خانه‌ تاریخی"لاجوردی" و "شیرازی" ثبت ملی شدند

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری قم از ثبت ملی خانه‌های تاریخی لاجوردی و شیرازی در این استان خبر داد.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از ایسنا، عیسی رضایی گفت: خانه تاریخی لاجوردی واقع در بلوار 55 متری عمار یاسر، گذر باغ پنبه کوچه شهید مومنی، پلاک 8 با شماره 31334 در ششم مهرماه سال 94 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

او افزود: خانه تاریخی شیرازی واقع در بلوار حرم تا حرم، کوچه شهید جواد ملک محمدی با شماره 31333 در ۶ مهرماه سال 94 از سوی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قم ثبت ملی ایران شد.

رضایی با اشاره به اینکه این دو خانه تاریخی در کنار دیگر آثار ثبتی ایران زیر نظر حفاظت و نظارت سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری است، گفت: هرگونه دخل و تصرف یا اقدام و عملیاتی که منجر به تخریب و یا تغییر هویت این آثار شود، طبق قانون مجازات‌های اسلامی جرم محسوب می‌شود و مرتکب و مشمول مجازات‌های قانونی خواهد شد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قم افزود: همچنین مرمت و بازسازی آثار صرفا با تائید و نظارت این اداره کل انجام می‌گیرد.

او با بیان اینکه قدمت خانه تاریخی لاجوردی به اواخر قاجاریه می‌رسد، گفت: این بنا درون بافت تاریخی باغ پنبه توسط معمارباشی از معماران بنام معماری ایران که سازنده تیمپه بزرگ قم و صحن اتابکی حرم حضرت معصومه(س) است که در 675 متر مربع طراحی شده است.

او افزود: معماری طاق و تویزه و تزیینات فاخر آجری، سنگی، چوبی در ترکیب با شیشه‌های رنگی و گچ‌ بری از جمله ویژگی‌های این بنا است.

رضایی با اشاره به ویژگی‌های خانه تاریخی شیرازی گفت: این بنا نیز با توجه به فرم معماری، شیوه فضاسازی‌ها، نوع طاق‌ها و قوس‌های این اثر به اواخر دوران قاجار برمی‌گردد که مالک آن علی محمد شیرازی است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قم گفت: این بنا 701 مترمربع مساحت دارد. به گفته او، در استان قم با ثبت این دو اثر، 359 اثر ثبت ملی شده است.

۲۰۱۰۷

کد خبر: 501143

وب گردی

وب گردی