حداقل دُم خروس را بپوشانید!/ ساخت مجتمع تجاری در خانه های تاریخی

ابتدا حیاط بنای تاریخی که مدتی هم به عنوان مکانی آموزشی مورد استفاده بود را ستون‌های قرمز رنگ زدند و رویش سقفی سفید کشیده و آن را شبیه یک قوس بالا آوردند، حالا دارند خود بنا را با بیل و کلنگ پایین می‌آورند و از طرف دیگر نما و دیوارهای بنا را با آجر می‌پوشانند!

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از ایسنا، در چند ماه گذشته براساس آنچه از فضای بیرونی خانه‌ تاریخی در محدوده‌ خیابان انقلاب حد فاصل فلسطین شمالی تا خیابان وصال مشخص بود، نشانه‌های معماری این بنای قدیمی و ارزشمند متعلق به پهلوی اول را حذف کردند و حالا سنگ ستون‌های ورودی دو طرف بنا را کاملا از بین بردند و رویش آجرهای سه سانتی با نمای قدیمی کار کرده‌اند تا همسو با محور ارزشمند و فرهنگی - تاریخی خیابان انقلاب باشد.

‌البته نباید فراموش کرد که این بنا به عنوان آخرین بناهای این محدوده در طرح ساماندهی محور فرهنگی خیابان انقلاب ساماندهی شد و دیوارهایش حالا آجرهای قرمز رنگ با نمای قدیمی به تن کرده‌ است، اما چه فایده؟ اصل بنای قدیمی در حال تخریب است.

حتی علاوه‌بر در ورودی که با چیزی شبیه به در مغازه‌های کرکره‌ای جابه جایش کرده‌اند، دو دیوار در جداره‌ اصلی خیابان انقلاب که متعلق به این بنای تاریخی است را نیز تخریب و مانند در ورودی برای کرکره تعبیه کرده‌اند، البته تخریب طبقات بالایی بنا از سقف و پنجره‌ها نیز جای خود دارند.

مهدی معمارزاده، کارشناس ارشد اداره کل میراث فرهنگی استان تهران در این زمینه گفت:‌ خیابان انقلاب به عنوان یک محور فرهنگی - تاریخی ارزشمند شناسایی شده است، به همین دلیل در حدود دو ماه گذشته عملیات نماسازی و پاکسازی جداره‌های این خیابان در دستور کار قرار گرفت، این بنای قدیمی که تا حدود 6 سال پیش به عنوان مرکزی آموزشی مورد استفاده بود، نیز جزو این محور و ساماندهی آن قرار گرفت.

او با اشاره به اینکه از چند سال پیش میراث فرهنگی استان تهران، بر حفظ بنای آجری انتهای حیاط این ساختمان تأکید دارد، گفت: در چند سال گذشته به دلیل فشارهای زیادی که وجود داشت، میراث فرهنگی استان با طرحی برای این بنا موافقت کرد که بر اساس آن با رعایت تمام اصول و ضوابط میراث فرهنگی امکان ساخت دو ساختمان دو طبقه‌ای با کاربری تجاری در دو طرف این بنای تاریخی انجام شود.

او با بیان این نکته که این خانه‌ تاریخی جزو بناهای ارزشمند محور خیابان انقلاب شناخته شده گفت: در آن طرح، تأکید شده بود که بنای تاریخی و ارزشمند این ساختمان باید حتما حفظ شود و هیچ مجوزی برای تخریب این بنا صادر نشده است. در طرح مصوب این بنای تاریخی به این نتیجه رسیدند که مجوز ساخت مجتمع تجاری در حیاط این بنا همسان با ارتفاع بنا داده شود و طراحی آن به گونه‌ای بود که جلوی بنا یک قوس و ورودی بلند داشت، آن باعث نمی‌شد تا بنای اصلی از دید محو شود.

این اتفاق در حالی رخ داده است، که از حدود یک سال گذشته پروژه‌ پیرایش و آرام سازی پهنه‌ خیابان انقلاب توسط سازمان زیباسازی آغاز شده و تعداد زیادی از بناهای قرار گرفته در این خیابان ساماندهی شده‌اند.

۲۰۱۰۷

کد خبر: 501213

وب گردی

وب گردی