نقشه  حریم های تخت جمشید و نقش رستم تهیه شد

نقشه ژئورفرنس از نشانه‌های حریم های تخت جمشید، نقش رستم و شهر استخر در فرمت گوگل ارث و جی‌آی‌اس تهیه شد.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از روابط عمومی پایگاه جهانی تخت جمشید، با تهیه این نقشه امکان کارشناسی و ردیابی موقعیت این نشانه ها به صورت آفلاین و برای اولین بار در ایران برای کارشناسان میراث فرهنگی فراهم شد. با اجرای این طرح، بحث تبیین حریم و محدوده‌های آن تکمیل و علاوه بر کارشناسان، امکان نظارت پیوسته از موقعیت تک‌تک نشانه ها هم در دفتر کار و هم در محل (فیلد) توسط یگان حفاظت امکان پذیر خواهد بود.

شاخص گذاری حریم در ابتدا به شکل نشانه های بتونی و در مرحله بعد در قالب تهیه و تولید نقشه ژئورفرنس، یکی از عوامل مهم حفاظتی محوطه های باستانی است. در عصری که فرایندهای رشد و توسعه در قالب افزایش جمعیت و افزایش ساخت و ساز، افزایش میزان بهره وری از زمین های کشاورزی و آب های زیر زمینی، ساخت و توسعه مراکز شهری و صنعتی موجب تغییر هرچه سریع تر چهره زمین شده است، تعیین و تثبیت حریم آثار از مباحث مهم در حوزه میراث فرهنگی به شمار می رود.

افشین یزدانی، کارشناس حرائم پارسه – پاسارگاد گفت: بازنگری نقشه حریم محوطه میراث جهانی تخت جمشید، نقش رستم و شهر استخر در سال ۱۳۹۰ تهیه و به تصویب سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری رسید و در تابستان ۱۳۹۲ نیز عملیات نشانه گذاری محدوده حریم درجه یک و دو به عنوان یک اقدام مهم، برای نخستین بار در کشور، به انجام رسید.

او افزود: در آن پروژه خطوط حرائم، بازنگری شد و نشانه های (میله ها) ۲۰/۱ سانتی متری با وزن تقریبی ۴۰۰ کیلوگرمی در قسمت های مختلف از مسیر خطوط حرایم در زمین کار گذاشته شد.

یزدانی، تهیه و تولید نقشه ژئو رفرنس و یا زمین مرجع را تکمیل پروژه نشانه گذاری حریم عنوان کرد و به این مهم اشاره داشت که نشانه گذاری حرائم آثار دارای ارزش تاریخی و میراث فرهنگی، به صورت بتونی برای اولین بار در ایران، در محدوده تخت جمشید، نقش رستم و شهر استخر، انجام شد.

کارشناس حرائم پارسه پاسارگاد، تهیه نقشه از موقعیت یابی نشانه ها و تثبیت موقعیت جغرافیایی و مکانی آنها را به دلیل کاربردی بودن آن در مباحث حفاظتی، باستان شناسی و پاسخگویی به استعلامات تعیین حریم، حائز اهمیت خواند و گفت: از آنجا که در پروژه های پیشین حریم تخت جمشید، موقعیت تمام نشانه ها مشخص نشده بود و دارای شماره نبودند، اکنون در تکمیل پروژه تعیین حریم، موضوع تهیه نقشه از موقعیت نشانه ها (میله ها) و کدگذاری (شماره گذاری نشانه ها) در فرمت نقشه GIS و گوگل ارت طی این طرح پژوهشی میدانی انجام شد.

به گفته یزدانی، هر یک از میله ها با کدی که برای آن تعریف می شود، جابجایی احتمالی آنها قابل رهگیری است. و نمایش موقعیت هر یک از نشانه های محدوده ثبت شده بر روی تصویر های هوایی روزآمد که در فرآیند زمین مرجع (ژئو رفرنس) تبدیل به نقشه های هوایی می شود و تغییرات مرزبندی شده، قابل مشاهده است.

کدگذاری نشانه های (میله ها) حریم یک تخت جمشید با کد اختصاری ۱-۱ و کدگذاری نشانه ها (میله ها) حریم ۲ تخت جمشید با کد اختصاری۲- ۱ در دستگاه جی پی اس بر اساس مختصات یو تی ام ثبت گردید که عدد سمت راست کد به معنای حریم یک و یا دو تخت جمشید و عدد سمت چپ کد به معنای شماره نشانه (میله) است. در طی این طرح پژوهشی مختصات ۵۲۲ عدد از نشانه های حرایم تخت جمشید، نقش رستم و شهر استخر ثبت شد. با تهیه و تولید نقشه زمین مرجع، جانمایی میله ها و نشانه ها تثبیت و تغییرات جزیی پیش آمده و جابجایی های اندکی که در محدوده حریم، مشاهده شد، توسط کارشناسان یگان حفاظت تصحیح و به محل اولیه خود برگردانده شدو با همان مختصات مکانی که در نقشه حریم جانمایی شده بود، ثبت شد.

۲۰۱۰۷

کد خبر: 501129

وب گردی

وب گردی