان از آهنگ های نامطلوب و مبتذل در مجالس حسینی استفاده می کنند.

به گزارش ایسکانیوز، معظم له صبح امروز در درس خارج فقه خود در مسجد اعظم قم با اشاره به روایتی از امام صادق(ع)، اظهار داشتند: پیشوای ششم شیعیان از نبی مکرم اسلام (ص) نقل کردند: «ا لا اخبرکم بأجود الأجواد قالوا بلى یا رسول اللَّه. فقال اجود الاجواد اللَّه و انا اجود بنى آدم و اجودهم بعدى رجل‏ علّم‏ علما فنشره/ پیغمبر- صلّى اللَّه علیه و آله- فرمود: آیا خبر ندهم به بخشنده‏ترین بخشنده‏ها؟ گفتند: بلى یا رسول اللَّه. بخشنده ‏ترین بخشنده‏ها خداى متعال جلّت عظمته مى‏باشد و من بخشنده‏ترین اولاد آدم هستم و بخشنده‏ترین اولاد آدم بعد از من مردى است که علمى را بیاموزد پس آن را منتشر کند».

ایشان با بیان این مطلب که ایام محرم، تبلوری از ذیل این حدیث می باشد، ابراز داشتند: آقایانی که به تبلیغ می روند، مصداق این حدیث بوده و چه افتخاری از این بالاتر که علم خود را در اختیار مردم قرار دهیم.

پیام آیت الله العظمی مکارم برای خطبا، مداحان و مردم

این مرجع تقلید در بخش دیگر از سخنان خود به بیان پیام هایی جداگانه برای خطبا، مداحان و مردم پرداختند و گفتند: ماه محرم، زمان سوگواری است و مراسم آن، مایه حیات اسلام و مذهب اهل بیت (ع) است؛ منتهی باید از این مراسم باشکوه، حداکثر بهره برداری را انجام داد که این استفاده حداکثری بر دوش خطبا، مداحان و مردم می باشد.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با بیان نکاتی خطاب به سخنرانان محرم الحرام، خاطرنشان ساختند: نکته اولی که باید رعایت شود، این است که خطبا تنها به ذکر مصائب بسنده نکنند؛ بلکه بیان ریشه های حادثه عاشورا بسیار مهم می باشد.

این استاد درس خارج حوزه بیان نتایج حادثه کربلا برای مردم را مهم دانستند و تصریح کردند: وظیفه ما حفظ آثار گرانبهایی است که از امامان معصوم(ع) به ما رسیده و باید این میراث را با اعمال، رفتار نیک و دفاع از اسلام حفظ کرد.

مجالس حسینی را به صورت سنتی اداره کنید

معظم له با تأکید بر اداره سنتی مجالس حسینی، بیان داشتند: باید از اموری که موجب وهن مذهب است، پرهیز شود و از این فرصت برای بیان احکام، عقائد و اخلاق استفاده کرد.

ایشان ادامه دادند: عزاداری حسینی، فرصت مناسبی است تا مسائل اخلاقی و اعتقادی را بیان و به شبهات پاسخ داد؛ چراکه امروز آلودگی اخلاقی و انحرافات اعتقادی بسیار زیاد است و باید از این فرصت، استفاده و جوانان را جذب مجالس کرد.

این مرجع تقلید با اشاره به اینکه امروز جوانان، هدف بمباران دشمنان هستند، اظهار داشتند: باید از آمیختن مجالس حسینی به مسائل سیاسی و جناحی پرهیز کرد؛ چراکه مجالس حسینی، جای بیان اینگونه مباحث نیست.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی در بخش دیگری از سخنان خود خطاب به مداحان، ابراز داشتند: مداحی مورد علاقه امامان معصوم(ع) است و مداحان عزیز باید اشعاری حماسی خوانده و از شعرهایی که بوی ذلت می دهد، بپرهیزند.

این استاد درس خارج حوزه با تأکید بر اینکه باید روح حماسه را در جوانان زنده نگه داشت، خاطرنشان ساختند: اشعار باید مطابق با منابع معتبر و معروف بوده و از بیان حوادث ضعیف پرهیز کرد؛ البته زبان حال خوب است؛ اما باید درست بیان شود.

مداحان از آهنگ های مبتذل بپرهیزند

معظم له با تأکید بر پرهیز از استفاده مداحان از آهنگ های مبتذل، خاطرنشان ساختند: مقام مداحان بالاست و از خادمان اهل بیت (ع) هستند؛ پس باید از آهنگ های مبتذل بپرهیزند؛ چراکه متأسفانه مشاهده می شود که برخی از این عزیزان از آهنگ های نامطلوب و مبتذل در مجالس حسینی استفاده می کنند.

ایشان تصریح کردند: مداحان عزیز، اشعار و آهنگ ها را آبرومند و سنگین تنظیم کرده و از جذب جوانان غفلت نکنند.

این مرجع تقلید با بیان این مطلب که مداحان لابلای مداحی، به بیان مسائل اخلاقی بپردازند، اظهار داشتند: داستان امام حسین(ع)، داستان نشر اسلام است و می توان با بیان حالات حضرت علی اکبر(ع)، حضرت قاسم(ع) و ... به بیان نکات اخلاقی پرداخت.

مداحان مجالس خود را با مباحث سیاسی مخلوط نکنند

حضرت آیت الله مکارم شیرازی ابراز داشتند: به مداحان همانند خطبا توصیه می کنم که مجالس خود را با مباحث سیاسی مخلوط نکنند؛ چراکه اخیرا مشاهده شده که گاهی مسائل سیاسی به برخی از مجالس نفوذ کرده است.

مراسمات حسینی را به دور از اسراف، تظاهر و ریاکاری برگزار کنید

این استاد درس خارج حوزه در بخش پایانی سخنان خود خطاب به مردم و عزادارن حسینی خاطرنشان ساختند: باید روش های سنتی را حفظ و مراسمی ساده و به دور از اسراف، تظاهر و ریاکاری برگزار کرد.

معظم له با تأکید بر جذب جوانان در مجالس حسینی، تصریح کردند: امروز جوانان بیش از همه در خطر و بیش از دیگران از اسلام دفاع می کنند؛ پس باید آنان را برای حضور در مجالس جذب کرد.

ایشان با تأکید بر پرهیز از کشتن گوسفند در معابر عمومی و در مقابل دسته جات عزاداری، بیان داشتند: این کار سبب آلودگی محیط و خون آلود شدن کفش عزاداران حسینی می شود که نتیجه آن نجس شدن حسینیه ها و مساجد می باشد.

از قمه زنی بپرهیزید / با اهدای خون به مراکز انتقال خون، بیماران را نجات دهید

این مرجع تقلید با تأکید بر پرهیز از قمه زنی در ایام محرم، اظهار داشتند: قمه زنی موجب وهن مکتب تشیع است و عزادارن با اهدای خون به مراکز انتقال خون، بیماران را نجات دهند. قمه زنی موجب وهن مکتب شیعه است.

گفتنی است دروس حضرت آیت الله مکارم شیرازی از امروز تا شانزدهم ماه محرم الحرام جهت حضور طلاب و روحانیون در امر تبلیغ تعطیل شد.

202/201

کد خبر: 500806

وب گردی

وب گردی